Avontuurlijk op vakantie? Wij hebben de ideale camper gevonden
Oké, oké, er moet nog wat aan gebeuren om er een camper van te maken, maar dat is onderdeel van de lol. #Vanlife. Met deze badass Volvo C303 kun je bij wijze van spreken zelfs wildkamperen op de Preikestolen in Noorwegen.
De geschiedenis van de C303 gaat terug tot 1959, toen Volvo in opdracht van het Zweedse leger een militair voertuig ontwikkelde, de L3314, die later evolueerde tot de C302 en C303.
Een camper met portaalassen
Je kunt de Volvo’s vergelijken met de Unimog van Mercedes en op een bepaalde manier zelfs met de Amerikaanse Humvee (zie Peters Proefrit met een Hummer H1). Beide maken gebruik van portaalassen voor een zo groot mogelijke grondspeling.
Normaal gesproken zitten de assen van een auto in het midden van de wielen. Bij de C303 zitten ze een stuk hoger en worden de aandrijfkrachten via tandwielen naar beneden, naar de wielen, gebracht.
Met de motor van de Volvo 164
De C303 wordt aangedreven door dezelfde 3,0-liter zescilinder benzinemotor als die in de Volvo 164 ligt. Erg snel is de 125 pk en 224 Nm sterke offroader niet. Bij een topsnelheid van 100 km/h is de gang er wel uit.
Zeswieler beter geschikt als camper
Eigenlijk zou je als camper liever de zeswieler willen hebben, de C304, want deze vierwieler is slechts 4,4 meter lang. In het terrein staat-ie echter zijn mannetje, met sperdifferentiëlen vóór en achter, een lier op de neus en BF Goodrich All-Terrain T/A-banden.
Deze bijzondere amfibie-camper mag je varen zonder vaarbewijs
Geveild in het Zwitserse St. Moritz
Deze C303 uit 1976 werd tot voor kort gebruikt als servicevoertuig door El Paradiso, een exclusieve club in de bergen bij het Zwitserse St. Moritz. In die plaats wordt hij op 15 september ook geveild door RM Sotheby’s. De verwachte opbrengst is tussen de 15.000 en 25.000 euro.
Volvo C303 won zelfs Parijs-Dakar
Van de C3o3 zijn tussen 1974 en 1984 bijna 8800 exemplaren gebouwd. Vijfenzeventig procent daarvan werd gebruikt door legers wereldwijd. In 1983 won de Volvo zelfs de loodzware Parijs-Dakar-rally in de truckklasse onder de tien ton.
Lees ook:
Ook interessant
-
Betaalbare camper is vrij van wegenbelasting en toekomstbestendig
-
Busje ombouwen naar camper? Hier moet je aan voldoen
-
Onderzoek: ‘Bijna alle semi-autonome rijassistenten zijn ruk!’
-
Wegenbelastingvrij Toyota-busje is klaar om camper te worden
-
Europees Parlement akkoord rijbewijs B: zwaardere busjes en campers
-
Dit zijn de Volvo EX40 en EC40, met ‘gestroomlijnde’ namen
-
Felle kritiek op EX30: Volvo verkiest soundbar boven veiligheid
-
Dit is de daadwerkelijke actieradius van de Volvo EX30
-
Waarom Volvo-fabrikant Geely 240 satellieten gaat lanceren, en al begonnen is
-
Is het einde van Polestar nabij?
-
Voel je een rockster in deze bizarre camper!
-
Camper-eigenaren opgelet! Duizenden Nederlanders recht op schadevergoeding