BMW: ‘huidige Mini is te groot, volgend model wordt kleiner’
In een wereld waar elke auto met elke update groeit, gaat BMW de andere richting op. Het merk geeft aan dat de volgende Mini niet groter wordt, maar juist zal krimpen.
De Mini begon ooit als kleine oplossing voor een wereld waarin benzine schaars was. Na de herlancering van het kleine autootje in 2001 was de auto niet bepaald klein meer. In de jaren daarna maakte moederbedrijf BMW hem keer op keer iets groter. Nu zijn de Duitsers op het punt aangekomen dat ze de Mini te groot vinden. Hij moet weer kleiner. En dat is dan ook het speerpunt voor het volgende basismodel, de driedeurs hatchback, die ergens in 2022/2023 op de markt moet verschijnen. Dit liet Bernd Körber, baas bij Mini, doorschemeren in gesprek met Autocar.
Kleiner
Het idee is dat de nieuwe Cooper iets meer terugkeert naar zijn kleinere roots. Op dit moment zijn de designers achter de schermen bezig met het ontwerp van het nieuwe model. Hierin verwerken ze onder andere ruimtebesparende lessen die ze geleerd hebben bij het tekenen de elektrische Mini. Dit maakt het dan ook mogelijk om de nieuwe Mini te laten krimpen. Al laat Körber wel weten dat het geheel qua afmetingen niet heel veel kleiner zal worden. Het aankomende model zal vooral kleiner ogen.
Het is niet de eerste keer dat de fabrikant hint naar een kleinere auto. Eerder dit jaar liet het merk weten dat ze kijken naar het concept van de Rocketman. Dit concept toonde het merk in 2011 en wordt nu weer opgepakt als basis voor een volledig elektrische variant. Dat wil overigens niet zeggen dat hij niet als basis voor de kleinere Mini’s met verbrandingsmotoren kan dienen. De basis voor de kleinere wagen wordt in samenwerking met de Chinese autofabrikant Great Wall gemaakt, en BMW is nog steeds in overleg met die firma over de toekomstige samenwerking, dus alles is nog mogelijk.
Groter
Aan de andere kant ziet Mini de gigantische vraag naar SUV’s ook. Op dit moment biedt het merk een kleine SUV in de vorm van de Countryman. Hierop moet worden uitgebreid als we Körber mogen geloven. Volgens hem komt er zelfs een groter model boven te staan. Deze zou de ‘Traveler’-naam opgeplakt kunnen krijgen (een verwijzing naar het vroegere stationmodel). Het zou gelijk de grootste Mini ooit zijn, maar nog steeds kleiner blijven dan een BMW X3 of X5. De SUV wordt volgens Körber de kleinste in zijn segment.
Lees ook:
Ook interessant
-
‘1.000 kilometer met Honda-accu’: waarom die claim weinig zegt
-
Nieuwe Formule 1-serie over Ayrton Senna moet je gezien hebben
-
Exclusief: op pad met Tsjechische hypercar van €1,4 miljoen
-
Elektrische Vinfast VF6 is best concurrerend geprijsd
-
Amnesty: ‘Elektrische auto’s zijn slecht voor de mensenrechten’
-
Eerste Nederlandse snelweg met e-tol: zo werkt het
-
Als jij dít doet in de auto, ben je vanaf nu niet meer verzekerd
-
Westerse automerken in luxesegment krijgen rake klappen in China
-
Recaro is gered, maar het is vanaf nu geen Duits bedrijf meer
-
Dit zijn de best en slechtst scorende auto’s bij crashtest 2024
-
Deze update maakt de originele Mazda MX-5 drie seconden sneller!
-
Waarom Half-Life 2-fans zullen smullen van de nieuwe DS N°8