Remco Slump
Remco Slump Nieuws 30 jun 2023
Leestijd: 2 minuten

Audi presteert onder de maat, dus moet directeur nu al ophoepelen

Vorsprung durch Technik? Echt niet. Audi blijft op het gebied van technologie en elektrisch aanbod achter bij BMW en Mercedes-Benz. Daarom moet Markus Duesmann, die sinds 2020 algemeen directeur is, nu al ophoepelen.

Dat Audi een beetje aan het kwakkelen is, verzinnen wij niet zelf. Oliver Blume, topman van de Volkswagen Group, sprak recent zijn zorgen al uit over de beperkte vooruitgang die Audi boekt op technologiegebied. Hij haalde zelfs aan dat Tesla in Q1 van dit jaar meer auto’s verkocht dan Audi.

Audi-baas wordt beleefd bedankt

Duesmann wordt daarop aangekeken en moet binnenkort zijn biezen pakken. Hij wordt per 1 september vervangen door Gernot Döllner, die nu strategiebaas is van de Volkswagen Group.

LEGO verrast autoliefhebbers met nieuwe Lamborghini en Audi

In een persbericht wordt Duesmann natuurlijk beleefd bedankt voor zijn tijd als CEO, maar in werkelijkheid vertrekt hij niet onder fijne omstandigheden. Binnen het topmanagement heeft hij nauwelijks meer steun.

Audi verliest in China terrein

De wereldwijde verkopen van Audi zijn in het afgelopen jaar weliswaar gestegen, maar het Duitse premiummerk verliest veel terrein in China en is een stuk langzamer met het uitrollen van elektrische modellen dan BMW en Mercedes.

Audi-baas Rupert Stadler was een beetje dom! Geeft rol in dieselgate toe

Oliver Blume was niet mals toen hij een week geleden over Audi sprak. Door softwareproblemen loopt de introductie van nieuwe, elektrische modellen steeds meer vertraging op.

Project Artemis op het hakblok

Zo schreven we in december 2022 over het Artemis-project, dat moest uitmonden in een elektrische, deels autonome luxelimousine voor Audi, Porsche en Bentley. Het eerste Artemis-model had in 2024 op de markt moeten verschijnen. VW trok er eind vorig jaar de stekker uit.

Want begin 2022 begonnen er scheurtjes te ontstaan in het prestigeproject van de Volkswagen Group. Porsche kondigde aan uit de samenwerking te stappen en moest daarvoor naar verluidt 100 miljoen euro betalen ter compensatie.

Huh?! Deze Bentley Continental GT viert een Audi-overwinning op Le Mans

Het Artemis-project moest geavanceerde elektrische auto’s met Level 4-autonomiteit opleveren. Het is de ontwikkelaars echter niet gelukt om op dat laatste gebied vooruitgang te boeken.

Softwareproblemen bij Volkswagen Group

De Volkswagen Group heeft al langer te maken met softwareproblemen. Daar werd onder meer de lancering van de Volkswagen ID.3 door geplaagd en het was de reden dat de elektrische Porsche Macan met meer dan een jaar werd uitgesteld.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het interessantste autonieuws rechtstreeks in je inbox

Meld je aan voor de Autovisie nieuwsbrief, dan praten wij je ieder weekend bij over het interessantste autonieuws.