Autovisie
Autovisie Nieuws 8 feb 2022
Leestijd: 4 minuten

Alfa Romeo Tonale toont (familie)gezicht, alle details

Met een korte vertraging stelt Alfa Romeo dan eindelijk de langverwachte Tonale voor, maar dat korte oponthoud was volgens het merk noodzakelijk. De Tonale vormt de reddingsboei van Alfa Romeo en die kun je slechts één maal uitwerpen.

Nu hangt de toekomst van Alfa Romeo niet alleen van de verkoopprestatie van de Tonale af. De SUV vormt de aftrap van een productoffensief, bestaande uit vijf modellen die in vijf jaar tijd verschijnen. Let wel, de laatste vijf modellen van Alfa Romeo verschenen tussen 2008 en 2016 en in de afgelopen vijf jaar lanceerde het merk helemaal geen volledig nieuw model. Het toonde enkel verschillende varianten van de Stelvio en Giulia. Van moederconcern Stellantis heeft Alfa Romeo al te horen gekregen dat het merk de komende tien jaar de tijd heeft zijn voortbestaan te rechtvaardigen, iets dat ook voor zustermerken als Lancia en DS geldt.

Breed modellengamma

De Italianen kiezen ervoor om zich breder in de markt te nestelen. Met de matig verkopende Giulia en Stelvio opereert Alfa Romeo reeds in het D-segment. De Tonale wordt in het C-segment gepositioneerd, waar het ooit de Giulietta had. Later komt er een SUV voor het B-segment, waar ooit de MiTo actief was. Verder verschijnt er onder andere een grote sedan, die de Italianen sinds de 166 niet meer hadden. De opvolgers van de Giulia en Stelvio zullen overstappen op elektrische aandrijflijnen, want daarin ligt ook voor Alfa Romeo de toekomst. Vanaf 2027 is het Italiaanse merk elektrisch.

Korter dan Stelvio

Terug naar vandaag, de lancering van de Tonale. Hij komt onder de Stelvio in het programma. De Tonale is dan ook 15 cm korter. Hij is eveneens 6 cm smaller en 9 cm lager dan z’n grote broer. De technische basis deelt de nieuweling met de Jeep Compass, al is het platform voor de Italiaanse Amerikaan op tal van punten aangepast. Het beschikt over een toegenomen spoorbreedte en lichtere componenten, aangezien de rijprestaties belangrijker zijn dan de offroadprestaties. Ten opzichte van de Compass is de Alfa 15 cm langer, al scheelt de wielbasis slechts één centimeter. De maatvoering wijkt overigens ook in de breedte en hoogte af. De Italianen hoefden geen rekening met de hardpoints van de Jeep te houden. Zo kon het designteam van Alfa Romeo voor een eigen lijnvoering gaan.

Grappig detail

Een grappig detail is, buiten het klavertje vier in de lichtunits, Alfa’s merkwapen in het achterste zijraampje van het portier, waarbij de tong van de slang is veranderd in een stekker. Het wordt uiteraard alleen op de types met plug-in hybride-aandrijflijn aangebracht.

Geen 2.0 Turbo voor Europa

Die stekkerversie is ook de reden dat het platform de nodige modificaties heeft ondergaan. Alfa Romeo monteert een 15,5 kWh groot accupakket, die zijn energie aan een 90 kW sterke elektromotor op de achteras afgeeft. Op puur elektrokracht kan de SUV zo’n 60 tot 80 km afleggen, waarna een 1,3-liter viercilinder benzinemotor het overneemt. De verbrandingsmotor drijft de voorwielen aan. Tezamen leveren ze een systeemvermogen van 275 pk, 35 pk meer dan de unit in de Jeep Compass. De andere geëlektrificeerde benzinemotoren zijn een nieuwe 1.5-viercilinder, goed voor 130 en 160 pk mét 15 kW sterke elektromotor. De diesel is 1,6 liter groot en komt tot 130 pk. Voor de Amerikaanse markt en het Midden-Oosten komt de Tonale er als 2.0 Turbo met 256 pk en vierwielaandrijving. Een handgeschakelde transmissie staat niet op het programma.

Op bestuurder gericht

Door de toepassing van louter een automaat is er slechts één middentunnel, met linksvoor de bekende DNA-selectieknop voor de rijprogramma’s. Voor het ontwerp van het dashboard is hoofdzakelijk naar de chauffeur gekeken. Het sportief ogende stuurwiel in Montreal-stijl (knipoog) kent linksonder de startknop. Erachter zie je de bekende kelken, ondanks dat het instrumentarium een 12,3-inch groot scherm is. De digitale snelheidsmeter kent getallen die de draaiing van de meter volgen. Een tweede scherm staat ernaast. Het meet slechts 10,25-inch. Een bewuste keuze, want het moet de bestuurder niet afleiden. Vandaar dat Alfa Romeo voor Alexa kiest, vanwege de spraaksturing en functionaliteiten. Updates volgen via over-the-air-techniek.

5 jaar garantie

Alfa Romeo gaat er prat op NFT in de Tonale te integreren, waardoor de voertuigdata veilig in de digitale kluis staat. De informatie moet de restwaarde hoog houden, aangezien er met de voertuighistorie niet valt te rommelen. Sowieso geeft de fabrikant vijf jaar garantie.

Levering Tonale

De Tonale gaat omstreeks april in productie. De levering start in Italië, gevolgd door de rest van Europa. De Verenigde Staten krijgt de Tonale eind dit jaar op z’n vroegst.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het interessantste autonieuws rechtstreeks in je inbox

Meld je aan voor de Autovisie nieuwsbrief, dan praten wij je ieder weekend bij over het interessantste autonieuws.