Aston Martin DB4 GT Zagato maakt opwachting in Le Mans
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2Faston-martin-db4-gt-zagato-continuation-2.jpg)
De 24 uur van Le Mans is een speciaal evenement op de race-kalender. Aston Martin grijpt deze dagen aan om een speciale auto opnieuw aan de wereld voor te stellen: de Aston Martin DB4 GT Zagato Continuation.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2Faston-martin-db4-gt-zagato-continuation-2.jpg)
Aston Martin bedacht twee jaar geleden dat het een goed idee was om hun meest exclusieve klassiekers opnieuw te gaan maken. Ze begonnen met de iconische DB4 GT, en noemde de nieuwe versies DB4 GT Continuation. Ze bouwden er toen 25 die niet geschikt waren voor de openbare weg. Elk van de auto’s bracht £1,5 miljoen op en dus is het niet zo gek dat Aston Martin vrolijk doorgaat met het opnieuw leven inblazen van klassiekers. De volgende op lijst is de Aston Martin DB4 GT Zagato Continuation. Het merkt toont hem tijdens de 24 uur van Le Mans.
Continuation
Zoals met alle Continuation auto’s worden ook deze Zagato’s weer bij de Heritage Division headquarters in Newport Pagnell gebouwd. Niet met machines, maar volledig met de hand. Elk paneel kost daarom honderden uren om te fabriceren. Een complete DB4 GT kost bijvoorbeeld 4.500 manuren om te bouwen. Alle panelen worden gespoten in Rosso Maja rode lak die zo goed mogelijk overeen komt met de originele kleur die in 1960 ook leverbaar was. Het interieur wordt omhuld in Obsidian Black leer.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2Faston-martin-db4-gt-zagato-continuation-8.jpg)
Onder de motorkap vinden we een 3,7 liter zes-in-lijn die verantwoordelijk is voor meer dan 395 pk. En hoewel het motorblok dezelfde inhoud heeft als de originele versie, produceert hij nu ruim 80 pk meer. Een andere verandering is dat er een complete FIA-goedgekeurde rolkooi geplaatst wordt.
Sanction
Oorspronkelijk zijn er maar 19 Aston Martin DB4 GT Zagato’s geproduceerd. Het was de bedoeling om er 25 te maken, maar door gebrek aan vraag kwam dit er nooit van. In 1988 kwamen er nog vier Sanction II Zagato’s bij. Deze bestonden uit vier ongebruikte chassis’ van originele DB4’s die door Zagato afgebouwd werden. De Italianen kwamen er in 2000 achter dat ze nog twee complete Zagato-carrosserieën hadden liggen. Deze werden tot Sanction III voertuigen opgebouwd en verkocht.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2Faston-martin-db4-gt-zagato-continuation-10.jpg)
Er zullen in totaal 19 Aston Martin DB4 GT Zagato’s gemaakt worden. Liefhebbers kunnen deze niet zomaar aanschaffen bij Aston Martin. De fabrikant levert de auto namelijk alleen in combinatie met de nieuwe DBS GT Zagato. Prijs voor het pakket? Zes miljoen Britse ponden, en bij die prijs moeten alle belastingen nog opgeteld worden. Daarnaast worden de auto’s ook niet tegelijk geleverd. Er zit een gat van een jaar tussen.
DBS GT Zagato
De nieuwe DBS GT Zagato is nog niet aan het publiek getoond, maar vroege schetsen laten al wel zien dat we duidelijke Zagato designelementen kunnen verwachten. Denk hierbij aan het double-bubble-dak en de korte achterkant. Ook lijkt het erop dat de 5,2 liter V12 met 725 pk in de auto geplaatst wordt.
Lees ook:
Ook interessant
-
Hoe Audi minder auto’s gaat verkopen om meer geld te verdienen
-
In dit land is de Porsche 911 de bestverkochte nieuwe auto
-
De Nissan Ariya Nismo rijdt geweldig, maar heeft één groot nadeel
-
Deze Kia EV4 komt de Volkswagen ID.3 een oplawaai geven
-
Dit prototype van de nieuwe BMW M3 heeft 18.000 Nm koppel!
-
Lucid bouwt volstrekt overbodige elektrische auto’s, vindt het merk zelf
-
Zo zien de compacte Volkswagen ID.1 en ID.2X eruit
-
Goed nieuws voor occasionkoper: prijs gebruikte Tesla is gekelderd
-
Hè hè! Peugeot e-3008 en e-5008 krijgen eindelijk fatsoenlijk vermogen
-
Waarom de Maserati MC20 GT2 Stradale géén heldenmaker is
-
Aston Martin: ‘Onze klanten haten elektrische auto’s!’
-
Zo verdwijnen miljoenen aan EV-subsidie naar het buitenland