Koopwijzer BMW 3 Serie (2004-2011)

De introductie van een nieuwe auto heeft een groot voordeel: het voorgaande model wordt plotseling stukken bereikbaarder. Wie geen geld (over) heeft voor een F30, koopt vanaf pakweg tien mille een gebruikte E90. De geschiedenis van de 3 Serie E90 begint eind 2004 met het publieksdebuut van de Sedan. De nieuwkomer deelt veel techniek met de 1 Serie en 5 Serie en is langer, breder en ruimer dan de E46. Het ontwerp, met scherpe lijnen en zachte rondingen, is behoudend maar duidelijk herkenbaar als BMW. Ook het interieur vertoont familietrekken. De Dreier wordt aangeboden met twee dashboards, gemodelleerd naar kameel en dromedaris. Het standaard dashboard heeft een enkelvoudige bult, het iDrive-dashboard een dubbele. Overigens valt prima te leven met deze generatie van het optionele iDrive-systeem. Bediening en snelheid zijn sterk verbeterd ten opzichte van de vorige generatie. De standaarduitrusting van de E90 is aardig compleet en omvat een start-/stopknop, elektrische handrem, airconditioning, zes airbags, DSC en – erg stugge – runflat-banden. De uitgebreide optielijst bestaat uit zaken als Active Front Steering, Servotronic, sportstoelen, sportstuur, leer, actieve cruisecontrol, bi-xenonverlichting, navigatiesystemen en dvd-infotainment, aangevuld met de gebruikelijke M- en Individual-lekkernijen.


 

Achterwielaandrijving is uiteraard standaard op de E90, de spaarzaam verkochte xDrive-modellen hebben vierwielaandrijving. Voor de krachtoverbrenging zorgt een handgeschakelde zesbak of zestraps Steptronic-automaat. In een later stadium verschijnt de DCT-transmissie met dubbele koppeling. Onderhuids heeft de E90 een nieuwe, lichtgewicht aluminium wielophanging en een achteras met vijf draagarmen. Jammer voor liefhebbers van uitbrekende achterpartijen: de onderstelafstemming staat in het teken van veiligheid en voorspelbaarheid. Met ingeschakeld DSC neigt het weggedrag zelfs sterk naar onderstuur. Alleen met uitgeschakelde stabiliteitshulp komt de achterkant zijdelings in beweging, en nog altijd niet echt van harte. Het belangrijkste voordeel van het achterwielaandrijvingsconcept schuilt bij de E90 in het zuivere stuurgevoel, want het model communiceert glashelder met zijn bestuurder zonder wolligheid of rafeligheid.

Kort na de introductie van de Sedan verschijnt de elegante, maar krappe Touring (E91). Na een korte pauze verschijnt eind 2006 de zacht gelijnde Coupé (E92). De Cabrio (E93) met klapdak maakt het modelgamma begin 2007 compleet. De vierde generatie M3 maakt in hetzelfde jaar zijn opwachting. Deze versie wordt aangeboden als Coupé met koolstofvezel dak en verschijnt begin 2008 als Sedan met ‘normaal’ dak. Tijdens de productlevenscyclus wordt het motorenaanbod van de E90-reeks een aantal keren herzien en opgewaardeerd. De wijzigingen zorgen telkens voor gunstigere verbruiks- en emissiecijfers en betere prestaties. De EfficientDynamics-filosofie met zuinige motoren, start-/stopsysteem en schakelindicator vindt vanaf 2007 zijn weg naar de 3 Serie. De nieuwste dieselmotoren (introductie 2010) voldoen minimaal aan de Euro 5-norm. De BMW 3 Serie is het meest verkocht met de viercilinder benzinemotoren (316i/318i/320i, 122-170 pk) en de viercilinder dieselmotoren (318d-320d, 122-184 pk). Wie meer kracht wenst, kan kiezen voor de zescilinder benzinemotoren (325i/330i/335i, 218-306 pk) en zescilinder dieselmotoren (325d/330d/335d, 197-286 pk). De M3 heeft als enige een motor in V-opstelling (V8/420 pk).


Najaar 2008 ondergaan de Sedan en Touring een facelift, intern aangeduid als LCI (Life Cycle Impulse). Het faceliftmodel is herkenbaar aan een nieuwe neus en koplampen met lichtringen, grotere buitenspiegels, een nieuwe achterbumper en LED-achterlichten. Tegelijk wordt het iDrive-systeem vernieuwd en verschijnen nieuwe bekleding, kleuren en opties. Eind 2009 komt de M3 GTS, in gelimiteerde oplage, en in 2010 krijgen de Coupé en Cabriolet een facelift. In 2011 wordt het doek van de nieuwe 3 Serie (F30) getrokken. Het afscheid van de E90 wordt gevierd met zeer complete uitloopmodellen, de Carbon Sport Editions.

De zesjarige levensloop van de BMW E90 zorgt voor een ruim occasionaanbod dat wordt gedomineerd door ex-leaseauto’s met modale motoren en dito uitrustingsspecificaties. Diesels met hogere tellerstanden overheersen op internet; benzineauto’s met lage kilometerstanden en smakelijke zaken als leer, iDrive en M-pakket zijn relatief zeldzaam en staan meestal kort te koop. Van alle modellen bieden de 320i en 320d de beste mix tussen rijplezier en gebruikskosten. Als kilometerkosten ondergeschikt zijn, neem dan een van de zescilinders, want die zijn hun meerprijs beslist waard. Het maakt niet uit welke je kiest, fijn rijden doen ze allemaal. Voor wat betreft de bouwkwaliteit en kilometerkosten lopen de praktijkervaringen uiteen. Sommige exemplaren hebben last van kleine storingen en mankementen, andere leggen foutloos 200.000 kilometer af – het lijkt wel een Alfa Romeo. Wie bij aankoop van een gebruikte 3 Serie maximale gemoedsrust wenst, koopt een E90 met traceerbare onderhoudshistorie bij een merkdealer of merkspecialist. Bijbetalen voor garantie is het overwegen waard, want de kosten van complexe technische reparaties zijn al snel hoger dan het aanvankelijke voordeel dat een meeneemprijs oplevert. Het Premium Selection-occasionprogramma van BMW heeft gunstige garantievoorwaarden en een dekkingsperiode van 24 maanden – voor de zekerheid van een nieuwe BMW tegen de prijs van een gebruikte.

BMW 3 Serie motor

Controlepunten bij diesels met hogere kilometerstanden zijn versleten injectoren en turbo’s, en vervuilde/afbrekende wervelkleppen in het inlaatspruitstuk. Het roetfilter gaat ongeveer 200.000 kilometer mee. Een opvallend hoog brandstofverbruik bij diesels kan aan defecte thermostaten (koelsysteem/EGR-klep) of defecte gloeistiften liggen. Bij de direct ingespoten benzinemotoren komen vervuilde en/of versleten injectoren en defecte bobines voor. De distributieketting van de 318i en 320i kan verspringen, een gemodificeerde kettingspanner voorkomt dit. Alle motoren hebben een nokkenasketting. 

Transmissie en onderstel BMW 3 Serie

Handbakken mogen niet haken of kraken tijdens schakelen. Controleer de conditie van tweemassavliegwiel en koppeling bij handgeschakelde diesels. Runflat-banden zijn duurder dan standaard rubber. De uitklapbare trekhaak kan haperen. 

Exterieur en interieur BMW 3 Serie


Bij vroege bouwjaren komen weleens kleinere elektronicastoringen voor, zoals defecte stuursloten. Sommige bekledingsstoffen en alu-look interieurdelen zijn bovengemiddeld slijtagegevoelig. Veel interieurdelen zijn gehuld in krasgevoelige soft-touch lak. Bekende kwaaltjes zijn klapperende panoramadaken (Touring), windgeruis langs de portierrubbers (Coupé) en knerpende raamrubbers/dakdelen (Cabrio). De grote band- en wielmaten zijn extra gevoelig voor spoorvorming en zogenaamde stoeprandschades.

Wat kost een BMW 3 Serie?

Een viercilinder E90 Sedan begint bij 8000 euro (318d/2005/300.000 km) of 9000 euro (318i/2005/220.000 km). Een zescilinder Sedan doet minimaal 13.000 euro (325i/2005/200.000 km). Voor de Touring geldt een vanafprijs van minimaal 10.000 euro (320d/2006/230.000 km). Reken op 20.000 euro voor een Coupé (320i/2007/150.000 km) en 25.000 euro voor een Cabrio (320i/2007/140.000 km). Een M3 begint bij 50.000 euro (M3 Coupé/2007/85.000 km).

Prijzen BMW 3 Serie onderdelen
Remschijven voor, per set                 v.a. € 236,75
Remblokken voor, per set                 v.a. € 147,04
Airco compressor                                v.a. € 665,40
Draagarm voorwielophanging,
per stuk                                                  v.a. € 145,32
Bridgestone Turanza ER300 RFT,
205/55 R16                                            v.a. € 121,60
Prijzen zijn incl. btw en excl. montage.

Onderhoudskosten BMW 3 Serie
Onderhoudsbeurten vanaf € 300,--.
Het onderhoudsinterval is variabel en afhankelijk van leeftijd en kilometerstand. De maximale verversingstermijn voor de motorolie ligt rond 30.000 kilometer. 

Tijdlijn
2004 introductie 3 Serie Sedan (E90) ) +++ 2005 introductie Touring (E91) ) +++ 2006 introductie Coupé (E92) ) +++ 2007 EfficientDynamics, intro Cabrio (E93) ) +++ 2007 introductie M3
2008 facelift (LCI) Sedan + Touring) +++ 2010 facelift Coupé + Cabrio) +++ 2011 introductie Sedan (F30)

Beschikbaarheid op de markt uitstekend
Value for money goed
Betrouwbaarheid en degelijkheid goed
Beschikbaarheid onderdelen uitstekend

Waarom kopen?
+ Veel rijdynamiek
+ Volop stuurplezier
+ Fijne motoren

Waarom niet kopen?
- Stevige aanschafprijzen
- Bouwkwaliteit niet foutloos
- Stugge runflat-banden

 

Denk ook eens aan een...

Alfa Romeo 159
Minder sportief, meer comfort en gebruiksvriendelijkheid. Keuze uit Berlina en SW. Het sportieve hart klopt het krachtigst in de 1750 Turbo en de snelste JTDm-versies. Gunstige instapprijzen. 6000-45.000 euro.

Lexus IS
Scherp gesneden zakensedan, goede bouwkwaliteit, krachtige motoren. IS-F weer eens iets anders dan een M3. Jammer van de krappe kofferruimte die zich slechts leent voor het ontvoeren van kabouters. 10.000-60.000 euro.

BMW 3 Serie op Gaspedaal