Bentley ziet recordpoging op Pikes Peak in rook opgaan
Afgelopen zondag was het zover: de Pikes Peak International Hill Climb. Autofabrikanten kwamrn in verschillende klassen jagen op de snelste tijd over de bergrit. Bentley probeerde met de extreme Continental GT3 Pikes Peak de ‘triple crown’ te pakken terwijl, er ook een extremere versie van de Tesla Model S Plaid te vinden was. Hoe is het de fabrikanten vergaan?
Pikes Peak is een berg, onderdeel van de bekende Rocky Mountains, in Colorado. Op de 4301 meter hoge berg wordt sinds 1916 elk jaar de Pikes Peak International Hill Climb georganiseerd. In verschillende klassen strijden autofabrikanten om de snelste tijd te klokken op de bergpas, om zo tot ‘King of the Hill’ gekroond te worden.
Dit jaar was wel even anders dan anders. De route werd ingekort dankzij sneeuw en ijs op de top van de berg. Hierdoor stopten de coureurs op een hoogte van 3,895 meter in plaats van de gebruikelijke 4,301 meter. Echte records werden dus niet gezet.
Bentley jaagt op ‘triple crown’
Bentley zette dit jaar alles op alles om de ‘triple crown’ binnen te slepen. Zij hadden namelijk al het snelheidsrecord voor productiewagens en SUV’s op hun naam staan. Bentley zette in 2018 het record voor productie-SUV’s met de Bentayga op 10 minuten en 49,9 seconden. De vorige snelste tijd stond op naam van de Range Rover Sport, die in 2013 de bijna twintig kilometer lange weg naar de top van de Pikes Peak in 12 minuten en 35,6 seconden aflegde.
De ‘King of the Mountain’, oftewel Rhys Millen, stapte in 2019 opnieuw achter het stuur van een Bentley om de snelste te zijn, dit keer voor productie-auto’s. Hij trapte de vrijwel onaangepaste Bentley Continental GT binnen 10:18,488 naar de top. Daarmee brak hij het oude record voor snelste productiewagen met 8,4 seconden (David Donner -Porsche 911 Turbo – 10:26,9). Dat houdt in dat hij met een gemiddelde snelheid van bijna 113 km/h over het 19,9 kilometer lange en 156 bochten tellende stuk asfalt reed.
Dit jaar wilde het Britse merk daar nog een titel tegenaan gooien: de Time Attack 1-klasse, voor gemodificeerde en gespecialiseerde productie-auto’s. Dat record staat op naam van Porsche. Vorig jaar zette David Donner in de Porsche GT2 RS Clubsport een tijd neer van 9:36.559. Bentley had met de Continental GT3 Pikes Peak een gemiddelde van meer dan 125 km/h moeten rijden om ook dat record te pakken.
Motorproblemen
Maar dat record kwam er dus sowieso niet vanwege de sneeuw op de bergtop. De Continental GT3 Pikes Peak noteerde op de verkorte route een tijd van 6:36.281. Dat was ook niet genoeg om dit jaar in de Time Attack 1-klasse te winnen. Die eer ging naar de Porsche 911 GT2 RS Clubsport, die een tijd van 6:31.914 noteerde. Dat is dus ruim vier seconden sneller dan de Bentley, al moet daar wel bij gezegd worden dat de Continental in de laatste meters te kampen kreeg met motorproblemen.
Coureur Rhys Millen begon aan de derde en laatste sector met een voorsprong van twaalf seconden op zijn rivaal. Met nog enkele bochten te gaan verloor hij echter zestien seconden dankzij een probleem met de turbodruk. Dat er een flink deel van de baan ontbrak bij deze pogingen mag dus wel duidelijk zijn, aangezien het record op 9:36.559 staat. Bijna een derde van het parcours viel weg.
Hoe deed de rest het?
De Bentley werd met zijn tijd derde in het algemeen klassement. Deze editie van de Pikes Peak Hill Climb werd gewonnen door de 2018 Wolf GB08 TSC-LT, met Robin Shute achter het stuur. Hij deed mee aan de ‘Unlimited’-klasse. Zoals de naam doet vermoeden ben je in die klasse volledig vrij om je creativiteit de gang te laten gaan en met de extreemste auto’s te komen. Op de verkorte route zette hij een tijd neer van 5:55.246. Het record van die klasse staat nog altijd op naam van Volkswagen. De ID.R vond zijn weg naar de top binnen 7:57,148 minuten. Dat was ook wel een unicum, aangezien dit de eerste elektrische auto was die het record op Pikes Peak pakte.
Tesla Model S Plaid laat gezicht zien
Lees ook:
Ook interessant
-
In de Bentley Continental GT Speed zit nog altijd genoeg… speed
-
Flying Spur is de krachtigste Bentley-sedan ooit
-
Om deze simpele reden zijn sommige Bentley-logo’s blauw | Sjoerds Weetjes 416
-
‘1.000 kilometer met Honda-accu’: waarom die claim weinig zegt
-
Nieuwe Formule 1-serie over Ayrton Senna moet je gezien hebben
-
Exclusief: op pad met Tsjechische hypercar van €1,4 miljoen
-
Elektrische Vinfast VF6 is best concurrerend geprijsd
-
Amnesty: ‘Elektrische auto’s zijn slecht voor de mensenrechten’
-
Eerste Nederlandse snelweg met e-tol: zo werkt het
-
Als jij dít doet in de auto, ben je vanaf nu niet meer verzekerd
-
Westerse automerken in luxesegment krijgen rake klappen in China
-
Recaro is gered, maar het is vanaf nu geen Duits bedrijf meer