BMW, luister je? Een abonnement op stoelverwarming wordt mogelijk verboden
![stoelverwarming](https://img.autovisie.nl/images/vFKh7DX9M_4d-3eVEQrYNCxPO8A=/375x211/filters:quality(80):format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2022%2F10%2Fbmw_330i_m_sport_274.jpg)
BMW heeft een nieuw verdienmodel gevonden. Bij het Duitse premiummerk kun je een abonnement afsluiten op bijvoorbeeld stoelverwarming of een grootlichtassistent. Maar in deze Amerikaanse staat willen ze daar paal en perk aan stellen.
Normaal gesproken koop je een nieuwe auto mét of zonder stoelverwarming. Maar BMW heeft een alternatief. Je kunt een nieuwe auto kopen zonder stoelverwarming, maar de optie dan later via de BMW Connected Drive Store kopen of huren. In Nederland zijn de maandelijkse abonnementskosten 19 euro. Je mag de optie een maand lang gratis proberen. Ook kun je kiezen voor een contract voor één of drie jaar. Dan ben je goedkoper uit.
Fysiek zit stoelverwarming al in de auto
Wat is het probleem precies? Waarom krijgt BMW zoveel kritiek op dit verdienmodel? Omdat de stoelverwarming al in de auto zit, zelfs als je die niet hebt aangevinkt op de optielijst. Daarmee bedoelen we dat de benodigde verwarmingselementen keurig in de stoelen zitten, maar niet zijn geactiveerd. Als je bij BMW een abonnement neemt op stoelverwarming betaal je dus eigenlijk voor iets dat je al hebt.
New Jersey wil abonnementsmodel verbieden
Niet alleen het publiek is daar boos over, ook de politiek. In de Amerikaanse staat New Jersey is een wetsvoorstel ingediend om dit soort diensten te verbieden. Wetsvoorstel 4519 past de Consumer Fraud Act zodanig aan dat het voor fabrikanten verboden wordt om veiligheids- en comfortfeatures als abonnement aan te bieden. Tenminste, als de fysieke onderdelen ervoor al in de auto zitten.
Er zit een maas in het wetsvoorstel
Er zit echter een maas in het wetsvoorstel. Als een autofabrikant kan aantonen dat een service doorlopende kosten met zich meebrengt voor de dealer, voor het bedrijf zelf, of voor derden, dan mag iets wél als abonnement worden aangeboden. Een concierge-service bijvoorbeeld, waarvoor merken een callcentre moeten aanhouden.
Maar ja, fabrikanten kunnen natuurlijk allerlei manieren bedenken waarop een semi-autonome rijassistent, een flitspaalwaarschuwing of real time verkeersinformatie ze doorlopend geld kost. Drie jaar geleden probeerde BMW klanten een jaarlijks bedrag te laten betalen voor Apple CarPlay. Na felle kritiek stopte de BMW er snel mee. Alle CarPlay-updates verlopen via Apple en de telefoon van de gebruiker. Er zijn dus geen kosten voor BMW.
Boetes voor automerken bij overtredingen
Lees ook:
Ook interessant
-
De nieuwe BMW 5-serie Touring biedt ‘Freude am Variieren’
-
BMW moet megabedrag betalen nadat soft close-deur duim afhakt
-
Cabriotest: BMW Z4 M40i – met heerlijke zescilinder
-
DTM-winnaar krijgt update: dit is de BMW M4 GT3 Evo
-
Let op, met deze BMW-motoren houdt politie je voortaan staande
-
BMW haalt M-badge uit nieren en de reden verwacht je niet
-
Deze heerlijke Alpina verliest het van de Nederlandse belastingen
-
De BMW 2-Serie Coupé heeft een facelift gehad… kennelijk
-
Gelekt: dit is de nieuwe BMW X3
-
Vernieuwde BMW 3-Serie: meer range in de PHEV en sterkere M3
-
Dit is het nieuwe oogappeltje van BMW, maar niet alles is elegant
-
BMW i5 Touring is concurrentie te snel af