Hoe exclusief zijn de Bentley Continental GT en GTC?
Trots meldt Bentley de geboorte van de 80.000e Continental GT en GTC. Maar hoe exclusief is de tweedeurs Continental eigenlijk? We zetten de productiecijfers van de Engelse limousines en sportsedans op een rijtje. Laat je verbazen.
Dat de Continental GT het volumemodel voor de toekomst zou worden, was bij zijn introductie in 2002 wel duidelijk. Met de coupé lanceerde Bentley een compleet nieuw model in een lagere prijsklasse. Bentley was op dat moment vier jaar in handen van de Volkswagen Group en natuurlijk zou het Duitse autoconcern geen genoegen nemen met de paar duizend auto’s die uit de fabriek in het Engelse Crewe rolden. Er moest volume gedraaid worden, maar wel met aantallen waarmee het merk nog steeds exclusief zou zijn.
Winst op Le Mans
Kort na de overname van het Engelse merk gaf de kersverse Duitse eigenaar opdracht om een nieuw model te ontwikkelen. Er werd direct gewerkt aan een vierdeurs sedan en een tweedeurs Coupé. Voor het duo werd de historische naam Continental afgestoft. De coupé kreeg de toevoeging GT en de sedan kreeg achter Continental de aanduiding Flying Spur. Het was de bedoeling dat de Continental Flying Spur als eerste zou verschijnen. De Continental GT zou daarna komen.
Aangezien de modellen een jongere doelgroep moesten aanspreken en de auto’s wat speelser waren dan de statige Arnage van dat moment, werd besloten om terug te keren naar Le Mans. In 2001 verscheen Bentley voor het eerst aan de start. In het derde jaar won het merk de langeafstandsrace.
Introductiekalender om
Aangezien Le Mans met sportiviteit werd geassocieerd, gooide het management de introductiekalender om. Er werd besloten om de sportieve Continental GT als eerste op de markt te brengen. De Continental Flying Spur zou dan volgen. En zo stelde Bentley in 2002 op de Autosalon van Parijs de tweedeursvariant voor in plaats van de vierdeurs.
Niet gepland
Nu kwam er in 2005 een derde carrosserievariant bij, de Continental GTC. Dat open model stond nooit op de planning. Bentley ontwikkelde de open vierzitter onder druk van de klanten. Om de open uitvoering te realiseren moest de complete achterzijde van de Continental worden herzien. Tijdens de ontwikkeling van de Coupé was immers geen rekening met een softtop gehouden. Sindsdien bestaat het leveringsprogramma uit de coupé, cabriolet en de sedan. Overigens is laatstgenoemde vanaf de tweede generatie geen Continental meer. Bentley noemt hem sindsdien Flying Spur.
Drie generaties
De reeks bestaat nu uit drie edities, maar feitelijk is de tweede generatie een ingrijpende facelift van de eerste editie. De productieteller begon in 2003 te lopen. Het aantal gebouwde Continental GT’s staat momenteel op 80.000 stuks. Hoe verhoudt de Continental zich daarmee tussen de rest van het Bentley-gamma?
* Genoemd volume is exclusief 2020-productie, anders dan hierboven
Productievolumes Bentley
Aantal | Bouwjaren | |
---|---|---|
GT Continental GT | 51.556* | 2003- |
Continental Flying Spur | 37.717* | 2005- |
Continental GTC | 26.287* | 2006- |
Bentayga | 19.835* | 2015- |
Mulsanne | 7.300 (afgerond) | 2009-2020 |
Arnage | 7.111 | 1998-2009 (totaal van onderstaande Arnage-types) |
Mark VI | 5.201 | 1946-1952 |
Turbo R | 4.657 | 1985-1997 |
Arnage SWB 6.75 | 4.650 | 1999-2002 |
S1 SWB | 3.072 | 1955-1959 |
R-Type | 2.320 | 1952-1955 |
Arnage Red Label | 2.265 | 2000-2002 |
Arnage T | 2.100 | 2002-2009 |
S2 SWB | 1.865 | 1959-1962 |
Eight | 1.734 | 1984-1992 |
T1 SWB | 1.712 | 1965-1976 |
3 Litre | 1.619 | 1921-1929 |
Continental R | 1.548 | 1992-2003 |
Turbo R LWB | 1.508 | 1984-1997 |
Brooklands | 1.429 | 1992-1998 |
Arnage R | 1.365 | 2002-2009 |
Azure | 1.311 | 1995-2003 |
S3 SWB | 1.286 | 1962-1965 |
4 1/4 Litre | 1.241 | 1936-1939 |
3 1/2 Litre | 1.191 | 1933-1936 |
Arnage SWB 4.4 | 1.173 | 1998-1999 |
Arnage | 1.123 | 1998-1999 |
Mulsanne S | 905 | 1987-1992 |
4 1/2 Litre | 665 | 1927-1931 |
T2 SWB | 558 | 1977-1981 |
Mulsanne Turbo | 496 | 1982-1985 |
Mulsanne | 482 | 1980-1987 |
Continental | 439 | 1985-1995 |
Brooklands | 432 | 2007-2010 |
S1 Continental | 431 | 1955-1959 |
S2 Continental | 388 | 1959-1962 |
6 1/2 Litre | 363 | 1926-1929 |
Continental T | 349 | 1996-2003 |
S3 Continental | 312 | 1962-1965 |
Turbo RT | 252 | 1997-1999 |
R-Type Continental | 208 | 1952-1955 |
Brooklands LWB | 191 | 1993-1999 |
Speed Six | 182 | 1929-1930 |
Brooklands R Mulliner | 100 | 1997-1998 |
8 Litre | 100 | 1930-1931 |
T1 Two Door | 99 | 1965-1971 |
Arnage Final Series | 96 | 2009 |
Corniche D/H | 88 | 1971-1984 |
Continental SC | 79 | 1997-1999 |
Corniche F/H | 74 | 1971-1980 |
Mulsanne LWB | 61 | 1987-1992 |
Turbo S | 60 | 1994-1995 |
Arnage Diamond Series | 59 | 2006 |
S2 LWB | 57 | 1960-1962 |
Turbo RT Mulliner | 56 | 1997-1999 |
4 1/2 Litre Supercharged | 55 | 1929-1931 |
Arnage 4.4 Litre Birkin | 52 | 2000-2001 |
4 Litre | 50 | 1931 |
Mulsanne LWB | 47 | 1980-1987 |
T1 D/H | 41 | 1965-1971 |
Arnage T Blue Train | 36 | 2006 |
S1 LWB | 35 | 1958-1959 |
S3 LWB | 32 | 1962-1965 |
Corniche | 30 | 1982-1985 |
Mulsanne Turbo LWB | 24 | 1983-1986 |
Mark V | 19 | 1939-1941 |
Continental S | 18 | 1994-1995 |
T2 LWB | 10 | 1977-1981 |
Continental Turbo | 3 | 1992 |
Camarque | 1 | 1985 |
* Genoemd volume is exclusief 2020-productie, anders dan hierboven
Lees ook:
Ook interessant
-
In de Bentley Continental GT Speed zit nog altijd genoeg… speed
-
Flying Spur is de krachtigste Bentley-sedan ooit
-
Om deze simpele reden zijn sommige Bentley-logo’s blauw | Sjoerds Weetjes 416
-
Westerse automerken in luxesegment krijgen rake klappen in China
-
Recaro is gered, maar het is vanaf nu geen Duits bedrijf meer
-
Dit zijn de best en slechtst scorende auto’s bij crashtest 2024
-
Deze update maakt de originele Mazda MX-5 drie seconden sneller!
-
Waarom Half-Life 2-fans zullen smullen van de nieuwe DS N°8
-
Hier staat min of meer de nieuwe, elektrische Volkswagen Golf
-
Duik in de prijslijst: de nieuwe Audi A6 (e-tron)
-
Met de nieuwe service van Nio kun je in theorie de bijtelling ontduiken
-
Productie Cybertruck op pauze! Maar er waren toch miljoenen pre-orders?