Nog steeds niet: Skoda Enyaq Coupé moet wachten tot 2022
![Skoda Enyaq Coupé](https://img.autovisie.nl/images/JCPZxGJZTV8lHWnYko-7HBdx73Q=/375x211/filters:quality(80):format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2021%2F12%2FENYAQCOUPEiVSilhouette3.jpg)
Skoda beloofde eerder de Enyaq Coupé enkele maanden na de introductie van de SUV te laten zien. Maar helaas: de Tsjechen houden de tweede carrosserievariant dit jaar nog onder de pet.
Dat wordt een auto die we al van mijlenver zagen aankomen. Letterlijk, want ten tijde van onze eerste kennismaking met de elektro-SUV van Skoda liet de fabrikant weten te werken aan een coupé-versie van de Enyaq. Bovendien vraagt de markt al geruime tijd om dit soort auto’s, en dus is het niet meer dan logisch dat Skoda met deze auto komt.
Platgeslagen
Die Enyaq Coupé is niet veel meer dan een reguliere Enyaq met een aflopende daklijn. Datzelfde zien we namelijk gebeuren bij andere elektromodellen op het MEB-platform. De Sportback is namelijk kortgezegd een platgeslagen Audi Q4, de ID.5 is een Volkswagen ID.4 met een coupé-achtig silhouet. Technisch verschillen die auto’s niet van hun reguliere broers en dat zal ook het geval zijn bij de gestroomlijnde Enyaq.
![Skoda Enyaq Coupe](https://img.autovisie.nl/images/pJe4xm_3MhA97oiaqPvel2g01k0=/600x0/filters:quality(80):format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2021%2F09%2Fenyaqcoupeacuteiv3.jpg)
Waar dit type auto’s wel in ‘uitblinkt’, is de efficiëntie. De aflopende daklijn zorgt namelijk voor een betere luchtgeleiding. Dat is ook het geval bij de Enyaq Coupé: de Cw-waarde van die auto bedraagt o,23. Een reguliere Enyaq heeft een Cw-waarde van 0,27. Daardoor komt-ie wat verder op een lading stroom. De reguliere iV 80 heeft een bereik van 510 kilometer. De Coupé komt 535 kilometer ver op papier.
Bagageruimte Skoda Enyaq Coupé
Door die aflopende daklijn levert de Enyaq Coupé wel wat in op het gebied van praktische bruikbaarheid. Hij biedt namelijk 570 liter aan bagageruimte en dat is 15 liter minder dan in de SUV-variant.
![Skoda Enyaq Coupe](https://img.autovisie.nl/images/fxKvj45glC9VH86o8I1uboCUr3k=/600x0/filters:quality(80):format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2021%2F09%2Fenyaqcoupeacuteiv13.jpg)
Het duurt al met al nogal lang voordat de Coupé zich laat zien. Dat terwijl we dus al veel over z’n specificaties weten, alsmede de line-up. Skoda kiest voor een iV 60, iV 80 en iV 80x (met vierwielaandrijving), die dus vergelijkbaar zijn met de varianten die we al van de SUV kennen. Later brengt Skoda ook nog een Enyaq Coupé onder diens RS-label uit. Die auto wordt op papier vergelijkbaar met de Volkswagen ID.5 GTX, en krijgt dus een vermogen van 300 pk. De eerste auto’s staan begin 2022, en dus kort na de wereldpremiére van de Enyaq Coupé, bij de Nederlandse dealer.
Lees ook:
Ook interessant
-
“Duurzame brandstofauto en EV gaan in toekomst de weg delen”
-
Nieuwe McLaren P1 van LEGO Technic bestaat uit 3.893 stenen
-
Turbo’s doen wonderen: krankzinnige nieuwe Corvette ZR1 in cijfers
-
Blunder: Bugatti Chiron-eigenaar rijdt weg met tankspuit in de auto
-
De opmerkelijke reden voor vroege facelift van Renault Austral
-
Waterstof passé? Nee hoor, Kawasaki presenteert waterstofmotor
-
Kia K4: Ceed-opvolger is stijlvolle Volkswagen Golf-concurrent
-
Tesla maakt wéér minder winst! En dit is waarom
-
Duik in de prijslijst: de Renault Rafale
-
Premie autoverzekering fors duurder: stijging per stad en provincie
-
Zo gaat de opvolger van GTO, F40, F50, Enzo en LaFerrari heten
-
Nissan wil nieuw leven blazen in de Silvia! Goed nieuws, toch?