Sjors ten Tije
Sjors ten Tije Nieuws 19 dec 2019
Leestijd: 2 minuten

Amerikaan rijdt nog steeds dolgraag in grote pick-up

Dat Amerikanen dol zijn op een pick-up wisten we eigenlijk al wel, maar Jato Analytics deelt nu ook de cijfers die daar bij horen.

In 2019 was 16,8% van de verkochte auto’s in Amerika een pick-up. Om dat even in perspectief te zetten: sedans waren goed voor 22,1% van het marktaandeel, hatchbacks voor 4,8%. Bijna de helft van de autoverkopen, 46,8% om precies te zijn, bestond uit SUV’s. Kijken we naar de periode van 2010 tot en met 2019, dan zijn pick-ups goed voor 14,6% van de autoverkopen in Amerika. Het mag geen verrassing zijn wat het best verkopende model is: de Ford F-150. De truck is met meer dan 5,2 miljoen exemplaren de best verkochte auto in Amerika.

Tesla Cybertruck

Hoewel een pick-up natuurlijk staat voor kracht en praktisch nut (al kun je daarover discussiëren), is de variant steeds meer naar die van SUV’s toe gekropen. Dat zit ‘m niet in de vorm van de koets, maar wel in de mate van luxe en accessoires die tegenwoordig op dit soort auto’s zitten. Donald Smith, Vice President Sales & Marketing bij Jato, legt uit. “Amerikanen hebben een klassiek werkvoertuig getransformeerd naar een modieus en semi-luxueus product dat veel consumenten aanspreekt. De Tesla Cybertruck is daar natuurlijk een goed voorbeeld van.”

Duurder

En daar betaalt de Amerikaan graag voor. De gemiddelde prijs van pick-ups is sinds 2010 met maar liefst 35,1% gestegen. De gemiddelde prijs van SUV’s steeg veel minder hard (16,4%) over diezelfde periode. Dat zit ‘m in het feit dat de trucks de laatste jaren veel luxer zijn uitgerust. In 2010 had bijvoorbeeld nog maar 5,1% van de pick-ups een luxe audiosysteem van een gerenommeerde fabrikant, in 2019 zat dat al in 18% van de modellen. Ook leren stoelen maken een opmars in het segment, van 17,8% in 2010 naar 27,3% in 2019.

Gezien alle strenger wordende emissieregels zou je denken dat de grote pick-up, de Cybertruck daargelaten, zijn leven niet zeker is. Maar niets is minder waar, want ook de Ford F-150 komt er als volledig elektrisch model. Die auto maakt deel uit van de nieuwe elektrostrategie van het Amerikaanse merk en komt straks naast de elektrische Mustang Mach E te staan. Onze redacteur Sjoerd van Bilsen liep een tijdje terug al uitgebreid om die auto heen.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Reageer op artikel:
Amerikaan rijdt nog steeds dolgraag in grote pick-up
Sluiten