Autovisie
Autovisie Nieuws 1 feb 2021

Hoe exclusief zijn de Bentley Continental GT en GTC?

Trots meldt Bentley de geboorte van de 80.000e Continental GT en GTC. Maar hoe exclusief is de tweedeurs Continental eigenlijk? We zetten de productiecijfers van de Engelse limousines en sportsedans op een rijtje. Laat je verbazen.

Dat de Continental GT het volumemodel voor de toekomst zou worden, was bij zijn introductie in 2002 wel duidelijk. Met de coupé lanceerde Bentley een compleet nieuw model in een lagere prijsklasse. Bentley was op dat moment vier jaar in handen van de Volkswagen Group en natuurlijk zou het Duitse autoconcern geen genoegen nemen met de paar duizend auto’s die uit de fabriek in het Engelse Crewe rolden. Er moest volume gedraaid worden, maar wel met aantallen waarmee het merk nog steeds exclusief zou zijn.

Bentley Continental GTC GT_Cabrio

Winst op Le Mans

Kort na de overname van het Engelse merk gaf de kersverse Duitse eigenaar opdracht om een nieuw model te ontwikkelen. Er werd direct gewerkt aan een vierdeurs sedan en een tweedeurs Coupé. Voor het duo werd de historische naam Continental afgestoft. De coupé kreeg de toevoeging GT en de sedan kreeg achter Continental de aanduiding Flying Spur. Het was de bedoeling dat de Continental Flying Spur als eerste zou verschijnen. De Continental GT zou daarna komen.

Aangezien de modellen een jongere doelgroep moesten aanspreken en de auto’s wat speelser waren dan de statige Arnage van dat moment, werd besloten om terug te keren naar Le Mans. In 2001 verscheen Bentley voor het eerst aan de start. In het derde jaar won het merk de langeafstandsrace.

Introductiekalender om

Aangezien Le Mans met sportiviteit werd geassocieerd, gooide het management de introductiekalender om. Er werd besloten om de sportieve Continental GT als eerste op de markt te brengen. De Continental Flying Spur zou dan volgen. En zo stelde Bentley in 2002 op de Autosalon van Parijs de tweedeursvariant voor in plaats van de vierdeurs.

Niet gepland

Nu kwam er in 2005 een derde carrosserievariant bij, de Continental GTC. Dat open model stond nooit op de planning. Bentley ontwikkelde de open vierzitter onder druk van de klanten. Om de open uitvoering te realiseren moest de complete achterzijde van de Continental worden herzien. Tijdens de ontwikkeling van de Coupé was immers geen rekening met een softtop gehouden. Sindsdien bestaat het leveringsprogramma uit de coupé, cabriolet en de sedan. Overigens is laatstgenoemde vanaf de tweede generatie geen Continental meer. Bentley noemt hem sindsdien Flying Spur.

01-bentley-mulsanne-wo-edition

Drie generaties

De reeks bestaat nu uit drie edities, maar feitelijk is de tweede generatie een ingrijpende facelift van de eerste editie. De productieteller begon in 2003 te lopen. Het aantal gebouwde Continental GT’s staat momenteel op 80.000 stuks. Hoe verhoudt de Continental zich daarmee tussen de rest van het Bentley-gamma?

* Genoemd volume is exclusief 2020-productie, anders dan hierboven

Productievolumes Bentley

Aantal Bouwjaren
GT Continental GT 51.556* 2003-
Continental Flying Spur 37.717* 2005-
Continental GTC 26.287* 2006-
Bentayga 19.835* 2015-
Mulsanne 7.300 (afgerond) 2009-2020
Arnage 7.111 1998-2009 (totaal van onderstaande Arnage-types)
Mark VI 5.201 1946-1952
Turbo R 4.657 1985-1997
Arnage SWB 6.75 4.650 1999-2002
S1 SWB 3.072 1955-1959
R-Type 2.320 1952-1955
Arnage Red Label 2.265 2000-2002
Arnage T 2.100 2002-2009
S2 SWB 1.865 1959-1962
Eight 1.734 1984-1992
T1 SWB 1.712 1965-1976
3 Litre 1.619 1921-1929
Continental R 1.548 1992-2003
Turbo R LWB 1.508 1984-1997
Brooklands 1.429 1992-1998
Arnage R 1.365 2002-2009
Azure 1.311 1995-2003
S3 SWB 1.286 1962-1965
4 1/4 Litre 1.241 1936-1939
3 1/2 Litre 1.191 1933-1936
Arnage SWB 4.4 1.173 1998-1999
Arnage 1.123 1998-1999
Mulsanne S 905 1987-1992
4 1/2 Litre 665 1927-1931
T2 SWB 558 1977-1981
Mulsanne Turbo 496 1982-1985
Mulsanne 482 1980-1987
Continental 439 1985-1995
Brooklands 432 2007-2010
S1 Continental 431 1955-1959
S2 Continental 388 1959-1962
6 1/2 Litre 363 1926-1929
Continental T 349 1996-2003
S3 Continental 312 1962-1965
Turbo RT 252 1997-1999
R-Type Continental 208 1952-1955
Brooklands LWB 191 1993-1999
Speed Six 182 1929-1930
Brooklands R Mulliner 100 1997-1998
8 Litre 100 1930-1931
T1 Two Door 99 1965-1971
Arnage Final Series 96 2009
Corniche D/H 88 1971-1984
Continental SC 79 1997-1999
Corniche F/H 74 1971-1980
Mulsanne LWB 61 1987-1992
Turbo S 60 1994-1995
Arnage Diamond Series 59 2006
S2 LWB 57 1960-1962
Turbo RT Mulliner 56 1997-1999
4 1/2 Litre Supercharged 55 1929-1931
Arnage 4.4 Litre Birkin 52 2000-2001
4 Litre 50 1931
Mulsanne LWB 47 1980-1987
T1 D/H 41 1965-1971
Arnage T Blue Train 36 2006
S1 LWB 35 1958-1959
S3 LWB 32 1962-1965
Corniche 30 1982-1985
Mulsanne Turbo LWB 24 1983-1986
Mark V 19 1939-1941
Continental S 18 1994-1995
T2 LWB 10 1977-1981
Continental Turbo 3 1992
Camarque 1 1985

* Genoemd volume is exclusief 2020-productie, anders dan hierboven