Dennis Wilman
Dennis Wilman Nieuws 19 dec 2019

‘Mercedes-AMG line-up moet flink inkrimpen’

De laatste jaren heeft Mercedes hard gewerkt aan een AMG-model voor ongeveer elk van hun eigen modellen. Nu lijkt het erop dat dit moet gaan veranderen.

De uitstoot van schadelijke stoffen en de verbrandingsmotoren in auto’s gaan hand in hand. Maar de Europese Unie wil graag zien dat die uitstoot minder wordt. Daarom legt het de autofabrikanten steeds strengere regels op. Zo streng, dat Mercedes nu al aangeeft het moeilijk te hebben. Ze komen op dit moment uit op een gemiddelde uitstoot van zijn vloot van 138 g/km aan CO2. Daarmee zijn ze nog een flink stuk verwijderd van het Europese doel in 2020. Dan moet het gemiddelde vlootverbruik van 95% van de verkochte auto’s 95 g/km zijn. In 2021 moeten alle verkochte auto’s, dus 100%, aan die eis voldoen. De oplossing hiervoor lijkt makkelijk: snijd de auto’s die het meest uitstoten uit het gamma, en klaar is Kees. In het geval van Mercedes zou dat inhouden dat de AMG-modellen hun voortbestaan niet zeker meer zijn.

75% minder AMG’s

Tenminste, dat beweert de Financial Times. Volgens de krant is het het meest logisch om de meest vervuilende modellen te schrappen, en dat is volgens hen de AMG-line-up. Verschillende verkopers, die anoniem hun mening deelden met de FT, verwachten dan ook dat er in de toekomst 75% minder AMG’s beschikbaar zullen zijn.

En hoewel de oplossing voor het behalen van de doelstellingen over CO2-uitstoot dus makkelijk lijkt, is dat het niet. Het feit wil namelijk dat Mercedes het meeste winst draait op de AMG-modellen. Deze zijn duurder en hebben meer marge. Het is niet voor niets dat de autofabrikant de afgelopen jaren hard heeft gewerkt om zoveel mogelijk modellen van een AMG-variant te voorzien. Het wegsnijden van deze topmodellen kan dan ook grote impact hebben op de winstgevendheid van het bedrijf.

Ola Kallenius, CEO van Daimler, verdedigde zich: “We kunnen het gedrag van de koper niet beïnvloeden, maar we hebben de technologie in ons portfolio om aan de doelstelling te voldoen.”

Mercedes-AMG GT

Gulden middenweg

Maar wellicht is er een gulden middenweg. Een weg die Kallenius eerder dit jaar al uitstippelde voor Mercedes-AMG: de overgang naar elektrisch. En de eerste stap in die richting wordt volgend jaar al genomen. Het merk toont dan namelijk de hybride-variant van de vierdeursversie van de AMG GT, die 800 pk en vierwielaandrijving krijgt. Elektrische auto’s en plug-in hybrides gelden volgend jaar immers als twee verkochte auto’s. Op die manier kunnen ze een grote bijdrage leveren in het naar beneden halen van het gemiddelde vlootverbruik. Daarnaast gaan er ook al geruchten dat de C63 AMG het vanaf het volgende model moet doen met een hybride viercilinder.

Of er op korte termijn gesneden wordt in het AMG-aanbod gaan we vanzelf zien. Het is in ieder geval overduidelijk dat de sportieve tak van Mercedes gewoon blijft bestaan, hetzij zonder verbrandingsmotor.