Terugkerende Audi S5 eist andere brandstof
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2Faudi-s5-sportback-x3.jpg)
Minder vermogen, meer koppel, andere brandstof en een getemperd prestatieniveau. Dat is in een notendop de nieuwe Audi S5.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2Faudi-s5-sportback-x5.jpg)
De S5 keert terug op de markt. De Duitsers kondigen hun sportieve uitvoering van de A5-familie aan als Coupé en als Sportback. Anders dan de naam en carrosserievorm zit er nauwelijks meer verschil tussen de twee. Audi haalt uit beide modellen de 3.0 V6 TFSI-benzinemotor en vervangt de krachtbron door een oliegestookte 3.0 V6. Juist, net zoals het merk bij de S6 Limousine, S6 Avant en S7 Sportback deed. Sterker nog, het is exact hetzelfde blok.
Elektronische begrenzer
De krachtbron is een 3,0 liter V6-motor. Hij levert met 347 pk, precies drie peekaa minder dan dezelfde motor als in de S6 en S7. Daarmee is de dieselmotor ook 7 pk minder sterk dan de 3.0 V6 TFSI die eerder in de S5 hing. Met de zelfontbrander in het vooronder lever je aan prestatieniveau in, maar het verschil is te verwaarlozen. Het gaat om 0,1 tel voor de sprint 0-100 km/h. De S5 zit als coupé in 4,8 seconden vanuit stilstand op 100 km/h. De Sportback realiseert dezelfde acceleratieproef in 4,9 seconden. De topsnelheid bedraagt voor het duo 250 km/h. Een elektronische begrenzer zorgt ervoor dat de top is afgeregeld.
Zomer
Audi introduceert de S5 Coupé en S5 Sportback met 3.0 V6 TDI-motor deze zomer op de Nederlandse markt. De prijzen worden in een later stadium bekendgemaakt.
Lees ook:
Ook interessant
-
Aston Martin: ‘Onze klanten haten elektrische auto’s!’
-
Zo verdwijnen miljoenen aan EV-subsidie naar het buitenland
-
Gaat lekker daar in Duitsland! Nu ook ontslagen bij Porsche
-
Adrenaline, actie en een grindbak: in 3 dagen naar een racelicentie
-
Fusie met Honda mislukt, Nissan schrapt nu duizenden banen
-
Onderhoud aan je auto is straks wellicht niet meer te betalen
-
Eén onderdeel van gecrashte Porsche Tom Waes blijkt bijzonder waardevol
-
Leukste Volkswagen Passat krijgen wij niet! En bedankt, Belastingdienst
-
Deze 58.995 euro kostende Chinees moet jou uit een BMW i5 houden
-
Actiegroep: ‘Verbied afkortingen als PHEV, HEV en MHEV’
-
‘Automobilisten ontkennen steeds vaker schuld bij kleine aanrijding’
-
Duik in de prijslijst: de Ford Puma Gen-E