Afleveringsklaar bij dealer: Bugatti Chiron Super Sport 300+
Niet één, niet twee, maar drie Bugatti’s Chiron Super Sport 300+ staan bij de Londense Bugatti-dealer klaar voor aflevering. Drie stuks staat gelijk aan 10% van het totale productievolume van de limited edition.
Het is dealer H.R. Owen Bugatti London die nog deze maand het trio aan zijn gefortuneerde klanten zal overhandigen. Wie de clientèle zijn, wordt door het autobedrijf uiteraard niet bekend gemaakt. H.R. Owen is een van de meest succesvolle partners van Bugatti. Het bedrijf heeft geregeld meerdere exemplaren van de Chiron staan. Maar een setje van drie stuks dat tezamen een nieuwwaarde van meer dan 10 miljoen euro (exclusief belasting) vertegenwoordigd, is ook voor H.R. Owen heel bijzonder.
Drie keer 3,5 miljoen euro
De Bugatti Chiron Super Sport 300+ kost netto 3,5 miljoen euro. Bugatti bouwt slechts 30 exemplaren van de speciale editie. Eén daarvan zet koers naar Nederland, waar de koper zich al op de komst van de hypercar verheugd. De sportwagen wordt sinds 2021 gebouwd. De Franse autobouwer had de eerste exemplaren eind 2021 klaar voor aflevering. Dat is precies twee jaar nadat het merk de Chiron Super Sport 300+ voor de eerste maal aan het publiek toonde.
Andy Wallace
Met de limited edition brengt Bugatti een ode aan de snelheidsrecordauto, die in 2019 een snelheid van net geen 500 km/h op het testcircuit van Volkswagen haalde. Niemand minder dan oud-Le Mans winnaar en coureur Andy Wallace bestuurde de hypercar. Wallace zette jaren geleden al het officieuze snelheidsrecord van dik 380 km/h in een McLaren F1 neer. Overigens zijn beide records niet officieel, aangezien ze niet volgens de regels van de recordboeken zijn neergezet. Wallace reed in beide gevallen één richting op, in plaats van twee.
Record
De Chiron Super Sport 300+ was de eerste productie-auto die de grens van 300 mph doorbrak, 304,773 mph om precies te zijn. De 500 km/h-grens werd net niet bereikt. Bugatti geeft aan geen poging te wagen om die hogere snelheid te bereiken. Een detail, het ‘record’ is neergezet met een preproductie-auto die lichter was dan het uiteindelijke productiemodel. Daarnaast is de limited edition begrensd. Hij haalt geen 490+, evenmin 450 km/h. Bugatti laat een elektronische begrenzer bij 440 km/h ingrijpen.
Dertig plus zestig
Bugatti bouwt precies 30 stuks van de Chiron Super Sport 300+. Ze zijn te herkennen aan het unieke lakwerk met zwarte koolstofvezel-structuur en Jet Orange-racestrepen, alsmede een carbon fibre motorkap en ruitenwisserarm. De auto staat op magnesium wielen met een Nocturne-laklaag.
Nadat de auto’s binnen enkele uren verkocht waren, koos de fabrikant er later voor om met een technisch identieke uitvoering met gestroomlijnde en verlengde carrosserie maar zonder speciale record edition-livery te komen. De Fransen lieten weten maximaal 60 stuks van de 1600 pk sterke hypercar te bouwen, maar naar verluidt zijn er meer verkocht.
Video Bugatti
- Wat je nog niet weet over de Bugatti Veyron 16.4
- Zo bereik je de topsnelheid in een Bugatti Chiron
- Dit zijn de duurste opties op een Bugatti Chiron
- Waarom de Veyron geen Chiron meer ging heten
- Onthuld en exclusief: dit is de reden waarom er een Chiron kwam
- Zo rijk zijn de kopers van een Bugatti Veyron
- Dit is de goedkoopste Bugatti
- Zo rijdt de Bugatti Chiron Pur Sport
- Kun je leven met een Bugatti Chiron? We zochten het uit
Lees ook:
Ook interessant
-
‘1.000 kilometer met Honda-accu’: waarom die claim weinig zegt
-
Nieuwe Formule 1-serie over Ayrton Senna moet je gezien hebben
-
Exclusief: op pad met Tsjechische hypercar van €1,4 miljoen
-
Elektrische Vinfast VF6 is best concurrerend geprijsd
-
Amnesty: ‘Elektrische auto’s zijn slecht voor de mensenrechten’
-
Eerste Nederlandse snelweg met e-tol: zo werkt het
-
Als jij dít doet in de auto, ben je vanaf nu niet meer verzekerd
-
Westerse automerken in luxesegment krijgen rake klappen in China
-
Recaro is gered, maar het is vanaf nu geen Duits bedrijf meer
-
Dit zijn de best en slechtst scorende auto’s bij crashtest 2024
-
Deze update maakt de originele Mazda MX-5 drie seconden sneller!
-
Waarom Half-Life 2-fans zullen smullen van de nieuwe DS N°8