Audi R18 Le Mans-racer blijft dieselaangedreven
Hebben de makers van Star Wars: The Force Awakens net Darth Vaders vierwieler onthuld? Nee, deze duistere machine is Audi’s nieuwe R18 E-Tron Quattro, die vasthoudt aan dieselaandrijving.
Dieselgate heeft op een andere manier echter wel invloed op het raceprogramma van Audi. Net als Porsche schroeft het merk met de ringen zijn inzet terug. Beide constructeurs verschijnen niet langer met drie auto’s aan de start van de 24 uur van Le Mans, maar met twee. Die stap is onderdeel van een omvangrijk bezuinigingsoffensief dat de Volkswagen Group is begonnen om de kosten van het omvangrijke NOx-schandaal te kunnen betalen.
“Dieselgate heeft invloed op het raceprogramma van Audi en Porsche”
De nieuwe R18 is nog steeds een LMP1-racer, maar komt nu uit in de 6 megajoule-subklasse in plaats van in de 4 megajoule-subklasse. Dat betekent onder meer dan de Audi niet langer een vliegwiel gebruikt om energie op te slaan, maar een lithium-ion batterij. De concurrenten van Porsche en Toyota gebruiken benzinemotoren en komen uit in de 8 megajoule-klasse. De R18’s worden bestuurd door Andre Lotterer, Benoit Treluyer, Marcel Fassler, Loic Duval, Lucas di Grassi en Oliver Jarvis.
Lees ook:
Ook interessant
-
3 heerlijke oer-Hollandse cabrio’s voor Koningsdag
-
Nieuwe Lamborghini Urus SE is even vergeten dat Porsche bestaat
-
Dit kan je aankomende zondag verwachten op Viva Italia
-
Schaamteloze Land Rover Defender-kloon voor spotprijs te koop
-
BMW i3, nieuwe Volkswagen en Hongqi voor Nederland | Beursverslag Beijing Auto Show Deel 1
-
Dacia Duster: een alleskunner of nu een simpele lifestyle-SUV?
-
Waarom Abarth vijf Alfa’s sloopt voor hun nieuwe model
-
Totale vernedering: Lucid Air Sapphire vs. Tesla Model S Plaid
-
Deze mooie Volkswagen-SUV ga je om simpele reden nooit zien
-
Snel maatregelen nodig om stroomuitval door EV’s te voorkomen
-
Spotgoedkope MG3 is mega ruim en heeft bijna 200 pk
-
Dit kost de Tesla Model 3 Performance in Nederland