Opel Vivaro gaat voor het eerst elektrisch, Zafira volgt spoedig
Nog deze zomer start Opel de bouw van zijn eerste elektrische bedrijfswagen. De nieuwe Vivaro, die sinds 2019 op de markt is, heeft de eer. De fabrikant heeft de tweede elektron-besteller al klaar staan. In 2021 volgt de Combo met elektrische aandrijflijn.
De Vivaro met elektromotor en accupakket draagt de naam Vivaro-e, zoals ook de benamingen van de Corsa-e en Ampera-e duiden op de aanwezigheid van de elektrische aandrijflijn. In het geval van de bestelbus beschikt het Opel-model over een 100 kW sterke elektromotor (koppel 260 Nm). Afhankelijk van de keuze van de klant monteert Opel een accupakket met een capaciteit van 50 kWh of 75 kWh. Met laatstgenoemde batterij aan boord komt de elektro-bus volgens de WLTP-meetmethode 330 km ver. De versie met de kleinere energiebron moet 230 km op een volle accu halen.
Garantie batterij
De accu kan geladen worden via een 100 kW-laadstation, waardoor de 50 kWh-batterij in 30 minuten voor 80% is geladen. Met de 75 kWh-batterij aan boord wordt het 80%-niveau na 45 minuten bereikt. Een 7,4 kW-lader (1-fase) is standaard. Optioneel is een 11 kW-lader (3-fase) beschikbaar. Met de app Opel Connect kan de chauffeur de laadstatus en -capaciteit controleren. Opel geeft 8 jaar of 160.000 km garantie op de batterij.
Geen verschil in laadvermogen diesel en elektrisch versie
Opel hangt de batterij in de bodem van de auto. Dat zorgt voor een toename van het wagengewicht, waardoor het laadvermogen van de bestelauto daalt. Opel claimt dat de Vivaro nog altijd 1.275 kg mag laden. Ter vergelijking, de dieselversie komt tot 1.405 kg. Het opgegeven trekgewicht ligt op 1000 kg. De laadcapaciteit ligt op hetzelfde niveau als dat van de dieseltypes, waarmee de elektrische bestelwagen ook de verschillende carrosserielengtes deelt. De basisversie meet 4,60 meter in de lengte en kan tot 5,1 kuub aan spullen meenemen. De tweede uitvoering meet van bumper tot bumper 4,95 liter, waarbinnen de bestuurder 5,8 kubieke meter aan vracht past. De derde en tevens laatste optie is de 5,30 meter lange uitvoering met een laadvolume van 6,6 m3. Ongeacht de carrosserievariant zijn schuifdeuren (met een voetbeweging ook elektrisch te bedienen) en achterdeuren aanwezig.
Zafira-e komt na Vivaro-e
De productie van de Vivaro-e start deze zomer. Opel zal de orderboeken voor de elektro-bus al in juni openen. De personenautoversie onder de naam Zafira-e zal spoedig volgen. Opel kondigt de elektrische versie binnenkort aan. Op de Combo-e is het langer wachten. De compactere bestelwagen komt in 2021 op de markt.
Lees ook:
Ook interessant
-
Rijlessen flink duurder: hier betaal je gemiddeld het minst
-
Zwitserse BMW-rijder krijgt extreem hoge boete voor bumperkleven
-
‘Familiegezicht keert bij sommige merken tot vervelens toe terug’
-
Ook voor Nederland: elektrische auto met ‘901 kilometer range’
-
Nieuwe solid state-accu voor elektrische auto’s: 80% meer EV-range
-
A-segment keert terug: deze budget-EV’s kun je straks verwachten
-
Koop nu de 1.000 pk sterke doodskist op wielen van John Cena
-
Duik in de prijslijst: de vernieuwde Jeep Wrangler
-
VW ontbindt afspraak werkzekerheid: grote ontslagronde op komst?
-
Toont Skoda haar ware gezicht met de Elroq?
-
Flying Spur is de krachtigste Bentley-sedan ooit
-
Benzineprijs omhoog: ‘opbrengst onterecht naar gat in schatkist’