BMW verwacht dat de kritiek op abonnementen wel overwaait
Zoals we inmiddels weten is er van verschillende kanten kritisch gereageerd op plannen van BMW om voor het beschikken over comfortverhogende accessoires abonnementen af te sluiten. In Zuid-Korea startte de discussie en nu voert het merk het ook in het Verenigd Koninkrijk in.
Ondanks alle kritiek verdedigt BMW de keuze voor deze nieuwe bron van inkomsten. Eerder deed het dat al middels een draad op Twitter, waarmee ze duidelijkheid probeerde te scheppen.
BMW verdedigt positie
De Duitse autofabrikant zei het volgende over alle ontstane heisa: “Eigenaren hoeven géén abonnementskosten te betalen voor stoelverwarming of andere opties die besteld zijn bij de aankoop van het voertuig.” De woordvoerder van het merk voegt toe: “Modellen die besteld worden met stoelverwarming, hebben stoelverwarming. Daar hoef je niet méér voor te betalen. Dit is nooit veranderd en dat gaat ook niet veranderen.”
Dat klinkt enigszins geruststellend, echter zijn de volgende uitspraken toch wat zorgwekkender. De fabrikant vertelt ditmaal aan het Amerikaanse Bloomberg het volgende: “We weten dat klanten tegenwoordig sneller bereid zijn hun behoeftes aan te passen dan voorheen.” BMW gelooft daarnaast dat alle kritiek op den duur wel in de vergetelheid zal raken.
Daarbij zegt de autobouwer dat de abonnementsvormen meer flexibiliteit aan zijn voertuigen toevoegt. Zo kan een eigenaar ervoor kiezen om niet het volledige bedrag af te tikken voor stoelverwarming bij aankoop van een voertuig, maar kan hij of zij er voor kiezen om alleen gedurende de wintermaanden stoelverwarming aan te schaffen. Voor zowel Zuid-Korea als nu Groot-Brittannië zullen die maandelijkse kosten omgerekend zo’n 18 euro bedragen.
Miljardenwinsten
BMW gelooft dat er middels deze abonnementsvormen zo’n 5 miljard euro in omzet in het verschiet ligt. Dat zou in 2030 gehaald moeten worden. Het is overigens niet het enige bedrijf dat denkt dat er goud geld binnengeharkt kan worden met dergelijke abonnementen. Begin maart liet Stellantis namelijk tijdens zijn presentatie over de langetermijnvisie al weten te gaan kapitaliseren op hun eigen software. Een van de manieren om dat te doen is het aanbieden van abonnementen. Naar eigen verwachting zal dit meer dan 4 miljard euro opleveren.
Lees ook:
Ook interessant
-
Deze grote Duitse SUV is nu een betaalbare occasion
-
Deze vreemde BMW 7-Serie bleef dertig jaar lang strikt geheim
-
Designer BMW: richtingaanwijzers op stuur? ‘Absoluut niet’
-
Designer BMW legt uit: betekent Neue Klasse einde 3- en 5-serie?
-
Te koop! Deze Alpina B12 is voor mannen met snor en gouden ketting
-
Onderzoek: ‘Bijna alle semi-autonome rijassistenten zijn ruk!’
-
Deze BMW M met V10 koop je voor het geld van een Golf
-
Waarom de BMW X2 een gedurfde keuze is
-
Met de caravan op vakantie? Overweeg dan deze occasion voor 20.000 euro
-
Ontwerpt BMW eindelijk een mooie auto, wordt-ie gecanceled
-
BMW neemt met 5-serie Touring (i5) afscheid van unieke feature
-
Deze betrouwbare Duitse occasion kost slechts 5.000 euro