Lunaz voegt twee nieuwe modellen toe aan bijzonder portfolio
Vorig jaar berichtten we over Lunaz, een Britse startup die exclusieve klassiekers converteert naar elektrische auto’s. Daarvoor begon het met een Jaguar XK120 en een Rolls-Royce Phantom V, maar daar komen nu twee modellen bij.
Lunaz is gevestigd nabij Silverstone en houdt zich bezig met het elektrificeren van Britse klassiekers. Het bedrijf is vernoemd naar Luna, de dochter van oprichter David Lorenz. Waarom? Omdat het volgens hem ‘een tragedie’ zou zijn als zijn dochter geen toegang heeft tot fraaie klassiekers als ze haar rijbewijs haalt. Lunaz begon met het ombouwen van een Rolls-Royce Phantom V uit 1961 en een Jaguar XK120 uit 1953.
Gelimiteerd
Nu breidt de firma zijn portfolio uit met twee ‘nieuwe’ modellen: een Rolls-Royce Cloud uit 1956 en een Bentley S3 Continental Flying Spur uit 1961. Lunaz limiteert de productie, gezien het feit dat de auto’s erg zeldzaam zijn en het team van monteurs niet zo groot is. In totaal werken er 35 mensen bij Lunaz, afkomstig van automerken als Aston Martin, Ferrari, Jaguar en McLaren.
Lunaz gebruikt een eigen elektrische aandrijflijn die het inmiddels heeft ontwikkeld. Elke auto wordt uitgerust met twee elektromotoren, samen goed voor een vermogen van 380 pk en een koppel van 700 Nm. Een sprint naar de 100 km/h is in een van deze elektrische klassiekers dan in ongeveer vijf seconden geklaard. Het batterijpakket varieert per model, maar heeft een capaciteit die tussen de 80 en 120 kWh ligt. Daarmee komt het bereik op ongeveer 400 kilometer neer.
Batterijpakket
Het batterijpakket wordt niet zomaar in de auto geplaatst. Voordat Lunaz aan een conversie begint, scant en weegt het eerst de auto. Zo maakt de computer een onderhuids ontwerp van de complete aandrijflijn. Daarna bepaalt men wat de beste afstelling van het chassis is, om de meest ideale gewichtsverdeling te bepalen. Dat betekent dat de batterijen in het geval van de Jaguar XK120 niet in de vloer, tussen de twee assen, wordt geplaatst. In het geval van die auto plaatst Lunaz een deel van de batterijen onder de motorkap, de andere helft komt op de plek waar normaal de brandstoftank zit.
Lunaz moderniseert verder enkele noodzakelijke punten, zoals de tellers en meters in het dashboard. Wil de klant een heel moderne auto, dan kunnen de Britten ook zaken als cruise control, climate control, navigatie en smartphone-connectiviteit installeren. De basisprijs van een elektrische auto van Lunaz komt uit op zo’n €400.000.
Lees ook:
Ook interessant
-
Duurtest BMW i5 Touring: hoe presteert hij in de winter?
-
Dubieuze uitgaven CEO en grote kosten: dit EV-merk is nu failliet
-
Dit is het allergrootste schip om auto’s te vervoeren
-
Video: wéér crasht een Ferrari F40, ditmaal die van Lando Norris
-
BMW E15? Deze creatie wil je hebben in je mancave
-
Chrysler zet elektrische cross-over in de ijskast. Is dit het einde?
-
Video: monteur crasht prijzige Ferrari F40 tijdens testrit
-
Opnieuw Toyota’s het populairst onder criminelen: dit is waarom
-
Snik! De 634 pk sterke B8 GT zal de allerlaatste échte Alpina zijn
-
Volkswagen ID.7 haalt 941 kilometer range, maar daar heeft niemand wat aan
-
Chinees? Welnee, de betaalbaarste Polestar komt gewoon uit Europa
-
Hè hè! Toyota heeft eindelijk door dat bZ4X een slechte naam is