Bentley Bacalar maakt zich op voor reis naar Benelux
Toen Autovisie afgelopen juli op een regenachtige dag op het Zuid-Engelse Goodwood Motor Circuit achter het stuurwiel van de Bacalar stapte, was dat niet een van de twaalf klantenauto’s. Het was Bentley’s presentatiemodel. Juist, het model dat enkele maanden daarvoor eigenlijk op de afgelaste Autosalon van Genève had moeten schitteren. De Engelsen beginnen binnenkort pas met de bouw van de eerste auto. Het merk legt momenteel de hand aan de laatste testsessies.
Car Zero, zoals het testvoertuig heet, moest nog worden gebouwd toen we als enige buitenlandse medium van de Engelse autobouwer in de showcar mochten rijden. Na de zomer is het er pas mee gestart. Gedurende een testperiode van 20 weken, die non-stop draait, moet het Engelse automerk ongeveer 45 verschillende validatietesten afronden. Noodzakelijk, omdat de structuur, het gewicht, de constructie en de carrosserie van de Bacalar afwijken van de Continental GTC. Die auto vormt de basis voor de open tweezitter (!). Ook de motor is specifiek afgestemd op de Bacalar.
750 onderdelen
In de afgelopen maanden rondde de Bacalar al de windtunnelsessies af, net als de tests voor de snelheid, de handling, rijdynamiek en betrouwbaarheid. Liefst 750 onderdelen zijn exclusief voor de Bacalar ontwikkeld. Zo vervaardigt Bentley verschillende carrosseriepanelen van carbon fibre, waar de autobouwer voor de Continental GT en GTC hoofdzakelijk voor aluminium kiest. Al die nieuwe onderdelen dienen aan de kwaliteitseisen van Bentley te voldoen. Van alle veranderende exterieurdelen zijn de deuren onveranderd van aluminium. De deurgrepen neemt de Bacalar één-op-één over, vanwege de techniek van het keyless entry-systeem.
Ontwerpstudio
De fabrikant start de bouw van de twaalf Bentley’s Bacalar begin 2021. Het is de bedoeling dat alle exemplaren in 2021 ook daadwerkelijk worden vervaardigd. In de afgelopen maanden hebben de kopers al uitvoering contact met de fabrikant gehad. Door middel van digitale verbindingen kreeg de koper exclusief toegang tot Bentley’s Mulliner ontwerpstudio, die normaliter voor het publiek gesloten blijft. Met hulp van een car configurator, een gedetailleerde variant voor de designafdeling, zijn de auto’s in de afgelopen maanden samengesteld.
Eén voor Benelux
Eén van de twaalf exemplaren zet koers naar de Benelux. Wanneer dat specifieke exemplaar wordt afgeleverd, is niet bekend.
Exclusieve preview
Autovisie maakte afgelopen februari voor het eerst – en als enige medium in de Benelux – kennis met de Bacalar. Bentley zou vervolgens de open tweezitter zonder dak op de Autosalon van Genève 2020 van afgelopen maart presenteren. De autotentoonstelling ging niet door, maar de Engelsen lieten de 659 pk sterke Bacalar met zijn 6,0-liter W12-motor aan de rest van de wereld wel digitaal zien.
1,5 miljoen pond
Zoals Autovisie destijds al exclusief aankondigde, vormt de 1,5 miljoen euro (exclusief belastingen) kostende Bacalar de eerste uit een reeks few-off-modellen. Benley’s Mulliner-afdeling verzorgt de ontwikkeling, aankleding én bouw. Eerder maakte de bedrijfstak al een verlengde Mulsanne, terwijl een cabriolet op basis van het eerder dit jaar uit productie genomen topmodel niet van de grond kwam. In 2022 zal Mulliner op z’n vroegst een nieuw project presenteren.
Lees ook:
Ook interessant
-
Dit kan je aankomende zondag verwachten op Viva Italia
-
Schaamteloze Land Rover Defender-kloon voor spotprijs te koop
-
BMW i3, nieuwe Volkswagen en Hongqi voor Nederland | Beursverslag Beijing Auto Show Deel 1
-
Dacia Duster: een alleskunner of nu een simpele lifestyle-SUV?
-
Waarom Abarth vijf Alfa’s sloopt voor hun nieuwe model
-
Totale vernedering: Lucid Air Sapphire vs. Tesla Model S Plaid
-
Deze mooie Volkswagen-SUV ga je om simpele reden nooit zien
-
Snel maatregelen nodig om stroomuitval door EV’s te voorkomen
-
Spotgoedkope MG3 is mega ruim en heeft bijna 200 pk
-
Dit kost de Tesla Model 3 Performance in Nederland
-
Deze twee elektrische auto’s van Hongqi komen dit jaar naar Nederland
-
Duik in de prijslijst: de nieuwe Citroën ë-C3 maakt het de Dacia Spring lastig