BMW vraagt bijna 18 euro per maand voor stoelverwarming
Mensen in Zuid-Korea die hun BMW samenstellen, staan voor een moeilijke keuze. Kies je voor het maandelijkse, jaarlijkse of driejaarlijkse abonnement voor stoelverwarming?
Het is nog niet zo ver dat maandelijkse betalingen voor dergelijke features de norm zijn. Ook in Zuid-Korea kun je de optie nog permanent aanschaffen voor een bedrag van rond de 400 euro.
18 euro per maand
Voor diegene die het eerst even willen uitproberen is er een proefperiode van een maand. Daarna betaal je omgerekend bijna 18 euro per maand voor de mogelijkheid om je stoel te verwarmen. Voor een abonnement van een jaar betaal je 91 euro en voor drie jaar betaal je 161 euro. Direct de volle mep betalen lijkt dus nog steeds de meest interessante optie, mits je van plan bent om de auto voor de lange termijn te houden. Blijf je drie jaar lang maandelijks betalen, ben je dus bijna 648 euro kwijt.
Nog meer opties
Dit geldt echter voor meer opties in menig Zuid-Koreaanse BMW. Ook de rijassistent met lane assist en adaptieve cruisecontrol is verkrijgbaar in een abonnementsvorm. Je krijgt hier echter wel de mogelijkheid om te kiezen voor een proefperiode van drie maanden. Als je er vervolgens voor kiest om iedere maand een bedrag af te tikken ben je bijna 51.000 Zuid-Koreaanse Won kwijt, omgerekend bijna 40 euro. Inclusief BTW, dat dan weer wel.
Maar ook hierna stoppen de mogelijke abonnementen niet. Hetzelfde aanbod vind je bij opties zoals de dashcam en stuurverwarming.
De toekomst?
Abonnementskosten zijn niet nieuw in de autowereld. Vorig jaar bood Tesla een ‘Full Self-Driving‘-pakket aan voor 199 euro per maand. Dit pakket was aanvankelijk alleen te krijgen door de optie van 10 duizend euro aan te vinken bij het samenstellen van de auto. Wie dat er destijds niet voor over had, kreeg vorig jaar dus alsnog de mogelijkheid. Ook dit is overigens geen unicum want Vinfast biedt ook een autonoom rijpakket aan. De opties bestaan hier uit het betalen van 150 euro op maandelijkse basis of een som van 7250 euro in een keer.
Momenteel zijn er echter weinig fabrikanten naast BMW die opties zoals stoelverwarming in een abonnementsvorm aanbieden, maar dat kan snel veranderen. Begin maart liet Stellantis tijdens zijn presentatie over de langetermijnvisie al weten te gaan kapitaliseren op hun software. Een van de manieren om dat te doen is het aanbieden van abonnementen. Naar eigen verwachting zal dit meer dan 4 miljard euro opleveren.
Lees ook:
Ook interessant
-
Oh oh! Deze elektrische BMW M2 zullen puristen niet leuk vinden
-
Waarom dit de slechtste ode aan de BMW M1 ooit is
-
Occasionmarkt: meer hybrides, lagere prijzen
-
Zoveel? Dit is hoeveel motoren alle BMW M-modellen krijgen
-
Straatlegale sportwagen wil eigenlijk Formule 1-auto zijn
-
Is de Skoda Elroq de redding van de Volkswagen Group?
-
Rapport: dit is de échte reden dat het zo slecht gaat bij Nissan
-
Leasecontracten lopen af: elektrische Volkswagen wordt goedkoper in 2025
-
‘1.000 kilometer met Honda-accu’: waarom die claim weinig zegt
-
Nieuwe Formule 1-serie over Ayrton Senna moet je gezien hebben
-
Exclusief: op pad met Tsjechische hypercar van €1,4 miljoen
-
Elektrische Vinfast VF6 is best concurrerend geprijsd