525 pk voor elektrische Alfa Romeo Giulia GT Junior
Totem Automobili is begonnen met een bijzonder project. Het bedrijf, dat klassieke Alfa’s restaureert en modificeert, komt met een elektrische Giulia GT Junior met bizarre specificaties.
Ze schieten momenteel als paddestoelen uit de grond: begeerlijke klassiekers met een volledig elektrische aandrijflijn. Recent meldden we bijvoorbeeld nog over een volledig elektrische Volkswagen T1 en de uitbreiding van Lunaz’ portfolio. De wereld van klassieke conversies is weer een bedrijf rijker, namelijk het Italiaanse Totem Automobili. Dat is begonnen met een bijzonder project: het converteren van een legendarische Alfa Romeo Giulia GT Junior.
Volledig gestript
Als basis pakken de Italianen een GT Junior 1300 of 1600, gebouwd tussen 1970 en 1975. De auto wordt dan volledig gestript, waarna het frame wordt gemodificeerd en verstevigd. Dat is nodig, omdat de kleine Alfa een flinke vermogensupgrade krijgt. De ophanging van de auto is volledig nieuw, met aluminium MacPherson-veerpoten voor en Multilink-wielophanging achter. Standaard wordt de Alfa geleverd met Bilstein Clubsport-dempers, die tijdens het rijden in twee verschillende standen kunnen worden gezet. De dempers kunnen ook handmatig worden afgesteld. Een pneumatische set van Airrex, speciaal ontwikkeld voor deze elektrische GT, is een optie die de eigenaar later zelf kan monteren.
Het koetswerk is naar eigen ontwerp en helemaal uit koolstofvezel vervaardigd. Daardoor krijgt de Giulia GT ook nieuwe looks, al staat deze nieuwe creatie dichtbij het origineel. Het front is iets anders, met onder andere een nieuwe positie voor de verstralers en een nieuwe aluminium Scudetto (het grillehart van Alfa Romeo). Op de achterzijde plaatst Totem Automobili ronde led-achterlichten. De kentekenplaat verhuist naar beneden en daarboven prijkt de naam van deze creatie: GT Electric. Totem Automobili maakt op zijn website duidelijk dat hun creatie niet moet worden verward met een originele Alfa Romeo, uit respect voor de Italiaanse autobouwer.
Elektromotor
In de achterzijde van de auto plaatsen de Italianen een nieuw subframe waar de elektromotor plaatsneemt. Die krachtbron is goed voor 525 pk (386 kW) en 940 Nm. De standaardsprint van 0 naar 100 km/h is daarmee in slechts 3,4 seconden geklaard. Stroom komt uit het 50,4 kWh accupakket, dat volgens de firma ‘een van de lichtste units ter wereld’ is. Het weegt 350 kg en is goed voor een bereik van ongeveer 320 kilometer, uiteraard afhankelijk van de rijstijl.
Ook de rest van de GT Electric is gemoderniseerd. Het originele tellerhuis maakt plaats voor twee digitale schermen van 3,5 inch. In het midden plaatst Totem Automobili een infotainmentsysteem van dezelfde grootte, die een ‘vintage-stijl’ heeft en van alle gemakken (zoals bluetooth, DAB-radio en navigatie) is voorzien. De ruiten zijn elektrisch te bedienen en de GT Electric heeft voor het gemak keyless entry en start.
Goodwood
De auto zou zichzelf tijdens het Goodwood Festival of Speed aan het publiek laten zien. Dat evenement is uitgesteld naar het einde van de zomer. Of we ook zo lang op deze GT Electric moeten wachten, is nog onbekend.
Lees ook:
Ook interessant
-
‘1.000 kilometer met Honda-accu’: waarom die claim weinig zegt
-
Nieuwe Formule 1-serie over Ayrton Senna moet je gezien hebben
-
Exclusief: op pad met Tsjechische hypercar van €1,4 miljoen
-
Elektrische Vinfast VF6 is best concurrerend geprijsd
-
Amnesty: ‘Elektrische auto’s zijn slecht voor de mensenrechten’
-
Eerste Nederlandse snelweg met e-tol: zo werkt het
-
Als jij dít doet in de auto, ben je vanaf nu niet meer verzekerd
-
Westerse automerken in luxesegment krijgen rake klappen in China
-
Recaro is gered, maar het is vanaf nu geen Duits bedrijf meer
-
Dit zijn de best en slechtst scorende auto’s bij crashtest 2024
-
Deze update maakt de originele Mazda MX-5 drie seconden sneller!
-
Waarom Half-Life 2-fans zullen smullen van de nieuwe DS N°8