Sjoerd van Bilsen
Sjoerd van Bilsen Nieuws 6 aug 2021
Leestijd: 2 minuten

Bentley-topman: niet sentimenteel doen over benzinemotor

Meer dan de helft van alle (!) gebouwde Bentley’s ooit beschikt over een W12-benzinemotor, maar in de nabije toekomst hebben alle nieuwe Bentley een elektrische aandrijflijn. De topman van het Engelse merk vindt dat we daar niet sentimenteel over moeten doen. De ingeslagen weg is onomkeerbaar.

Bentleys ceo Adrian Hallmark was een jaar of vijf tot zeven ook geen liefhebber van een elektrische aandrijflijn, maar sinds hij zijn Bentley met W12-motor omruilde voor een exemplaar met een plug-in hybride-aandrijflijn, is hij naar eigen zeggen om. Minder vaak tanken en de rust van elektrisch rijden, hebben hem geënthousiasmeerd, zo stelt de topman. “Het afscheid van de verbrandingsmotor valt zwaar, want ik houd motoren. Maar het is zo. We moeten verder kijken en niet al te sentimenteel zijn over wat het had kunnen zijn of wat het was. Wat het was, staat goed in de geschiedenisboeken: het was fantastisch!”

Bentley Mulsanne 675 Edition - 3, Rear 3qtr

Volledig elektrisch

De Engelse autobouwer kondigde vorig jaar aan in 2025 zijn eerste volledig elektrisch aangedreven model te introduceren. Die auto, vermoedelijk een grote SUV, vormt de basis voor een reeks elektro-auto’s, die allemaal op een fonkelnieuw, nog te introduceren bodemsectie van Audi komen te staan. Of de elektrische Bentley’s de klassieke productnamen krijgen, is nog niet bekend. Daar wordt momenteel naar gekeken.

Bentley stapt over op volledig elektrisch aangedreven modellen

Ook Bentley Continental GT krijgt stekkeraansluiting

Afschrijving

Het besluit om volledig elektrisch te gaan, komt van Bentley. Er was geen inspraak vanuit Volkswagen, al heeft de Engelse autobouwer zijn plannen uiteraard wel met het bestuur van het moederconcern overlegd. “Het is voor 100 procent onze strategie. Ik kreeg vragen of 2030 niet te vroeg is, maar ook vragen of 2030 niet te laat is. Beide zijn logisch. Moeten we als bedrijf in 2028 investeren in een nieuw model met verbrandingsmotor, dat een levenscyclus van 10 jaar heeft? De kans dat we die auto 10 jaar later – in 2038 – verkopen is maximaal 5 procent, maar ik weet het niet. Als je over de hele wereld kijkt, verbieden landen of zelfs steden auto’s met verbrandingsmotoren. Hoeveel risico willen we met verbrandingsmotoren nemen en voor hoe lang?”

Einde van een tijdperk

Hallmark vervolgt: “De elektrische auto past perfect in onze filosofie met zijn ongekende koppel, acceleratiekracht, raffinement en stilte op hoge snelheid. Ja, er zijn enkele klanten die van sportuitlaten houden, maar dat is een fractie van de verkoop. Onze jonge, dynamische klanten verkiezen rust en rijcomfort boven een luidruchtige motor. Als je alle elementen samenvoegt, zoals wetgeving, klanten en einddatum van verbrandingsmotor door overheid, willen we het einde ervan in de hand houden in plaats van slachtoffer te worden. De verbrandingsmotor is een einde van een tijdperk.”

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het interessantste autonieuws rechtstreeks in je inbox

Meld je aan voor de Autovisie nieuwsbrief, dan praten wij je ieder weekend bij over het interessantste autonieuws.