Peugeot 508 Peugeot Sport Engineered wordt sterker dan gepland
Eind dit jaar is het zover, dan introduceert Peugeot de al vorig jaar maart aangekondigde 508 Peugeot Sport Engineered. Maar dat er zo’n anderhalf jaar tussen de presentatie van het conceptmodel en de productieversie zit, pakt goed uit voor het prestatieniveau van de sportsedan. De Franse autobouwer heeft meer vermogen uit de geëlektrificeerde aandrijflijn weten te halen.
Nu is het zo dat fabrikant nooit een systeemvermogen voor de Peugeot 508 Peugeot Sport Engineered heeft opgegeven. Dus hoe kan de auto dan sterker worden? Insiders, die bij het project betrokken zijn, lieten al aan Autovisie weten dat het systeemvermogen op 350 pk zou komen te liggen. Toch, de technici hebben nog wat extra paardenkrachten en kilowatts uit de geëlektrificeerde aandrijflijn weten te halen. Na homologatie van de 508 Peugeot Sport Engineered is de motoroutput op 360 pk uitgekomen, 10 pk meer dan verwacht. De autobouwer moet het cijfer nog officieel aankondigen. Dat gaat overigens niet op de Autosalon van Genève gebeuren, om de doodeenvoudige reden dat het Franse merk daar niet aanwezig is.
Sterkste 508 PHEV
De marktintroductie van de 508 Peugeot Sport Engineered staat gepland voor dit najaar. De focus ligt eerst op de verkoopstart van de reguliere plug-in hybrideversies (PHEV), die inmiddels van de productielijn druppelen. De PSE, zoals we hem voor het gemak dopen, vormt het topmodel van die PHEV-lijn. Hij krijgt een benzinemotor met geïntegreerde elektromotor voorin met op de achteras een extra elektro-unit. Het maakt de sportsedan vierwielaangedreven. De exacte gegevens van de aandrijflijn zijn nog niet bekend.
Voor het studiemodel uit maart 2019 gaf Peugeot een vermogen van 200 pk voor de viercilinder turbomotor, 110 pk voor de voorste elektromotor en 200 pk voor de achterste elektromotor op. De fabrikant zei destijds dat het prestatieniveau vergelijkbaar was met een auto van 400 pk. Zo sprint de PSE in 4,3 seconden van stilstand naar 100 km/h en accelereert de topversie in 2,5 tellen van 80 naar 120 km/h, of zelfs in 9,3 tellen van 80 naar 180 km/h. De topsnelheid bedraagt 250 km/h. Met dank aan de meetmethodes kan een CO2-waarde van 49 g/km, wat dankzij de stupide belastingregels in Nederland resulteert in een lage BPM-strafbelasting.
Uitgebouwd
Peugeot lepelt de aandrijflijn niet in een standaard 508-model. De fabrikant heeft de koets uitgebouwd en monteert spoilers en specifieke bumpers. Daarnaast krijgt de 508 Peugeot Sport Engineered ingekorte veerwegen en een grotere spoorbreedte. De definitieve specificaties volgen spoedig.
Lees ook:
Ook interessant
-
Te koop – Hoe leuk de nieuwe Renault 5 ook is, deze is leuker!
-
Veiligheidsclubs in brief aan Europese Commisie: ‘Verbied de Tesla Cybertruck!’
-
Duik in de prijslijst: de nieuwe Audi A4, eh, Audi A5
-
Team Alert trapt wijd open deur in: ‘Jongeren overschatten hun rijvaardigheid’
-
Mercedes-AMG GT 63 Pro: duurste en dikste, maar niet de sterkste
-
Toch met dieselbusjes in binnenstad? Dit wil de Tweede Kamer
-
Als beginnend bestuurder met vrienden naar de McDonald’s? Engelse ANWB wil het verbieden
-
Boze Arjen Lubach baalt van baggerberichten over botsende bolides
-
Rijd je in één van deze vijf auto’s, dan ben je vast een 65-plusser
-
Duurtest Peugeot e-3008: eindelijk een Stellantis-EV met fatsoenlijke range
-
Waarom ze in Frankrijk nu massaal protesteren tegen SUV’s
-
Dit kost de Opel Frontera in Nederland