Mercedes-AMG komt met 800+ pk sterke hybride AMG GT 73 4-door
Mercedes-AMG gaat de strijd aan met Porsche op het gebied van hybride-power. Het merk komt met haar krachtigste plug-in hybrid tot nu toe: de Mercedes-AMG GT 73 4-door 4Matic+.
Volgend jaar krijgt de Porsche Panamera Turbo S E-Hybrid serieuze concurrentie. De 680 pk sterke hybride uit Stuttgart moet de strijd aangaan met een Mercedes-AMG. Het nieuwe model, dat waarschijnlijk de naam ‘GT73 4Matic+’ gaat heten (naar aanleiding van een merkregistratie dat Mercedes onlangs indiende), werd gespot tijdens een testsessie.
Elektrische onderdelen
Op de foto’s is te zien dat de nieuwe 4-door geparkeerd staat met zijn motorkap open. De fotograaf snel genoeg om wat foto’s van het motorcompartiment te schieten. Daardoor hebben we nu zicht op wat extra elektrische onderdelen. Daarnaast claimen de plaatjesschieters dat de AMG GT 4-door geruisloos wegreed. Hetgeen doet vermoeden dat hij dit volledig elektrisch deed.
De auto komt niet geheel uit de lucht vallen, want Tobias Moers, grote baas van AMG, bevestigde de komst al tijdens de Autosalon van Genève van dit jaar. Destijds liet hij ook weten dat de auto in 2020 geïntroduceerd wordt.
Vierliter V8
De nieuwe AMG GT73 4 Matic+ maakt ook gewoon gebruik van de bekende vierliter V8 met twee turbo’s. Daarbij komt nu een elektrische motor op de vooras waardoor het gecombineerde vermogen volgens Moers rond de 600 kW (815 pk) uit moet komen. Daarmee zou de auto in theorie binnen de drie seconden naar de 100 kilometer per uur kunnen sprinten. Zijn grootste concurrent, de Panamera E-Hybrid doet dit immers ook, maar met minder vermogen. Daarnaast zou hij ook heel milieuvriendelijk tot 50 kilometer volledig elektrisch moeten kunnen afleggen.
Het AMG 73-label was voorheen alleen weggelegd voor enkelingen binnen het AMG-aanbod. Deze vierwielers uit Affalterbach reden rond met een 7,3 liter V12. Tegenwoordig geeft het cijfer in de modelnaam niet meer aan wat het slagvolume van de motor is. Daarom kan AMG het 73-label ook weer afstoffen en gebruiken voor hybride-voertuigen. Niet alleen de vierdeurs AMG GT komt er namelijk als 73, ook voor de G, GLS, en S hebben de Duitsers al een type-aanduiding vastgelegd.
Lees ook:
Ook interessant
-
Snel maatregelen nodig om stroomuitval door EV’s te voorkomen
-
Spotgoedkope MG3 is mega ruim en heeft bijna 200 pk
-
Dit kost de Tesla Model 3 Performance in Nederland
-
Deze twee elektrische auto’s van Hongqi komen dit jaar naar Nederland
-
Duik in de prijslijst: de nieuwe Citroën ë-C3 maakt het de Dacia Spring lastig
-
De elektrische Mercedes-Benz G-klasse heeft één groot probleem
-
MG gaat strijd aan met goedkoopste auto’s: dit kost de MG3 in Nederland
-
Deze gezinsauto van Opel komt elektrisch 700 kilometer ver
-
Tesla ontslaat 14.000 mensen, maar wil Elon Musk miljarden uitkeren
-
Hongqi komt met betaalbare Bentley-kloon (naar Nederland?)
-
Is deze Kia K4 de voorbode van de nieuwe Ceed?
-
Nieuwe Porsche Cayenne GTS: niet de sterkste, wel de duurste