Lunaz voegt twee nieuwe modellen toe aan bijzonder portfolio
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2020%2F03%2Frolls-royce-cloud-a6.jpg)
Vorig jaar berichtten we over Lunaz, een Britse startup die exclusieve klassiekers converteert naar elektrische auto’s. Daarvoor begon het met een Jaguar XK120 en een Rolls-Royce Phantom V, maar daar komen nu twee modellen bij.
Lunaz is gevestigd nabij Silverstone en houdt zich bezig met het elektrificeren van Britse klassiekers. Het bedrijf is vernoemd naar Luna, de dochter van oprichter David Lorenz. Waarom? Omdat het volgens hem ‘een tragedie’ zou zijn als zijn dochter geen toegang heeft tot fraaie klassiekers als ze haar rijbewijs haalt. Lunaz begon met het ombouwen van een Rolls-Royce Phantom V uit 1961 en een Jaguar XK120 uit 1953.
Gelimiteerd
Nu breidt de firma zijn portfolio uit met twee ‘nieuwe’ modellen: een Rolls-Royce Cloud uit 1956 en een Bentley S3 Continental Flying Spur uit 1961. Lunaz limiteert de productie, gezien het feit dat de auto’s erg zeldzaam zijn en het team van monteurs niet zo groot is. In totaal werken er 35 mensen bij Lunaz, afkomstig van automerken als Aston Martin, Ferrari, Jaguar en McLaren.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2020%2F03%2Fbentley-s2-flying-spur.jpg)
Lunaz gebruikt een eigen elektrische aandrijflijn die het inmiddels heeft ontwikkeld. Elke auto wordt uitgerust met twee elektromotoren, samen goed voor een vermogen van 380 pk en een koppel van 700 Nm. Een sprint naar de 100 km/h is in een van deze elektrische klassiekers dan in ongeveer vijf seconden geklaard. Het batterijpakket varieert per model, maar heeft een capaciteit die tussen de 80 en 120 kWh ligt. Daarmee komt het bereik op ongeveer 400 kilometer neer.
Batterijpakket
Het batterijpakket wordt niet zomaar in de auto geplaatst. Voordat Lunaz aan een conversie begint, scant en weegt het eerst de auto. Zo maakt de computer een onderhuids ontwerp van de complete aandrijflijn. Daarna bepaalt men wat de beste afstelling van het chassis is, om de meest ideale gewichtsverdeling te bepalen. Dat betekent dat de batterijen in het geval van de Jaguar XK120 niet in de vloer, tussen de twee assen, wordt geplaatst. In het geval van die auto plaatst Lunaz een deel van de batterijen onder de motorkap, de andere helft komt op de plek waar normaal de brandstoftank zit.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2020%2F03%2Frolls-royce-cloud-a3.jpg)
Lunaz moderniseert verder enkele noodzakelijke punten, zoals de tellers en meters in het dashboard. Wil de klant een heel moderne auto, dan kunnen de Britten ook zaken als cruise control, climate control, navigatie en smartphone-connectiviteit installeren. De basisprijs van een elektrische auto van Lunaz komt uit op zo’n €400.000.
Lees ook:
Ook interessant
-
Waarom iemand een miljoen neertelt voor deze beruchte Dodge Challenger R/T
-
4 MBO-banen in de autobranche met hoog salaris en baangarantie
-
Ook deze Ferrari Monza SP1 van LEGO kun jij niet betalen
-
Voor 267.826 euro is deze simpele Lada Niva-occasion van jou
-
Autovisie Kennisquiz: Le Mans (deel 1/2)
-
Rekeningrijden kost werkende Nederlander veel geld
-
Is de elektrische Caterham Seven nog steeds een lichtgewicht?
-
De nieuwe Aston Martin DB12 vergeet even dat Ferrari bestaat
-
BMW trekt het doek van de nieuwe 5-serie én i5
-
Duik in de prijslijst: de Hyundai Kona
-
De vernieuwde Opel Corsa: grootste probleem nu opgelost?
-
Je raadt nooit hoe extreem duur deze 1000+ pk sterke Amerikaanse occasion is!