360 pk sterke Peugeot 508 Peugeot Sport Engineered productieklaar
Nu de dealers van Peugeot de eerste exemplaren van de 508 PHEV aan het uitleveren zijn, maakt de fabrikant zich op voor de volgende stap. Wat dat is, is allang geen geheim meer. De Fransen introduceren de 508 Peugeot Sport Engineered. Eind dit jaar moet de 360 pk sterke sportsedan in de showroom staan.
Wanneer Peugeot de 508 Peugeot Sport Engineered bij de dealers aflevert, is het alweer ruim anderhalf jaar geleden dat de sportsedan met stekkeraansluiting voor het eerst werd getoond. Zijn komst, nota bene door Autovisie-redacteur Sjoerd van Bilsen in de allereerste video (wereldwijd) over de 508 wereldkundig gemaakt, stond toen al direct voor eind 2020 gepland. De autobouwer legde eerst de focus op de reguliere stekkerversies voordat het met het meest sportieve model komt.
Licht gecamoufleerd
De fabrikant stuurt voor het eerst sinds de onthulling van de sedan op de autosalon van Genève in 2019 een nieuw setje foto’s de wereld in. De auto is weliswaar nog gecamoufleerd, zij het heel licht. Wat opvalt is dat de 508 Peugeot Sport Engineered zijn specifieke design behoudt. Alleen de kleine vleugeltjes op de C-stijl zijn toch echt verdwenen. Gebleven is ook de krachtcentrale. De Fransen geven de 508 Peugeot Sport Engineered een viercilinder benzinemotor en twee elektromotoren.
Extra vermogen
Het bereikte vermogen van de aandrijflijn gaf Peugeot in eerste instantie niet op. Het merk sprak louter over het prestatieniveau, dat vergelijkbaar was met dat van een benzinemodel met 400 pk sterke motor. Autovisie ontdekte al voor de onthulling van het topmodel op de Zwitserse autoshow dat Peugeot tot een systeemvermogen van 350 pk was gekomen. Dat Peugeot dat zelf niet communiceerde, blijkt nu logisch. De auto was op dat moment nog in ontwikkeling. De technici hebben inmiddels wat extra paardenkrachten en kilowatts uit de geëlektrificeerde aandrijflijn weten te halen. Autovisie achterhaalde al begin dit jaar dat de vierwielaangedreven 508 Peugeot Sport Engineered 360 pk zal leveren, tien peekaa meer dan gepland.
Topsnelheid
Voor het studiemodel uit maart 2019 gaf Peugeot een vermogen van 200 pk op voor de viercilinder turbomotor. De voorste elektromotor had 110 pk en de achterste elektromotor 200 pk. Daarmee sprint de 508 Peugeot Sport Engineered in 4,3 seconden van stilstand naar 100 km/h, en heeft de auto 2,5 tellen nodig om van 80 tot 120 km/h te komen. De topsnelheid is 250 km/h.
Lees ook:
Ook interessant
-
Te koop – Hoe leuk de nieuwe Renault 5 ook is, deze is leuker!
-
Veiligheidsclubs in brief aan Europese Commisie: ‘Verbied de Tesla Cybertruck!’
-
Duik in de prijslijst: de nieuwe Audi A4, eh, Audi A5
-
Team Alert trapt wijd open deur in: ‘Jongeren overschatten hun rijvaardigheid’
-
Mercedes-AMG GT 63 Pro: duurste en dikste, maar niet de sterkste
-
Toch met dieselbusjes in binnenstad? Dit wil de Tweede Kamer
-
Als beginnend bestuurder met vrienden naar de McDonald’s? Engelse ANWB wil het verbieden
-
Boze Arjen Lubach baalt van baggerberichten over botsende bolides
-
Rijd je in één van deze vijf auto’s, dan ben je vast een 65-plusser
-
Duurtest Peugeot e-3008: eindelijk een Stellantis-EV met fatsoenlijke range
-
Waarom ze in Frankrijk nu massaal protesteren tegen SUV’s
-
Dit kost de Opel Frontera in Nederland