Audi komt met elektrische stationwagon op basis van A6 E-tron
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2021%2F08%2FAUDI_A6_Avant_e-tron.jpg)
Wie naar het studiemodel van de elektrische Audi A6 E-tron kijkt, ziet er wellicht de lijnvoering van de A7 in. Waarom heet de A6 E-tron dan geen A7 E-tron?
Audi behoudt de A7-aanduiding voor een Sportback en daar hoort volgens het merk geen Avant bij. En laat de A6 E-tron nu net ook de basis vormen voor een Avant-variant. De aanduiding A6 dekt volgens Audi beter de lading als je de grote middenklasser met elektrische aandrijflijn in meerdere carrosserievormen uitbrengt.
Gepland voor 2024
De A6 E-tron debuteert als sedan. Dat model komt in 2023 op de markt. De andere telgen volgen in een later stadium. Of er veel tijd tussen de sedan en de Avant zit, is nog niet bekend. Reken erop dat Audi er ongeveer één jaarwisseling tussen plant en dat betekent dat de A6 E-tron voor 2024 op de agenda staat. De twee zullen technisch identiek zijn. De basis wordt gevormd door een compleet nieuw platform dat Audi in samenspraak met Porsche momenteel ontwikkeld. De introductie van de specifiek voor elektrische modellen ontwikkelde architectuur staat voor 2022 gepland wanneer de Duitse autobouwer de Q6 E-tron presenteert. De SUV maakt onderdeel uit van een tweeluik, dat ingevuld wordt met de derde generatie Porsche Macan.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2021%2F08%2FAUDI_A6_Avant_e-tron_h.jpg)
PPE boven MEB
Binnen het Volkswagen-concern heet de architectuur Premium Platform Electric ofwel PPE. De autobouwer plaatst het platform boven MEB, dat voor de middenklassers en grote middenklassers is ontwikkeld. PPE krijgt sterkere elektromotoren en biedt plaats aan grotere accupakketten. Standaard monteert de fabrikant een elektromotor op de achteras, vergelijkbaar met de MEB-structuur. Daarnaast kan er een elektromotor op de vooras worden gemonteerd, wat de auto tot een vierwielaandrijver maakt. Het systeemvoltage van de PPE-architectuur bedraagt 800 volt met een laadvermogen van maximaal 350 kW. Doordat het platform grotere batterijen kan herbergen zijn de elektrische auto’s in staat een actieradius van meer dan 600 km te halen. De onthulling van het eerste PPE-model laat niet lang op zich wachten.
Lees ook:
Ook interessant
-
Op zoek naar Aliens in Area 51 met een Hyundai Santa Cruz
-
Waarom ons nieuwsbericht over de Toyota Sport Crossover zo kort is
-
De goedkoopste elektrische auto van Toyota komt in 2024
-
Covermodel: Triumph Dolomite – Achterwaartse vooruitgang
-
Dit is de daadwerkelijke actieradius van de Mercedes EQE
-
Ruzie met de buren? Dan is deze Hummer de ideale auto voor jou
-
Verkoopcijfers 2023 – Dit merk verkocht in Nederland 13.000 procent meer auto’s
-
Met deze auto wordt Alpine weer belangrijk op het circuit
-
Waarom je toekomstige Hyundai’s niet naast Joel Beukers moet neerzetten
-
Deze Fiat Panda is voor als je geen Mercedes-AMG G 63 6×6 kan betalen
-
Reorganisatie bij Volkswagen! Omdat het dak nog steeds in brand staat
-
Batterijwissels de toekomst? Nio sluit deal met Volvo-fabrikant