Autovisie
Autovisie Nieuws 4 mrt 2020
Leestijd: 3 minuten

Aston Martin V12 Speedster laat zich zien

Nadat Autovisie-lezers afgelopen najaar al exclusief de eerste informatie over de Aston Martin V12 Speedster kregen voorgelegd, is het nu tijd voor de eerste officiële foto’s. Aston Martin maakt de open tweezitter dit maal wél zelf wereldkundig.

In Autovisie Magazine en op Autovisie.nl kregen onze lezers al de belangrijkste ingrediënten van de V12 Speedster te lezen. Feitelijk voegt Aston Martin daar vandaag niets aan toe. Het merk geeft de foto’s vrij, nadat de open sportwagen in het hoofdkantoor te Gaydon voor het eerst aan enkele genodigden werd getoond. In totaal zullen slechts 88 wereldburgers de moderne interpretatie van de Le Mans-winnende DBR1 mógen aanschaffen. Een Nederlands prijskaartje is er nog niet, aangezien de BPM-berekening nog moet plaatshebben. De auto kost zonder belastingen € 745.000,-. In Nederland zal de prijs op meer dan een miljoen euro komen te liggen, maar dat is inclusief een Nederlandse registratieplaat op de voor- en achterzijde en dus een berg BPM-euro’s.

Powerdomes

Voor de V12 Speedster heeft de designafdeling van Aston Martin zich laten leiden door de DBR1 uit 1959 en de vroegere DB3R uit 1953. Laatstgenoemde vormde het voorbeeld voor de middensectie, zo geeft designbaas Miles Nurnberger aan. In de geest van die twee racewagens beschikt de V12 Speedster niet over een voorruit of zelfs een dak. En naar voorbeeld van de historische racers krijgt de V12 Speedster achterop twee powerdomes. Die zorgen niet alleen voor een betere stabiliteit op hoge snelheid, ze bedekken ook de bagageruimte. Het leefcompartiment is door de bedenkers in tweeën verdeeld. Tussen de twee stoelen loopt een ‘brug’. Het versterkt het gevoel van inzittende in een kuip te zitten, wat doet denken aan het rijden in een racewagen. Zittend in de cockpit kijk je uit over carbon fibre componenten, die op de aluminium architectuur zijn bevestigd.Aston Martin V12 Speedster

300 km/h topsnelheid

Onder de lange en lage neus hangt zoals de naamgeving van de auto al verklapt een V12-motor. Het motorblok met een slagvolume van 5,2 liter beschikt over twee turbo’s en perst er in deze vorm precies 700 pk uit. De autobouwer sluit overigens niet uit dat er mogelijk meer vermogen uit de krachtbron wordt gehaald. De krachtbron, met zijn koppel van 753 Nm, hangt direct achter de vooras en dirigeert de aandrijfkrachten met tussenkomst van een achttrapsautomaat richting de achterste wielen. Dankzij de twaalfpitter zit de V12 Speedster in 3,5 seconden van stilstand op 100 km/h. De opgegeven topsnelheid bedraagt 300 km/h, maar Aston Martin houdt nog een slag om de arm. Eerder noemde Aston Martin namelijk 350 km/h, al was die opgave niet officieel omdat het niet naar de buitenwereld gecommuniceerd. De vraag is of je zelfs 300 km/h met de volledig open Aston Martin wilt rijden. Aston Martin V12 Speedster

Ferrari SP Monza

Met de V12 Speedster, waar twaalf maanden aan is gewerkt, volgt Aston Martin het voorbeeld van Ferrari met zijn SP Monza en McLaren met de Elva. Ferrari kwam van het trio als eerste en bouwt zijn creatie in de geest van de barchetta’s uit de jaren veertig. De Italianen maken zelfs twee varianten, een eenzitter en een tweezitter. De totale oplage van de SP1 en SP2 Monza gedoopte speedsters bedraagt 499 stuks. Dat zijn er 100 meer dan McLaren van zijn Elva maakt. Anders dan de Ferrari en Aston Martin kiest McLaren voor een V8-motor en hangt die krachtbron met vier cilinders minder centraal áchterin de open tweezitter. De Italiaan en andere Engelsman hebben hun V12-motor voorin hangen. De drie merken zoeken met de open modellen een nieuw speelveld op, maar Mercedes-Benz probeerde het kunstje al eerder. De Duitsers lieten door McLaren 75 stuks van de SLR Stirling Moss bouwen. Dat was rond 2009.

Aston Martin start in het eerste kwartaal van 2021 met de levering van de eerste uit de serie van 88 V12 Speedsters, kort na de start van de Valkyrie-hypercar.

 

 

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het interessantste autonieuws rechtstreeks in je inbox

Meld je aan voor de Autovisie nieuwsbrief, dan praten wij je ieder weekend bij over het interessantste autonieuws.