BMW 4 Cabriolet slaat winter over
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2020%2F09%2FP90400387-highRes.jpg)
Voor de huidige 4 Serie Cabriolet keek BMW al naar een softtop als cabrioletdak, maar de autobouwer hield nog een generatie vast aan de inklapbare hardtop. Voor de nieuwste 4 Cabriolet wisselt de fabrikant wel van kapconstructie. De softtop keert terug op de open variant van BMW’s grote middenklasser.
Het was overigens al geen geheim meer dat BMW voor de 4 Cabriolet afscheid zou nemen van de complexe en prijzige inklapbare hardtop. Eerder wist Autovisie de hand te leggen op exclusieve foto’s die de autobouwer bij een patentbureau had gedeponeerd. Op die plaatjes, waarmee de fabrikant het ontwerp vastlegt in de strijd tegen kopieergedrag van andere partijen, was de stoffen kap al zichtbaar. Dat BMW ditmaal wel een softtop voor de 4 Serie Cabriolet introduceert, komt voort uit de zoektocht naar mogelijkheden om gewicht te reduceren. Volgens de autobouwer is de kap, die optioneel in plaats van in zwart in Anthrazit Silber kan worden uitgevoerd, liefst 40% lichter dan een metalen vouwdak. Daarnaast is in de loop der jaren de geluids- en temperatuurisolatie aanzienlijk verbeterd.
Stamboom BMW 4 Serie Cabriolet
Dankzij de terugkeer van een softtop binnen de stamboom van de 4 Serie Cabriolet, die zijn oorsprong vindt in de jaren tachtig met de 3 Serie (E30), biedt de open BMW meer bagageruimte dan de eerste 4 Cabriolet. De stoffen kap laat zich redelijk compact opvouwen en neemt zodoende niet het overgrote deel van de bagageruimte in beslag. De softtop wordt in een compartiment bovenin de laadruimte opgeborgen. Wanneer het dak gesloten is, kan de cassette worden ingeklapt, zodat er extra laadliters ontstaan. Het verschil bedraagt 85 liter. In vergelijking met zijn voorganger biedt de nieuwste editie een laadbak die met 300 (open dak) tot 385 liter (gesloten softtop) respectievelijk 80 en 15 liter groter is.
BMW 4 Cabriolet op de markt
BMW introduceert de 4 Serie Cabriolet weliswaar in de herfst, maar de marktintroductie staat gepland voor maart 2021. Bij de verkoopstart is er keuze uit twee viercilinders en één zescilinder benzinemotor. Ook is er een viercilinder dieselmotor. Onderaan het gamma staat een 420i, voorzien van een 2,0 liter turbomotor met 184 pk/300 Nm. Als 430i haalt BMW 258 pk/400 Nm uit de viercilinder. Het voorlopige topmodel is de M440i van Huize M GmbH. Daarbij heeft de Motorsport-afdeling een zescilinder turbomotor in het vooronder gelepeld. Door de 3,0 liter krachtbron een 48V-boordsysteem te geven, produceert de aandrijflijn tot 374 pk/500 Nm. Die krachten worden verdeeld over vier wielen op de weg gezet. Boven de M440i komt later een M4 in twee motorconfiguraties.
Dieselprogramma
Het dieselprogramma bestaat voorlopig uit een 420d met geëlektrificeerde 2,0 liter viercilinder (190 pk/400 Nm). In juli komt daar een 430d (6-in-lijn, 286 pk/650 Nm) bij, zo laat BMW alvast weten. De Duitsers introduceren vervolgens in november 2021 de vierwielaangedreven M440d xDrive met zes-in-lijn en 340 pk/700 Nm.
420i Cabriolet
Acceleratie 0–100 km/h: 8,2 seconden, topsnelheid: 236 km/h
430i Cabriolet
Acceleratie 0–100 km/h: 6,2 seconden, topsnelheid: 250 km/h
M440i xDrive Cabriolet
Acceleratie 0–100 km/h: 4,9 seconden, topsnelheid: 250 km/h
420d Cabriolet
Acceleratie 0–100 km/h: 7,6 seconden, topsnelheid: 236 km/h
430d Cabriolet
Acceleratie 0–100 km/h: 5,9 seconden, topsnelheid: 250 km/h
M440d xDrive Cabriolet
Acceleratie 0–100 km/h: 5,1 seconden, topsnelheid: 250 km/h
Lees ook:
Ook interessant
-
Hoe Audi minder auto’s gaat verkopen om meer geld te verdienen
-
In dit land is de Porsche 911 de bestverkochte nieuwe auto
-
De Nissan Ariya Nismo rijdt geweldig, maar heeft één groot nadeel
-
Deze Kia EV4 komt de Volkswagen ID.3 een oplawaai geven
-
Dit prototype van de nieuwe BMW M3 heeft 18.000 Nm koppel!
-
Lucid bouwt volstrekt overbodige elektrische auto’s, vindt het merk zelf
-
Zo zien de compacte Volkswagen ID.1 en ID.2X eruit
-
Goed nieuws voor occasionkoper: prijs gebruikte Tesla is gekelderd
-
Hè hè! Peugeot e-3008 en e-5008 krijgen eindelijk fatsoenlijk vermogen
-
Waarom de Maserati MC20 GT2 Stradale géén heldenmaker is
-
Aston Martin: ‘Onze klanten haten elektrische auto’s!’
-
Zo verdwijnen miljoenen aan EV-subsidie naar het buitenland