Audi presteert onder de maat, dus moet directeur nu al ophoepelen
Vorsprung durch Technik? Echt niet. Audi blijft op het gebied van technologie en elektrisch aanbod achter bij BMW en Mercedes-Benz. Daarom moet Markus Duesmann, die sinds 2020 algemeen directeur is, nu al ophoepelen.
Dat Audi een beetje aan het kwakkelen is, verzinnen wij niet zelf. Oliver Blume, topman van de Volkswagen Group, sprak recent zijn zorgen al uit over de beperkte vooruitgang die Audi boekt op technologiegebied. Hij haalde zelfs aan dat Tesla in Q1 van dit jaar meer auto’s verkocht dan Audi.
Audi-baas wordt beleefd bedankt
Duesmann wordt daarop aangekeken en moet binnenkort zijn biezen pakken. Hij wordt per 1 september vervangen door Gernot Döllner, die nu strategiebaas is van de Volkswagen Group.
In een persbericht wordt Duesmann natuurlijk beleefd bedankt voor zijn tijd als CEO, maar in werkelijkheid vertrekt hij niet onder fijne omstandigheden. Binnen het topmanagement heeft hij nauwelijks meer steun.
Audi verliest in China terrein
De wereldwijde verkopen van Audi zijn in het afgelopen jaar weliswaar gestegen, maar het Duitse premiummerk verliest veel terrein in China en is een stuk langzamer met het uitrollen van elektrische modellen dan BMW en Mercedes.
Audi-baas Rupert Stadler was een beetje dom! Geeft rol in dieselgate toe
Oliver Blume was niet mals toen hij een week geleden over Audi sprak. Door softwareproblemen loopt de introductie van nieuwe, elektrische modellen steeds meer vertraging op.
Project Artemis op het hakblok
Zo schreven we in december 2022 over het Artemis-project, dat moest uitmonden in een elektrische, deels autonome luxelimousine voor Audi, Porsche en Bentley. Het eerste Artemis-model had in 2024 op de markt moeten verschijnen. VW trok er eind vorig jaar de stekker uit.
Want begin 2022 begonnen er scheurtjes te ontstaan in het prestigeproject van de Volkswagen Group. Porsche kondigde aan uit de samenwerking te stappen en moest daarvoor naar verluidt 100 miljoen euro betalen ter compensatie.
Huh?! Deze Bentley Continental GT viert een Audi-overwinning op Le Mans
Het Artemis-project moest geavanceerde elektrische auto’s met Level 4-autonomiteit opleveren. Het is de ontwikkelaars echter niet gelukt om op dat laatste gebied vooruitgang te boeken.
Softwareproblemen bij Volkswagen Group
De Volkswagen Group heeft al langer te maken met softwareproblemen. Daar werd onder meer de lancering van de Volkswagen ID.3 door geplaagd en het was de reden dat de elektrische Porsche Macan met meer dan een jaar werd uitgesteld.
Lees ook:
Ook interessant
-
Nieuwe versie van Audi A3 gaat strijd aan met de crossover
-
Covermodel: Audi Avant RS2 – Porsches eerste stationcar
-
Waarom de elektrische Audi Q6 E-Tron een rijdende gimmick is
-
Zou iemand deze gimmick van de vernieuwde Audi A3 gebruiken?
-
Audi zwaait nog een legendarisch model uit
-
Deze degelijke Duitse occasion koop je voor 5.000 euro
-
Lotus Eletre vs. Audi SQ8 e-tron: de beste elektrische SUV
-
Occasion voor 25.000 euro: dit is een goede vervanger van je leaseauto
-
Audi 200 Avant quattro vs. Volvo 850 T-5R: Turbo transporters
-
Dit is waarom Amerikanen nu pas een Audi A2 mogen kopen
-
Plagiaat! De Audi Q8 E-Tron Edition Dakar aapt Porsche na
-
Audi A7 Sportback vs. Mercedes CLS: de beste vierdeurs coupe