Bentley gaat zijn elektrische topmodel zelf bouwen
Binnen drie jaar staat er op de prijslijst van Bentley een elektrisch aangedreven model. Geen geheim, want Autovisie onthulde de komst van een elektromodel al enkele jaren terug. De fabrikant geeft nu aan de productie van de elektrische luxury car in Groot-Brittannië onder te brengen.
Waarom het afscheid van de Bentley Mulsanne zo bijzonder is – Sjoerds Weetjes #191
Daartoe investeert het Engelse merk de nodige ponden in de productiefaciliteit te Crewe. Bentley mag dan in 2024 zijn eerste model voorstellen en vanaf 2025 leveren, de fabrikant stapt volledig over op elektrisch aangedreven types. De verbrandingsmotor zal binnen Bentley ophouden te bestaan. Bentley is momenteel de grootste fabrikant en leverancier van twaalfcilinder motoren. De krachtbron is in al zijn modellen leverbaar, al wordt de Bentayga W12 niet binnen de Europese Unie gevoerd.
Architectuur
De eerste elektrische Bentley wordt een nieuw model. Hij kan gezien worden als de opvolger van de Mulsanne, waarvan de productie in 2020 werd gestaakt. Voor het model sloten de Engelsen zich aan bij onder Audi, dat een architectuur voor grote modellen in ontwikkeling heeft. Op dezelfde bodemsectie komt Porsche met een zevenpersoons SUV. Dat model wordt bovendien de Cayenne gepositioneerd, zoals de elektrische Bentley boven de Bentayga in het gamma verschijnt.
Miljardeninvestering
Om Bentley gereed te maken voor een elektrische toekomst plus het creëren van een groen imago door CO2-neutraal te produceren, trekt het merk dit gehele decennium enkele miljarden ponden uit.
Nu ook dakloos en elektrisch: Bentley EXP 12 Speed 6e concept
Overigens plande Bentley al voor het jaar 2019 een elektromodel, maar dat idee werd geschrapt. De fabrikant achtte de tijd niet rijp voor een elektrische auto. Een studiemodel van de elektro-auto stond al wel op een autoshow. Het betreft de EXP10 . De witte cabriolet EXP12 Speed6e is tezamen met een groene coupé (EXP10 Speed6) later gebruikt als inspiratiebron voor de nieuwe Continental GT-familie, waarvoor al een studiemodel van een Coupé was getoond.
Lees ook:
Ook interessant
-
Te koop – Hoe leuk de nieuwe Renault 5 ook is, deze is leuker!
-
Veiligheidsclubs in brief aan Europese Commisie: ‘Verbied de Tesla Cybertruck!’
-
Duik in de prijslijst: de nieuwe Audi A4, eh, Audi A5
-
Team Alert trapt wijd open deur in: ‘Jongeren overschatten hun rijvaardigheid’
-
Mercedes-AMG GT 63 Pro: duurste en dikste, maar niet de sterkste
-
Toch met dieselbusjes in binnenstad? Dit wil de Tweede Kamer
-
Als beginnend bestuurder met vrienden naar de McDonald’s? Engelse ANWB wil het verbieden
-
Boze Arjen Lubach baalt van baggerberichten over botsende bolides
-
Rijd je in één van deze vijf auto’s, dan ben je vast een 65-plusser
-
Duurtest Peugeot e-3008: eindelijk een Stellantis-EV met fatsoenlijke range
-
Waarom ze in Frankrijk nu massaal protesteren tegen SUV’s
-
Dit kost de Opel Frontera in Nederland