Nergens wordt de strijd tussen Audi, BMW en Mercedes zo zwaar bevochten als in de middenklasse. Maar wanneer je gewoon de beste, jong gebruikte zakenauto zoekt voor je geld, moet het dan een A4, 3 Serie of C-Klasse worden? Wij helpen je met kiezen.

Audi A4 (2015 – heden)

Audi A4


Audi heeft als merk een bepaalde onderkoelde stijl over zich en de A4 vormt daarop geen uitzondering. Nu is het uiterlijk nog een smaakkwestie, maar de aangename binnenruimte en prachtige afwerking zullen iedereen kunnen bekoren. De zogenaamde Pro Line-uitvoeringen beschikken bovendien over bijzonder fijne voorstoelen. De eenvoudigste 1.4-liter benzineversie (150 pk) is feitelijk sterk genoeg voor normaal gebruik. Die motor loopt mooi, stil en soepel. Verder schakelt de reguliere zesbak voortreffelijk. Het onderstel is wel wat hard. Ondanks het feit dat de A4 voorwielaangedreven is, stuurt de sedan alsnog zeer nauwkeurig. Bij het VAG-occasioncentrum in Barneveld stuiten we voor € 29.150 op een zilvergrijze 1.4 TFSI Pro Line (2016, 39.000 km).

Oordeel van de Wegenwacht

Bij een Audi van deze generatie met een zogenaamde S-tronic automaat kan het gebeuren dat de communicatie tussen motor en transmissie wegvalt. De auto gaat dan in een noodloop-modus, waarmee het vaak nog wel lukt een veilige plek te bereiken. De Wegenwacht zal proberen de hele boel te ‘resetten’, maar dat werkt niet altijd. In dat geval moet de zakenauto op transport.

BMW 3 Serie (2012 – heden)

BMW 3 Serie


De 3 Serie is de oudste van dit drietal, maar uiterlijk is het nog een onvervalste BMW. De zakenauto scoort als vanouds met zijn verfijnde rijeigenschappen: een prachtige combinatie van comfort en dynamiek. Wie van autorijden houdt, moet dit minstens een keer proberen. De driecilinders zijn voor veel puristen te min. Zij kunnen hun hart echter ophalen aan een grootschalig aanbod van fijne vierpitters. De achttraps automaat is ook bijna gemeengoed en een sterke aanbeveling. Deze modelgeneratie is achterin ruim genoeg voor volwassenen. Via gaspedaal.nl vinden we bij de merkdealer een blauwe 318i Executive Sportline Automaat (2017, 40.000 km) voor € 29.995, inclusief twee jaar garantie.

Oordeel van de Wegenwacht

Een kapotte elektrisch bediende waterpomp kàn tot een oververhitte motor leiden, met alle gevolgen van dien. Als de vacuümpomp van de rembekrachtiging het begeeft, valt geleidelijk de remdruk weg. Niet doorrijden! Een overmatig slijtende distributieketting veroorzaakt gruis, dat de oliedrukregelaar kan verstoppen: een te lage oliedruk is funest voor de motor. Helaas zijn dit geen klusjes om langs de weg op te lossen: in al deze gevallen moet de BMW op transport naar de garage.

Mercedes C-Klasse (2014 – heden)

Mercedes-Benz C-Klasse


Tenzij je een fanaat bent van een van de andere luxe merken op deze pagina, heeft de C-Klasse je vermoedelijk binnen enkele kilometers ingepalmd. De ingetogen luxe in het interieur, de rust die er van de auto uitgaat, het bedieningsgemak in combinatie met rijke, maar ook nuttige uitrusting. Het is allemaal typisch Mercedes. Dit zijn auto’s om heel intensief te gebruiken, honderdduizenden kilometers lang. Kies er eentje met automaat; zo’n transmissie past het beste bij de auto. Met een C180 reden we 1 op 15. Bij de dealer in Tilburg staat een prachtige zilvergrijze (2015, 41.500 km) C200 Exclusive – mét automaat! - voor € 29.945.

Oordeel van de Wegenwacht

De waterpomp van de benzineversies wordt elektronisch bediend. Als dat niet werkt, kan de motor heet lopen, met alle gevolgen van dien. De sensor van de nokkenasverstelling gaat wel eens stuk, waardoor de motor onregelmatig loopt of zelfs afslaat. De Wegenwacht kent een noodgreep, maar er moet wel een nieuwe sensor in. Als de automatische transmissie niet uit de parkeerstand wil, kan de Wegenwacht dat ter plekke verhelpen.

Ons advies

Puur gekeken naar dit trio, is de BMW de beste deal: het is voor dit geld de jongste auto. Als je (heel) veel gaat rijden, ben je beter af met de Mercedes.