Nog steeds geen groen licht voor langverwachte SUV van Alfa Romeo
![Alfa Romeo Tonale](https://img.autovisie.nl/images/D4POluLgaBENudJm95PNgIKNCqc=/375x211/filters:quality(80):format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2Falfa-romeo_tonale-concept_01.jpg)
Al jaren wachten we op de Alfa Romeo Tonale, een compacte SUV die een plekje onder de Stelvio plaatsneemt. Hoewel het erop leek dat de nieuwkomer snel zou verschijnen, is de introductie van het model opnieuw uitgesteld.
Dat schrijft Automotive News Europe vanochtend. Volgens dat medium is de kersverse CEO van het Italiaanse merk, Jean-Philippe Imparato, van mening dat de auto simpelweg nog niet klaar is voor de marktintroductie. De Tonale moet een plug-in hybride aandrijflijn krijgen en die voldoet volgens de oud-topman van Peugeot niet aan de eisen van Alfa Romeo.
Vertraging
Daardoor verschijnt de Tonale naar verwachting later dan oorspronkelijk het plan was. De compacte SUV van Alfa Romeo zou volgens de originele planning begin 2022 aan de wereld worden voorgesteld. Dat moment vindt nu een aantal maanden later plaats in dat jaar.
![Alfa Romeo Tonale](https://img.autovisie.nl/images/1_Yg-BrSwCTnFLJveeYo8z1pfdo=/600x0/filters:quality(80):format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2Falfa-romeo_tonale-concept_02.jpg)
FCA, waar Alfa Romeo onderdeel van is, bevindt zich momenteel in een vreemde situatie. De fusie met PSA is immers net rond en dus maken beide concerns zich klaar om van elkaars kwaliteiten gebruik te gaan maken. Het delen van platforms en aandrijflijnen is daar een heel groot onderdeel van.
Sterke PHEV’s van PSA
Plug-in hybrides zijn nog geen gemeengoed binnen FCA, want het concern stelde onlangs pas haar eerste stekkerhybrides voor, waaronder de Jeep Compass en Renegade 4xe. In die auto’s levert een 1,3-liter benzinemotor samen met een elektromotor een vermogen van 190 of 230 pk. De Tonale maakt in principe gebruik van die basis en zou dus klaar zijn voor die aandrijflijn, maar dat is volgens Imparato nu niet voldoende.
![Alfa Romeo Tonale side](https://img.autovisie.nl/images/WvMRaXnbomlV0ChHJqCa3sa1FlQ=/600x0/filters:quality(80):format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2Falfa-romeo-tonale-side.jpeg)
PSA levert namelijk al een tijdje stekkerhybrides in producten van Peugeot, Opel, Citroën en DS. Die zijn allemaal een stuk krachtiger. Instappen kan met een versie met 225 pk, maar de stekkertoppers van het concern die de naam Hybrid4 dragen, hebben een dikke 300 pk en 540 Nm. Wil de Tonale indruk maken, dan zal-ie met een krachtigere aandrijflijn ten tonele moeten komen, zo stellen welingelichte bronnen. Naar verluidt moet de Tonale nu ongeveer drie extra maanden wachten op z’n onthulling. Reken er dus op dat-ie rond de zomer van 2022 in vol ornaat te zien is. En da’s echt laat, omdat een mogelijke productieversie al in 2019 werd gespot.
Lees ook:
Ook interessant
-
“Duurzame brandstofauto en EV gaan in toekomst de weg delen”
-
Nieuwe McLaren P1 van LEGO Technic bestaat uit 3.893 stenen
-
Turbo’s doen wonderen: krankzinnige nieuwe Corvette ZR1 in cijfers
-
Blunder: Bugatti Chiron-eigenaar rijdt weg met tankspuit in de auto
-
De opmerkelijke reden voor vroege facelift van Renault Austral
-
Waterstof passé? Nee hoor, Kawasaki presenteert waterstofmotor
-
Kia K4: Ceed-opvolger is stijlvolle Volkswagen Golf-concurrent
-
Tesla maakt wéér minder winst! En dit is waarom
-
Duik in de prijslijst: de Renault Rafale
-
Premie autoverzekering fors duurder: stijging per stad en provincie
-
Zo gaat de opvolger van GTO, F40, F50, Enzo en LaFerrari heten
-
Nissan wil nieuw leven blazen in de Silvia! Goed nieuws, toch?