Het tweede schot is wel raak: covermodel Porsche 944

In elk nummer van Autovisie blikken we terug op onze historie, en kijken we naar modellen die in het verleden op onze cover stonden. Deze keer het verhaal van Porsche 944 die als covermodel ons magazine sierde toen in oktober 1981 Nelson Piquet wereldkampioen werd.

Echte Porsche motor

De voorgeschiedenis van de Porsche 944 zal bij de meeste autolief hebbers wel bekend zijn. De herkomst ligt duidelijk bij de destijds niet erg geliefde 924, wat in de basis helemaal geen slechte auto is. Porsche weet dit en besluit vooral het belangrijkste pijnpunt aan te pakken: de motor. De van Volkswagen betrokken 2.0 vierpitter maakt plaats voor een echt Porsche-aggregaat, een 2,5-liter grote viercilinder, in wezen één helft van de machtige V8 uit de 928. Eerdere experimenten met een (PRV-)V6 pakten negatief uit en vanwege de uit de 924 overgenomen transaxle-architectuur moet de complete aandrijflijn in de fabriek van onderaf worden gemonteerd. Een compact blok is dus noodzakelijk. Om de wat ruwere loop van het viercilinder-concept tegen te gaan, worden twee balansassen gemonteerd.

944 front

Briljante sportwagen

Dat de 944 zijn genen deelt met de 924, is evident. Hij oogt als een geciviliseerde versie van de brute 924 Carrera GT, minus de luchthappers, maar met fraaier geïntegreerde wielkastverbreders achter. De Fuchs- wielen met zwart hart versterken de gelijkenis en de achterspoiler was al op de 924 Turbo te vinden. Maar door alle detailwijzigingen pakt de som der delen nog beter uit dan je op papier zou verwachten. Porsche heeft zijn huiswerk goed gedaan, de 944 blijkt een briljante sportwagen, de merknaam waardig.

944 back

Perfecte gewichtsverdeling

De motor is met 163 pk niet te opgefokt, maar gretig genoeg en de gewichtsverdeling is vrijwel perfect. Onderstel en  remmen zijn top en kunnen nog veel meer vermogen aan. Van die potentie wordt gebruik gemaakt als eind 1985 de 220 pk sterke 944 Turbo zijn in-trede doet. Drie jaar later volgt de nog eens 30 pk sterkere Turbo S. De atmosferische versie wordt in de loop van zijn leven voorzien van een 16-kleps cilinderkop (944 S) en uiteindelijk vergroot tot 3 liter (944 S2). Ook verschijnt in de herfst van zijn bestaan een cabrioletversie. Porsche blijft het concept fijnslijpen, maar de volgende upgrade blijkt zo omvangrijk dat een nieuwe naam wordt gekozen. Die 968 verschijnt eind 1991 en vertoont veel uiterlijke overeenkomsten met de 928. Na drie jaar verdwijnt deze alweer, zonder directe opvolging.

944 see through
Een halve achtcilinder voorin en de transaxle achter zorgen voor de perfecte gewichtsverdeling.

Aanbod en prijzen Porsche 944

De tijd dat je een 944 voor een appel en een ei opraapte, is voorgoed voorbij, maar nog steeds zijn de prijzen niet zo schrikbarend gestegen als bij de 911. Tussen 10 en 15 mille moet voldoen om een net exemplaar te scoren. Voor een goede Turbo S, Cabriolet of een auto in concoursstaat gaan de prijzen al rap over de 30.000 euro. De keus in Nederland is goed, maar voor specifieke versies of kleuren loont het om bij de oosterburen te zoeken. Onderhoud is niet goedkoop en een onderhoudsgeschiedenis bij aankoop is een must. Specialisten zijn er gelukkig in overvloed.

944 interior
De 944 had een echte kwaliteitscockpit.

Porsche 944

  • bouwjaar 1981
  • nieuwprijs (1981) fl. 65.900,– (€ 29.904,–)
  • gemaakt van/tot 1981-1991
  • topsnelheid 220 km/h
  • acceler. 0-100 8,4 s
  • gem. verbruik 1 op 9,5
  • motor vier-in-lijn, 2479 cm3
  • max. vermogen 163 pk/5800 min-1
  • max. koppel 205 Nm/3000 min-1
  • transmissie 5-traps handgesch., achterwielaandr.
  • massa leeg 1180 kg