Bentley Continental GT Speed onveranderd met W12

Tradities zijn er om in ere te houden, zo denkt Bentley mogelijk. Want ook de derde generatie Continental GT komt er als Speed, zoals die van de vorige edities er ook was. Over tradities gesproken, ook de allernieuwste Speed beschikt over een W12-motor. De Engelsen persen er ook nu weer meer vermogen uit.

De Continental GT Speed krijgt dus een vervolg en dat geldt ook voor de Europese markt. Belangrijk om erbij te vermelden, aangezien de Engelse autobouwer de Speed-uitmonstering van de Bentayga in veel landen levert, behalve in Europa. Bentley bevestigt aan Autovisie dat hij later dit jaar komt. De prijs is nog niet bekend.

Bentley beperkt levering Bentayga Speed

Gedistingeerd

De reden dat de Bentayga Speed met W12-motor geen deel uitmaakt van het Europese leveringsprogramma is dat het merk hier niet de vraag verwacht die het nodig heeft om de snelle SUV rendabel op de markt te brengen. Dat verwacht het met de sportieve Continental GT dus wel te kunnen. De coupé straalt sportiviteit en dynamiek uit en dat is juist waar de Speed-aanduiding voor staat.

Het recept is al jaren hetzelfde. Bentley perst meer vermogen uit de W12-motor en kleedt de coupé wat sportiever aan. Denk niet aan een trainingspak voor de Speed, want dat bewaart de autobouwer voor een Supersport. De Speed behoudt altijd zijn gedistingeerde uitstraling. De designafdeling van Bentley heeft voor de Speed slechts subtiele elementen aan de bumper en dorpels toegevoegd, alsmede een Speed-naamplaatje voor op het voorscherm. De grille kleurt zwart, wat hem wat sportiever moet laten overkomen. Het topmodel krijgt bovendien 22-inch schoeisel, die desgewenst donker kleuren of over een black gloss-afwerkingslaag beschikken.

Verlichte dorpels

Trek de deur open en je ziet direct de verlichte dorpelsierlijsten met Speed-vermelding. In het interieur pakt Bentley de zaken grondiger aan. Er zijn nieuwe mogelijkheden om de Speed een afwijkende uitstraling ten opzichte van de reguliere GT te geven. Het met de hand vervaardigde interieur kent zaken die zijn voorbehouden aan de Speed-versie. Piano Black-fineer is standaard, maar optioneel zijn Crown Cut Walnut, Dark Stained Burr Walnut en Dark Fiddleback Eucalyptus te bestellen, zonder dat de kassa direct rinkelt. Het vierpersoons interieur kan met alcantara en leder worden afgewerkt, waarbij de stiksels al dan niet in een contrasterende kleur zijn uitgevoerd. In de handsteunen brengen de interieurspecialisten desgewenst de typenaam Speed aan. Op verzoek van de koper voorziet Bentley de middenconsole van een donkere ‘engine turned’ aluminium.

Vierwielbesturing

Natuurlijk draait het bij dit topmodel niet louter om het visuele aspect, want je kleedt elke Bentley naar persoonlijke smaak aan. Op technisch vlak zijn de verschillen groter en dat verklaart de specifieke benaming Speed. Het onderstel, de besturing en motor zijn gericht op een dynamisch rijkarakter, net als de vierwielbesturing, het aangepaste elektronisch geregelde limited slip differentieel en de opnieuw geprogrammeerde vierwielaandrijving. Optioneel monteert Bentley carbon-keramische remschijven. Dat scheelt 33 kg aan gewicht!

Nauwelijks motorprestatiewinst

De trekkracht komt zoals in de eerdere Speed-versies van een W12-motor. Het in de huidige Continental GT gebruikte 6,0-liter blok levert in de Speed 659 pk. Daarmee is de krachtbron 24 pk sterker. Het koppel bedraagt 900 Nm. De geringe vermogenswinst zie je terug in het prestatieniveau. De cijfers van de reguliere Continental GT en de GT Speed ontlopen elkaar nauwelijks. De Speed haalt nu 335 km/h en legt de sprint 0-100 km/h in 3,6 tellen af. Naast een nieuwe kalibratie van het motorblok is ook de achttraps automaat opnieuw afgesteld, zodat de automaat sneller op onder andere reacties van het gaspedaal reageert. Overigens is de aandrijflijn gelijk aan die van de gelimiteerde Bentley Bacalar Mulliner.

Hoe exclusief zijn de Bentley Continental GT en GTC?

Verdere familie-uitbreiding volgt

De Bentley Continental GT Speed is per direct te bestellen. Enkele kopers hebben hun order al geplaatst, zonder te weten hoe de auto er uit zou zien. Maar de Speed is een voorspelbaar recept. De Speed zoals Bentley vandaag presenteert, is de laatste in zijn soort. Het is nu wachten op de dynamische topversies van de Continental GT Convertible en Flying Spur met W12-motor. Als Bentley tradities in ere houdt, dan volgen die cabriolet en limousine in de komende anderhalf jaar.