Aftellen Skoda Enyaq Coupé officieel begonnen
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2022%2F01%2Fskoda.jpg)
Waar vroeger niemand wist dat er een nieuw auto verscheen totdat het doek van de hele auto was getrokken, daar leggen de fabrikanten sinds de komst van sociale media veelvuldig puzzelstukjes neer om tot de onthulling van een kakelvers model te komen. Dusss, hierbij een puzzelstukje van Skoda, waarmee een voorproefje van Skoda’s volgende elektromodel wordt gegeven. Het is de Enyaq Coupé. Maar ja, zijn komst was geen geheim meer.
Vision iV op Autosalon Genève 2019
Op 31 januari laat Skoda de hele auto zien. Dat doet de fabrikant vanuit Praag, waarvoor nu een digitale show in mekaar wordt geknutseld. Na eerst een marketingverhaal zal de autobouwer het doek officieel van de Enyaq Coupé trekken. Op dat moment is het precies drie jaar geleden dat de Tsjechische Volkswagen-dochter een eerste studiemodel van de auto presenteerde. Skoda deed dat op de Autosalon van Genève in 2019, vooralsnog de laatste Geneefse autotentoonstelling.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2022%2F01%2F220111-enyaq-iv-coupe-popular.jpg)
Op die beurs schitterde het studiemodel Vision iV in een felgele kleur. Het was het begin van Skoda’s weg naar volledig elektrisch aangedreven modellen. De fabrikant trapte weliswaar af met het tonen van de spannendste carrosserievariant, het eerste productiemodel werd de SUV met langere daklijn. De Tsjechen richtten zich volledig op de SUV’s, aangezien die carrosseriestijl de meeste vraag in de wereld kent. En met succes, want de Enyaq is razend populair. De elektro-Tsjech wist afgelopen jaar zelfs de koppositie in de ranglijst van elektrisch aangedreven modellen in beslag te nemen. Broedermodellen ID.3 en ID.4 van zustermerk Volkswagen moesten toezien hoe de Enyaq hen vernederde als populairste familielid.
Schuin aflopende achterklep
Om dat succes dit jaar voort te zetten, voegt Skoda dus de Coupé-telg aan het gamma toe. De variant wijkt van de reeds verkrijgbare Enyaq af door een afwijkende daklijn. Vanaf de B-stijl daalt de daklijn al, om over te gaan in een schuin aflopende achterruit. Achterop de klep prijkt een spoiler voor een betere aerodynamica. Skoda plaatst de auto bovendien op grotere wielen, iets dat mogelijk is omdat de gestroomlijnde carrosserievorm al in de basis voor een lager energieverbruik zorgt.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2Fskoda_vision_iv_096a028709b0067f.jpg)
Sportiever gelijnd
De Tsjechen zeggen dat het front van de Enyaq Coupé zich kenmerkt door een unieke bumper met daarboven een bredere grille, geflankeerd door smalle koplampen. Het moet bijdragen aan het coupé-concept, dat als sportief wordt gezien. Zo zijn ook de dorpels in carrosseriekleur gespoten.
Wanneer de Skoda Enyaq Coupé op de markt komt, is niet bekend.
Lees ook:
Ook interessant
-
Hoe betaalbaar is autorijden nog?
-
BMW iX vs. Hongqi E-HS9: Welke ‘Chinese’ SUV is het best?
-
Zeldzame Ferrari van Fernando Alonso te koop voor fortuin
-
Autovisie Kennisquiz: Le Mans (deel 2/2)
-
Column: Plezier beleven aan een betaalbare auto kan nog steeds!
-
Weer een nieuwe Volkswagen ID.Buzz, en die lijkt meer op de Samba-bus
-
Groei verkopen nieuwe auto’s houdt aan in mei
-
Dit kostte het om je superjacht te parkeren in Monaco rond de F1
-
Barbecueën? Deze 3 BBQ’s zijn perfect voor de autoliefhebber
-
Ook Fiat gaat strijd aan met Biro: dit is de Topolino
-
Volvo teased EX30: een nieuw succesmodel?
-
Duik in de prijslijst: de vernieuwde Porsche Cayenne met méér cilinders