Alle MPV’s van Stellantis nu alleen nog elektrisch aangedreven

De Stellantis Groep schrapt per direct alle benzine- en dieselversies van de personenauto-uitvoeringen van de Citroën Berlingo, Opel Combo Life en Peugeot Rifter. Ook de Citroën Jumpy Combi en SpaceTourer, de Opel Vivaro Combi en Zafira Life en de Peugeot Expert en Traveller verlaten voortaan alleen met elektrische aandrijflijn de productielijn. De bedrijfswagenvarianten van alle genoemde types blijven onveranderd met verbrandingsmotoren verkrijgbaar.

De fabrikant geeft aan dat de keuze is gemaakt om de ‘levensvatbaarheid van deze modellen te verzekeren’. Anders gezegd, de types stoten met verbrandingsmotoren dermate veel CO2 uit dat ze een negatieve invloed hebben op de gemiddelde CO2-uitstoot van het complete modellengamma. De fabrikanten blijven ze namelijk wel leveren in Zwitserland en de Balkan, aangezien die markten niet onder de regelgeving van de Europese Unie vallen. Groot-Brittannië houdt zich ondanks de Brexit wel aan de emissie-eisen zoals opgesteld onder de EU-vlag.

Ludospace

In Nederland zijn de genoemde compacte Ludospace-modellen verre van populair. Door de hoge emissie van de verbrandingsmotoren worden de types door de bpm-regels van de overheid al extra belast. Zo verkocht Peugeot vorig jaar 25 stuks van de Rifter. Opel leverde 37 Combo’s en Citroën deed 24 Berlingo’s. Van de grotere Opel Vivaro gingen er 370 de weg op. Peugeot wist 13 Travellers en 96 Experts te verkopen.

Opel Vivaro gaat voor het eerst elektrisch, Zafira volgt spoedig

Concurrent Toyota, dat exact dezelfde modellen met ander logo aanbiedt, leverde 91 stuks van de ProAce City Verso en 230 exemplaren van de ProAce af. Overigens heeft Fiat nog niet aangegeven of de nieuwe Ulysse op basis van de SpaceTourer/Traveller/Vivaro ook alleen met elektro-aandrijving komt.

Verkoopcijfers

Van de personenbusjes werden in de eerste elf maanden van 2021 precies 26.179 stuks geregistreerd, zo blijkt uit door Automotive News gepubliceerde JATO-cijfers. Volgens het autovakblad geven de cijfers van het datacenter aan dat van de Peugeot Rifter 22.490 stuks de Europese weg opgingen. Opel bleef ver achter met een afzet van 12.929 exemplaren. Van de grotere types kwam er geen enkel model boven de 10.000 stuks uit. De verhouding ‘klein/groot’ ligt in Europa dus totaal omgekeerd ten opzichte van de Nederlandse markt, waar de grote personenbusjes het van de kleinere Ludospace-types winnen.

100 kW-elektromotor en 50 kWh-accu

Alle genoemde auto’s beschikken over dezelfde aandrijflijn, bestaande uit een 100 kW sterke elektromotor met een 50 kWh grote lithium-ion batterij of een – in het geval van de grotere modellen – 75 kWh-accu. De auto’s bieden plaats aan maximaal vijf of zeven en maximaal 9 personen.