Autovisie
Autovisie Nieuws 10 mei 2022

Bentley Bentayga Extended Wheelbase is een SUV-limousine

Na het verdwijnen van de Mulsanne in 2020 stond de fonkelnieuwe Flying Spur de zware taak te wachten alle klanten uit de grotere limousine op te vangen. Toch moet Bentley met een extra alternatief komen, want de Flying Spur kan ondanks zijn vergrote maatvoering niet alle Mulsanne-clientèle bij Bentley houden. Het tweede alternatief is de Bentayga EWB.

Een Mulsanne-klant is geen Flying Spur-koper, zo blijkt. Althans, niet allemaal. In de ogen van Bentley blijven te weinig bezitters van de grote limousine bij het merk hangen, nu het topmodel niet langer in productie is. Mogelijk achten de Mulsanne-bezitters de Flying Spur als een stap terug. Dat niet alleen, ook de kopers in het luxury-segment verkiezen vaker een SUV boven een sedan. Vandaar dat Bentley met een tweede carrosserievariant van de Bentayga komt, die dan de Mulsanne koper bij het merk moet houden. Het verschil tussen de twee types? Achttien hele centimeters en die komen geheel ten goede aan de achterpassagiers.

Achttien centimeter extra voor de Bentley Bentayga

Bentley noemt de telg onveranderd Bentayga, maar voegt aan de naam Extended Wheelbase toe. Het is een benaming die duidelijk maakt wat je als klant kunt verwachten. De wielbasis is langer. Maar het behoeft verdere uitleg, want de chauffeur merkt er niets van. Jawel, iets. Daarover later meer. Het verschil in lengte bedraagt 18 cm en die zijn merkbaar en zichtbaar direct vanaf de B-stijl. De extra centimeters zitten volledig in het achterste portier, zoals het ook de beenruimte achterin ten goede komt.

bentley Bentayga extended wheelbase EWB - 1

De wagenlengte groeit eveneens achttien hele centimeters, want meer dan een grotere as-afstand is er niet. De groei gaat echter wel ten koste van de bagageruimte, zij het dat dat niet voor alle types opgaat. De Engelsen kiezen er niet voor om het meubilair op de tweede zitrij een klein stukje in de bagageruimte te plaatsen, om zo tot nóg meer beenruimte te komen, de autobouwer monteert optioneel een koelkastje achterin. En de koelunit steekt achter de tweede zitrij uit, in het laadruim. Net als het rolmechanisme van de derde gordel achterin. Vandaar dat het bagagevolume varieert en in de ene versie slechts 380 liter bedraagt, in het andere type 484 liter.

Vier of vijf zitplaatsen

De tweede zitrij is waar het gebeurt in de Bentayga EWB. Toegang tot de achterste zitrij krijg je door de grotere en vooral zware achterportieren te openen. De fabrikant voorziet in een elektrisch ondersteunende open/sluit-mechanisme, terwijl je de achterportieren ook op volledige elektrokracht kan bedienen. Door hun 18 cm extra lengte is de instapopening extra groot. Achterin zijn twee of drie zitplaatsen beschikbaar, afhankelijk van de gekozen stoelconfiguratie. De Extended Wheelbase is er als vier- en als vijfzitter. Een zevenzitter, zoals die van de reeds verkrijgbare Bentayga bestaat, is niet ontwikkeld.

De tijdens de ontwikkeling ondervraagde klanten geven aan daar geen behoefte aan te hebben. Als vierzitter beschikt de EWB over twee separate stoelen die gescheiden worden door een hoge middentunnel met koelkastje en glazenhouders. Daarnaast biedt Bentley een interieur met drie zitplaatsen, waarbij keuze is voor drie volwaardige zitplaatsen of een 2+1-opstelling. In het laatste geval is de middelste zitplaats meer een noodzitting dan een plek waar je graag van Groningen naar Maastricht vertoeft. Zeg maar Transavia in plaats van KLM Businessclass.

Van Relax tot Business

Bentley noemt de meest luxe stoel-specificatie Airline Seat, een beetje een goedkope benaming voor first class-meubilair. Via een mobiel apparaatje kun je de stoelen in 22 verschillende standen zetten. In de Relax Mode bedraagt de hoek van de rugleuning liefst 40 graden, terwijl in de Business Mode de leuning nagenoeg rechtop staat. Uiteraard zijn stoelverwarming en -ventilatie aanwezig, maar ook een massagefunctie die 177 drukpunten kent en drie uur doet over een volledige cyclus.

bentley Bentayga extended wheelbase EWB - 1

De inzittende op de achterste zitplaats aan de rechterzijde kan de voorste passagiersstoel naar voren schuiven en klappen, zodat de persoon over nog meer beenruimte beschikt. De functie ‘VIP Mode’ werkt ook samen met de Relax Mode.

Kortere draaicirkel

Voor de chauffeur is het leefcompartiment onveranderd. Het enige dat de bestuurder merkt is dat de Bentayga een Extended Wheelbase is. De kortweg EWB beschikt als eerste en voorlopig enige SUV van Bentley over vierwielbesturing. Dat zorgt ervoor dat de limousine-SUV een kortere draaicirkel kent dan de reeds bestaande uitvoering. Ook zit de chauffeur niet direct onder het panoramadak. Vanwege de langere wielbasis én de focus op de achterpassagiers heeft Bentley het glazen dak naar achteren gepositioneerd.

bentley Bentayga extended wheelbase EWB - 1

De grootte van het raam is gelijk aan die op de korte Bentayga. Het 12,5 cm grotere metalen deel tussen de voorruit en het panoramadak is een van de uiterlijke kenmerken van de Extended Wheelbase. Daarnaast past Bentley het ontwerp van de grille aan, net als het wieldesign.

Vooralsnog alleen V8

Bentley kondigt de Bentayga Extended Wheelbasis alleen aan met de 4,0-liter V8-motor. De krachtbron levert 550 pk en genereert een koppel van 770 Nm. De achtpitter katapulteert de SUV-limousine in 4,6 tellen van stilstand naar 100 km/h en brengt hem tot 290 km/h. De fabrikant mag dan nog niets zeggen over andere motorversies, ze komen er wel degelijk aan. De W12-krachtbron is echter uitgesloten, aangezien het prestigieuze automerk de twaalfcilinder als ‘sportief’ betitelt, iets dat niet bij het karakter van de Extended Wheelbase past.

Video Bentley Bentayga Extended Wheelbase

Met de 5,32 meter lange Bentayga Extended Wheelbase denkt Bentley vooral in Amerika en China klanten aan te spreken. De fabrikant gaat er van uit dat 45 procent van Bentley’s SUV-verkoop op conto van de lange variant komt.

bentley Bentayga extended wheelbase EWB - 1

Wil je nog meer over de Bentley Bentayga EWB weten én zien, bekijk dan onderstaande video. Autovisie-redacteur Sjoerd van Bilsen neemt je mee rond en ín de verlengde SUV.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.