De fonkelnieuwe elektrische Skoda Enyaq kan een trucje
Skoda introduceert op de fonkelnieuwe Enyaq, het eerste elektrische model van de Tsjechen op basis van Volkswagens MEB-architectuur, een voorziening die het inparkeren vergemakkelijkt. En het is niet het automatische inparkeersysteem dat Skoda al levert.
In de basis is het wel het automatisch inparkeersysteem, maar de techniek omvat een extra functie. Als je normaliter je auto wilt parkeren, dan rijd je je auto in het vrije vak. Heb je daar moeite mee omdat je er of niet echt behendig mee bent, of omdat het parkeervak niet bepaald ruim is, dan kun je – indien aanwezig – op een knop drukken. Dan kijkt de elektronica of het parkeervak groot genoeg is. Is dat niet het geval, dan word je doorgestuurd naar de volgende parkeergelegenheid.
Past de auto wel degelijk in het vak, dan krijg je als bestuurder de instructie enkele meters door te rijden, totdat het systeem ‘stop’ laat zien. Vervolgens schakelt de chauffeur de achteruitversnelling in en laat het de rem opkomen. In het geval van de Enyaq – zoals bij vrijwel alle auto’s met dit systeem – rolt en stuurt de wagen zelf en wordt de auto – als de bestuurder de instructies goed opvolgt – inclusief remacties keurig in het vak gezet. De elektronica draait er zijn hand niet voor om, of het nu om parallel- of fileparkeren gaat.
Besturen met een app
Een toevoeging op het systeem is om de auto te laten inparkeren als de bestuurder buiten de Enyaq staat. Via een app kun je de elektro-SUV in het vak zetten. Voor de Enyaq gaat Skoda nog verder. Het is mogelijk om de parkeerplek in het geheugen van de auto op te nemen. Je zet de auto bijvoorbeeld altijd in dezelfde nauwe garage of moet altijd door een beperkte doorgang rijden. Je kunt de route dan programmeren, zodat de Skoda voor de volgende keer weet waar hij exact moet rijden en staan. Bij de volgende gelegenheid druk je op de herhalingsknop en de Enyaq parkeert zichzelf op precies de voorgeprogrammeerde parkeerplek. Overigens blijven tijdens de automatische manoeuvre de parkeersensoren actief. Mocht er een voorwerp staan, die er de vorige keer niet was, dan stopt de auto vanzelf, vanzelfsprekend.
Lees ook:
Ook interessant
-
Volgens CEO is V8 voor AMG-rijders niet belangrijk
-
Drama! BMW E36 met V8 slaat over de kop bij verlaten autoshow
-
Renault en Stellantis ontkennen fusieplannen en samenwerking met BMW
-
Waarom er toch een BMW M5 E60 met handbak kwam | Sjoerds Weetjes 420
-
Renault Emblème probeert iets dat heel saai is spannender te maken
-
Doel bereikt! Nu zijn alle Peugeot-modellen elektrisch, behalve één
-
Dit is waarom er 27.000 Tesla Cybertrucks worden teruggeroepen
-
Belastingvoordeel elektrische auto verdwijnt: straks goedkoper om weer op benzine of diesel te rijden?
-
Kijk alleen met zonnebril naar het interieur van de Mansory G-Klasse
-
Ook voor deze nieuwe snelweg in Nederland moet straks tol betaald worden
-
Lotus te zwaar? Caterham komt met oplossing in EV-tijdperk
-
Italië roept Stellantis op het matje, omdat jullie deze auto niet kopen