680 pk is de ondergrens voor McLaren Artura
McLaren stuurt de Sport Series met pensioen nu de Engelse sportwagenbouwer de Artura in productie neemt. Met het nieuwe model gooit McLaren niet alleen het leveringsprogramma om, het introduceert tevens zijn eerste in serie gemaakte plug-in hybridemodel.
Artura is een samenvoegsel van Art en Future, zo heeft McLaren verzonnen. Met de naam neemt McLaren afscheid van een productlijn die uit de types 540C, 570S, 600LT en 620R bestond. In al die gevallen stond het getal voor het motorvermogen van de gebruikte 3,8-liter V8-motor met dubbele turbo. Volgens die filosofie had de nieuweling 680S geheten, maar de Engelsen vonden een dergelijke naam voor een stekkerhybride met een gecombineerde aandrijflijn niet kloppen.
V6-motor voor Artura
Het vermogen bedraagt dus 680 pk. Het is het systeemvermogen van een plug-in hybride-aandrijflijn, de eerste voor een serieproduct van McLaren. De benzinemotor is afkomstig van Ricardo dat al meer dan 25.000 V8-blokken voor McLaren vervaardigde. De V6 is van een andere soort. De twee rijen van drie cilinders staan onder een hoek van 120 graden, wat volgens McLaren voor een lager zwaartepunt zorgt. Daar draagt ook het gewicht van het blok aan bij, want de 3,0-liter-motor met directe inspuiting weegt in totaliteit 40 kg minder. Het blok is bovendien 15 cm korter dan de V8 met zijn blokhoek van 90 graden.
95 pk van elektromotor
Gewichtsreductie was noodzakelijk, want de elektrotechniek voegt gewicht aan de auto toe. Gekoppeld aan de 585 pk sterke V6 is een elektromotor met een vermogen van 95 pk. De elektro-unit ondersteunt zowel de verbrandingsmotor als dat het op eigen kracht de sportcoupé aandrijft. Dat is afhankelijk van de rijmodus. Alleen in Comfort is het óók een elektrische auto. In de standen Sport en Track gebruikt de aandrijflijn altijd de trekkracht van verbrandingsmotor en elektromotor. Hij kan dus volledig elektrisch rijden. In de Comfort-stand schakelt sowieso de benzinemotor onder een snelheid van 40 km/h uit. Achteruitrijden doet hij sowieso op de elektromotor. De Artura beschikt over een batterij met een capaciteit van 7,4 kWh, voldoende voor een actieradius van 30 km.
Smallere cabine
McLaren voorziet in een automatische transmissie met dubbele koppeling en acht verzetten. De bak laat zich bedienen via druktoetsen op de middenconsole en het wisselen van het verzet kan de chauffeur handmatig doen middels de schakelflippers achter het stuurwiel. McLaren heeft wat knoppen vanuit de middensectie van het dashboard naar het instrumentarium verplaatst. Het stelt dat de bestuurder de instelbaarheid van bijvoorbeeld de rijstanden direct onder handbereik wenst, zodat de knoppen op het instrumentarium zijn gezet. Die unit zit overigens direct op de stuurkolom. Verstel je dus het stuurwiel dan beweegt het instrumentarium mee. McLaren claimt dat je daardoor de informatie altijd optimaal ziet. De nieuwe lay-out zorgt er direct voor dat het interieur er nog rustiger uit ziet.
Op de vraag of het leefcompartiment smaller is geworden en dat dat de reden is om de middentunnel smaller maakt, wachten we nu al enkele weken. We kregen de Artura al afgelopen januari voor het eerst in levenden lijve te zien. Als we binnenkort achter het eenvoudig gestileerde stuurwiel stappen, komen wij daar in ieder geval op terug. De sportcoupé – een Spider volgt – is ook smaller dan zijn voorganger. Het gaat om enkele centimeters. Ook de wielbasis is gereduceerd.
Iets zwaarder dan de 570S
De Artura weegt met 1395 kg precies 46 kg meer dan de 570S. Aan het prestatieniveau zie je die gewichtstoename niet terug, gezien het vermogen gestegen is. De acceleratie van stilstand naar 100 km/h duurt 3,3 seconden en de 200 km/h-markering staat na 8,3 tellen op de teller. De topsnelheid ligt op 328 km/h.
Concurrentiepositie
McLaren positioneert de Artura tussen de GT, die als opvolger van de 570GT kwam, en de 720S en geeft de sportcoupé ook een prijskaartje mee dat precies tussen de twee bestaande modellen valt. Maar Nederland zou Nederland niet zijn als er door bepaalde regeltjes een andere uitkomst is. Met dank aan de op CO2-uitstoot gebaseerde strafbelasting is hier ten lande een plug-in hybride-aandrijflijn in het voordeel. De CO2-uitstoot van de Artura is op papier dan ook slechts 129 gram per kilometer, aangezien de sportwagen 30 elektrische kilometers cadeau krijgt. Wat de definitieve prijs wordt, is nog niet bekend. Maar de McLaren is in het voordeel ten opzichte van zijn concurrenten Maserati MC20, Ferrari F8 Tributo en Lamborghini Huracan EVO. McLaren verzekert Autovisie dat de 680 pk sterke stekkerhybride de ondergrens vormt. Er komt geen versie met minder vermogen.
Lees ook:
Ook interessant
-
Straatlegale sportwagen wil eigenlijk Formule 1-auto zijn
-
Is de Skoda Elroq de redding van de Volkswagen Group?
-
Rapport: dit is de échte reden dat het zo slecht gaat bij Nissan
-
Leasecontracten lopen af: elektrische Volkswagen wordt goedkoper in 2025
-
‘1.000 kilometer met Honda-accu’: waarom die claim weinig zegt
-
Nieuwe Formule 1-serie over Ayrton Senna moet je gezien hebben
-
Exclusief: op pad met Tsjechische hypercar van €1,4 miljoen
-
Elektrische Vinfast VF6 is best concurrerend geprijsd
-
Amnesty: ‘Elektrische auto’s zijn slecht voor de mensenrechten’
-
Eerste Nederlandse snelweg met e-tol: zo werkt het
-
Als jij dít doet in de auto, ben je vanaf nu niet meer verzekerd
-
Westerse automerken in luxesegment krijgen rake klappen in China