Dit is waarom BMW nog niet volledig elektrisch gaat

Terwijl tal van grote automerken al hebben aangekondigd vanaf een bepaald moment enkel nog elektrische auto’s te gaan bouwen, plakt BMW nog geen jaartal op die definitieve overgang. Dit is waarom.

Vanaf 2040 gaan een aantal grote autofabrikanten enkel nog elektrische auto’s bouwen. Niet alleen voor Europa, maar voor de hele wereld. Dat besloten onder andere Mercedes-Benz, Volvo en Ford vorige week tijdens de klimaattop in Glasgow. BMW zette géén handtekening.

Infrastructuur

Dat gaat het pas doen als ook landen als Italië, Roemenië en Tsjechië de infrastructuur voor elektrische auto’s snel uitbreiden. “Dat gebeurt al wel in Nederland en Noorwegen. Die markten worden volledig elektrisch en ook wij zullen daar straks enkel elektrische auto’s verkopen. Maar omdat we nog niet weten of ze in Italië ook hun werk gaan doen, maken we nog geen definitieve beslissingen”, aldus Thomas Becker, hoofd van de duurzaamheidsstrategie van BMW, tegenover Dezeen.

BMW i4
BMW i4 M50

Ter vergelijking: op dit moment zijn er in Nederland en Noorwegen zo’n zeven tot negen publieke laadpunten per 1000 elektrische auto’s. Hoewel dat volgens verschillende brancheverenigingen nog lang niet voldoende is, loopt Italië enorm achter. Daar moeten 1000 elektrische auto’s het gemiddeld doen met 0,4 laadpalen.

Noorwegen verkoopt mogelijk volgend jaar de laatste niet-elektrische auto

Politiek leiderschap

Het heeft volgens Becker te maken met een gebrek aan politiek leiderschap. Zijn taal is fel. “Deze gasten wachten gewoon tot er iemand komt die geld dumpt, zodat zij hun zaakjes op orde kunnen krijgen. Anders doen ze het gewoon niet. We moeten bindende doelen met elkaar afspreken, die ervoor zorgen dat armere landen ook hun werk doen”, aldus Becker. Hij pleit dat zo’n plan gepaard moet gaan met het EU-fonds dat is opgezet om Europa te laten herstellen van het coronavirus.

BMW ontkent interesse in McLaren Automotive

BMW i3
BMW i3

Becker voegt daar aan toe dat BMW zeker gelooft in een elektrische toekomst, maar dat er daarvoor wel “randvoorwaarden nodig zijn die we zelf niet kunnen creëren, en waar we op dit moment niet voldoende zeker van zijn.” Dochterondernemingen Rolls-Royce en Mini zullen bijvoorbeeld vanaf 2030 wél volledig elektrisch zijn.

Is er in Nederland echt een ‘schreeuwend tekort’ aan laadpalen?

BMW is niet alleen

Overigens is BMW niet de enige autobouwer die z’n handtekening niet onder de 2040-doelen heeft gezet. Ook bijvoorbeeld Toyota, Volkswagen, Nissan en Hyundai zijn niet meegegaan in de nieuwe klimaatplannen, die ervoor moet zorgen dat de aarde nog maar maximaal 1,5 graad opwarmt. Allemaal geven ze vergelijkbare redenen: ze geloven niet dat alle automarkten in 2040 over kunnen stappen op volledig elektrische voertuigen. In plaats daarvan zal de verbrandingsmotor op bepaalde plekken nog altijd een grote rol spelen.