Audi A6 E-tron uiteraard ook als Avant
Met de A6 E-tron Concept liet Audi de buitenzijde van de volgende generatie A6 in vol ornaat zien en hoewel het nog tot en met 2023 duurt voordat die vijfdeurs fastback op de markt komt, presenteert de Duitse autobouwer ook alvast de Avant-variant. Ook dit exemplaar is reeds voor 95% productieklaar.
Met de Avant borduurt Audi logischerwijze voort op de A6 E-tron, maar de designafdeling heeft er zeker geen voorspelbaar ontwerp van gemaakt. Direct in het oog springt de chromen sierlijst boven de portieren, want die loopt heel fraai over in de achterspoiler. Ook opvallend is de dik aangezette D-stijl, die bovendien schuin is neergezet om extra dynamiek aan het ontwerp toe te voegen. In vergelijking tot de fastback-variant is de Avant geen centimeter korter of langer. De rolmaat reikt tot 4,96 meter in de lengte. De breedte en hoogte komen op achtereenvolgens 1,96 en 1,44 meter uit, wat gelijk is voor beide carrosserievormen.
Geen einde aan benzineversies
Voor de designs van de A6-telgen heeft de ontwerpafdeling anders te werk kunnen gaan. De A6 E-tron is, zoals zijn naam al mededeelt, een elektrisch aangedreven model. Er komen geen verbrandingsmotoren voor beschikbaar en dat zorgt voor een andere aanpak van het ontwerp. De auto heeft weliswaar een single frame grille, het gesloten paneel dekt veiligheids- en comfortverhogende systemen af. Het is een carrosseriekleur gespoten om het niet direct op te laten vallen, maar de omlijsting in contrasterende kleur zorgt ervoor dat er wel sprake is van een familiegezicht. Centraal in het front valt het verlichte logo op, iets dat tot de 5% van zaken behoort die niet op het uiteindelijke model terugkeert. Ook opvallend zijn de lichtunits. Audi geeft aan dat het nooit eerder zulke kleine lampen op een seriemodel heeft toegepast.
Spiegels of camera’s
En profil domineren de A- en D-stijl. De focus ligt op die pilaren omdat de B- en C-stijl door glasdelen worden bedekt. Uiteraard heeft ook de nieuwe A6 uitgeklopte wielkasten, een typisch designtrekje van de hedendaagse Audi’s om het vierwielaandrijfconcept te benadrukken. Op het studiemodel monteert de fabrikant achteruitkijkcamera’s in plaats van conventionele spiegels met glas. Op het productiemodel zal Audi standaard spiegelglas aanbieden, aangezien het camerasysteem niet overal legaal is.
PPE-platform
De technische basis wordt gevormd door het Premium Platform Electric. Momenteel past Audi die bodemsectie niet toe -de E-tron GT staat op het J1-platform- maar het merk introduceert het later dit jaar onder de Q6. De A6 komt enkele maanden daarna, zowel als fastback als Avant. De architectuur bestaat uit een centraal geplaatste batterij met of een elektromotor op de achteras of één per as. In de A6 E-tron leveren de krachtbronnen tezamen een vermogen van 350 kW en genereren ze een koppel van 800 Nm. Met een volle accu zou de A6 zo’n 700 km moeten kunnen halen, mede te danken aan de accucapaciteit van 100 kWh. DC-opladen kan met maximaal 350 kW.
Lees ook:
Ook interessant
-
Te koop – Hoe leuk de nieuwe Renault 5 ook is, deze is leuker!
-
Veiligheidsclubs in brief aan Europese Commisie: ‘Verbied de Tesla Cybertruck!’
-
Duik in de prijslijst: de nieuwe Audi A4, eh, Audi A5
-
Team Alert trapt wijd open deur in: ‘Jongeren overschatten hun rijvaardigheid’
-
Mercedes-AMG GT 63 Pro: duurste en dikste, maar niet de sterkste
-
Toch met dieselbusjes in binnenstad? Dit wil de Tweede Kamer
-
Als beginnend bestuurder met vrienden naar de McDonald’s? Engelse ANWB wil het verbieden
-
Boze Arjen Lubach baalt van baggerberichten over botsende bolides
-
Rijd je in één van deze vijf auto’s, dan ben je vast een 65-plusser
-
Duurtest Peugeot e-3008: eindelijk een Stellantis-EV met fatsoenlijke range
-
Waarom ze in Frankrijk nu massaal protesteren tegen SUV’s
-
Dit kost de Opel Frontera in Nederland