Elektrische Opel Combo Life-e neemt ook zeven personen mee
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2021%2F02%2FOpel_514353.jpg)
Bij gebrek aan nieuwe MPV’s werpen de zogeheten Ludospace-modellen zich op als ruimtewagens. Opel doet daar al jaren aan mee en hoopt de punt uit de taart te vergroten door van zijn model ook een elektrische versie aan te bieden. Er is slechts een probleem.
Opel staat niet alleen met een elektrisch aangedreven versie van zijn Ludospace, de Combo. Het merk teert voor de ontwikkeling en productie van het ruimtewonder op het moederconcern dat onder zijn Franse merken de Peugeot Rifter en Citroën Berlingo levert. Na eerst een zelfstandig model en later een samenwerking met Fiat te zijn aangegaan, is er nu het samenwerkingsverband met concerngenoten Peugeot en Citroën, waarvan externe partij Toyota zijn ProAce City (Verso) afneemt.
Ontwikkelingsklas
En dus staat een elektrisch aangedreven Combo Life-e niet op zichzelf. In dezelfde ontwikkelingsklas zaten ook de Peugeot, Citroën en Toyota. Technisch zijn de modellen identiek en nemen ze het dus direct tegen elkaar op. En niet alleen de zussen onderling, inclusief de Toyota-versie, in het segment van de Combo Life-e komen nog enkele spelers aan. Renault brengt later dit jaar de nieuwe Kangoo en Mercedes introduceert komend jaar de T-Klasse. Beide Ludospacemodellen verschijnen ook met elektrische aandrijflijn.
Verschillende maatvoeringen
Opel volgt de strategie van Peugeot en Citroën, die ook voor Toyota is uitgerold, door de Combo Life-e in twee carrosserievarianten uit te brengen. Het gaat om een korte en een lange versie met een afstand van bumper tot bumper van respectievelijk 4,40 en 4,75 meter. Ook de wielbasis verschilt 35 cm. Tussen de assen plaatst Opel het accupakket. Het gaat om een batterij met een capaciteit van 50 kWh. De elektromotor kent een vermogen van 100 kW. Het is de aandrijflijn die de fabrikant vooralsnog in al zijn elektrische modellen lepelt. Met de Combo Life-e zou je volgens fabrieksopgave een afstand van 280 km volledig elektrisch kunnen afleggen. Laden doe je met een standaard aanwezig 11 kW-boordlader.
Vijf tot zeven zitplaatsen
Dat de Combo Life-e elektrisch is aangedreven, valt van binnen niet direct op. De maatvoering is namelijk gelijk aan die van de versie met verbrandingsmotor. Hij heeft een bagageruimte van 597 liter, die is uit te breiden tot 2126 liter door de zitplaatsen achter de voorstoelen neer te klappen. In de lange variant is 850 tot 2693 liter voorhanden. Opel levert de Life-e net als de Life-zonder-e met vijf tot zeven zitplaatsen.
Wanneer is de Opel Combo Life-e leverbaar?
De levering van de Opel Combo Life-e staat voor eind dit jaar gepland.
Lees ook:
Ook interessant
-
F1-simulator in privéjet Verstappen: zoveel uren extra kan hij trainen
-
Lamborghini zwaait de V12 uit met de Invencible en Auténtica
-
Wordt dit de nieuwe Tesla Model 3 hatchback?
-
De zevenzits SUV van Porsche is nog groter dan de Cayenne
-
Dit is hoe Nederlands bedrijf TomTom nog meer dan een half miljard omzet draait
-
Deze Bugatti Chiron Profilée is de duurste nieuwe auto ooit geveild
-
Zo had de BMW M4 er af fabriek uit moeten zien
-
Nederlandse studenten maken meest efficiënte waterstofauto
-
Deze elektrische auto heeft de beste actieradius in de winter
-
Veel Nederlanders moeten op de centen letten terwijl Shell winst maakt: ‘Het systeem is ziek’
-
Autovisie Kennisquiz: Lancia of geen Lancia?
-
Automonteur rijdt Toyota Supra van klant total loss tijdens testrit