Tijanni van Groeningen
Tijanni van Groeningen Nieuws 16 mrt 2022
Leestijd: 4 minuten

Carvers vanaf nu ook op de provinciale weg en autobaan

Carver introduceert twee nieuwe versies van hun bijzondere stadsvoertuigen. Deze mogen nu ook rijden op de provinciale weg en autobaan.

Eén van die versies legt de nadruk op snelheid. Deze moet de 80 km/u aan kunnen tikken. De tweede versie moet het doen met een topsnelheid van 45 km/u maar krijgt daar wel een grotere actieradius voor terug. Beide varianten zijn beschikbaar als ‘Cargo’ met een laadruimte.

Combinatie tussen scooter en auto

Carvers hebben een opmerkelijk uiterlijk. Ze hebben wat weg van een combinatie tussen een scooter en een volwaardige auto. Dat claimt het bedrijf uit Friesland zelf overigens ook. CEO van Carver, Anton Rosier, legt aan Autovisie de strategie van het bedrijf uit. “De opkomst van de elektrische (bak)fiets en scooter is enorm groot. Maar die voldoet niet aan de eisen van iedereen in de stad. Veel vrouwen (en mannen) vinden het bijvoorbeeld vervelend om in het donker in een open voertuigje te zitten. Ook in het buitenland. De prijzen van elektrische voertuigen zijn hoog. Dus dit gat tussen open voertuigen en auto’s is waar wij ons op richten”, aldus de CEO. Volgens Rosier is dit daarom ook niet per se een hobbyisten autootje, maar is dit segment een noodzaak aan het worden.

Carver S+

De Carver S+ zal de sportievere variant van de line-up moeten worden. Zoals gezegd kan deze variant een topsnelheid van 80 kilometer per uur bereiken, met een maximale koppel van twee keer 100 Nm. Toch heeft de S+ ondanks zijn sportievere prestaties een schappelijke actieradius van 100 kilometer. De batterijcapaciteit bedraagt 7,1 kW. Het pakket is volledig volgeladen in zo’n vier uur. De reden voor de ontwikkeling van de S+ kwam bij de gebruiker vandaan. “Veel mensen die in de stad werken maar net daarbuiten wonen, willen gewoon mee kunnen komen op de provinciale weg. Vervolgens rijden ze de stad in en kunnen ze overal parkeren.”

De ‘specsheets’ van de S+ en de Cargo S+ zijn als twee druppels water. Bij de Cargo krijg je er wel een laadruimte van 500 liter bij. Daar lever je bagageruimte en een plek voor een passagier voor in. Daarnaast is ook de batterij anders. De Cargo maakt namelijk gebruik van een batterij die geproduceerd wordt door LG terwijl de S+ voorzien is van de nieuwe batterijen die van Samsung afkomstig zijn. Rosier vertelt dat er geen wezenlijk verschil zit tussen de twee batterijen. Dat is ook terug te zien in de prestaties op papier.

Carver en Birò niet meer op de stoep

Rosier legt uit dat voor veel bedrijven de Cargo een ideale oplossing is. “KPN is één van onze klanten. Zij hebben eens goed gekeken naar wat ze meenemen als ze bijvoorbeeld bij iemand thuis wifi gaan installeren. Het blijkt dat ze vier kratjes bij zich hebben. Bij ons kunnen acht kratten in zo’n Cargo. Als ze een Transporter nemen zijn ze 30 á 40 duizend euro kwijt. Als ze een Carver Cargo nemen zijn ze voor 13 duizend euro klaar.” Ook voor bezorgers en zelfs thuismedewerkers kan de Cargo een goede oplossing zijn volgens Rosier.

Carver R+

De Carver R+ heeft zoals eerder aangegeven een bescheiden topsnelheid, maar dat betekent wel dat je 30 kilometer langer onderweg kan blijven met een volle accu. Rosier legt uit dat deze extra kilometers als speling fungeren voor bedrijven die het met de oorspronkelijke Carver net geen hele dag volhouden. Volgens Rosier kost het je drie euro om de batterij volledig op te laden. Iets wat met de huidige benzineprijzen bij veel mensen als muziek in de oren zal klinken. De R+ heeft vanzelfsprekend wat minder kracht dan de S+. Die produceert namelijk 2 x 3 kW in tegenstelling tot de 2 x 2 kW van de ‘long range’ Carver variant. Dat maakt overigens wel dat een scooterrijbewijs voldoende is om bij dit exemplaar achter het stuur plaats te nemen. In tegenstelling tot de S+ waar je rijbewijs A of B voor nodig hebt.

Prijzen

De prijzen zijn al bekend en de smalle driewielers zijn bovendien per direct te bestellen. De Carver S+ is het duurste model en kan voor een bedrag van minimaal 14.490 euro van jou zijn. De R+ is precies duizend euro goedkoper. De Cargo R+ en S+ heb je voor een vanafprijs van 13.903 euro en 15.112 euro. De meeste versies zijn uit voorraad leverbaar, maar bij bepaalde kleuren moet je rekening houden met een extra levertijd van een maand of twee, laat Rosier aan Autovisie weten.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het interessantste autonieuws rechtstreeks in je inbox

Meld je aan voor de Autovisie nieuwsbrief, dan praten wij je ieder weekend bij over het interessantste autonieuws.