Sjoerd van Bilsen
Sjoerd van Bilsen Nieuws 25 jun 2019
Leestijd: 2 minuten

Lang wachten op Peugeot 508 by Peugeot Sport

Al in februari 2018 maakte Autovisie de komst van een snelle versie van de Peugeot 508 wereldkundig (!). Het duurde tot maart 2019 dat Peugeot zelf de snelle versie aankondigde, toen het op de Autosalon van Genève de 508 by Peugeot Sport presenteerde. Toch, het duurt nu nog ruim een jaar voordat de sportsedan er daadwerkelijk komt. peugeot 508 by peugeot sport eng34ineered

Niet eind dit jaar, maar eind volgend jaar lanceert Peugeot (letterlijk) de 508 by Peugeot Sport. Waarom het nog een dik jaar duurt? Peugeot heeft de huidige ontwikkelingscapaciteit ingevuld voor andere modellen. De Franse autobouwer richt zich eerst op de andere plug-in hybridemodellen, zoals de stekkerversies van de 508, 3008 en 5008. Die uitvoering gaan in de tweede helft van dit jaar in de verkoop. Daarnaast loopt de ontwikkeling van de 508 by Peugeot Sport nog. De testsessies zijn nog niet afgerond.

R Hybrid

Wat de officiële naam van de snelle uitvoering wordt, verklapt Peugeot nog niet. Vast staat dat de uitvoering een aanduiding krijgt die binnen het gamma voor meerdere modellen gebruikt gaat worden. De fabrikant presenteerde eerder een conceptversie van een snelle 308 en dat model was R Hybrid gedoopte. Een insider laat weten dat al op relatief korte termijn een soortgelijke variant zal worden gepresenteerd. peugeot 308 r hybrid

Winglet

Als de fabrikant voor de snelle uitmonstering het concept van de Geneefse showcar 508 by Peugeot Sport volgt, dan zet het een 508 met een licht aangepast exterieurdesign neer. Aan de voorzijde wijkt het studiemodel 508 by Peugeot Sport af door zijn grille met 3D-geprinte ‘ribben’, waardoor de aandrijflijn meer koellucht krijgt aangevoerd. Daartoe is de onderbumper eveneens opnieuw van de tekentafel gekomen. Een opvallend item op de carrosserie is de zogeheten winglet op beide C-stijlen. Waar een kleine spoiler op de flanken juist is aangebracht, is een spoiler achterop juist verdwenen. Gekozen is om de achterkant een diffuser te geven om, wat volgens de designafdeling voor een fraaier lijnenspel van de auto zorgt. De koets hangt lager boven het asfalt en de wielen staat in de breedte (vóór: 2,4 cm, achter: 1,2 cm) verder uit elkaar. Peugeot monteert liefst 380 mm grote remschijven op de vooras.

350 pk

Het grootste verschil met de huidige 508-modellen bevindt zich onder de koets, waar de technici van Peugeot een hybride-aandrijflijn monteren. Voor het studiemodel 508 by Peugeot Sport kiest de autobouwer voor drie krachtcentrales, bestaande uit een 200 pk sterke benzinemotor, een 110 pk sterke elektromotor voorin en een elektromotor achterin met 200 pk. Het systeemvermogen van het studiemodel wordt niet opgegeven, maar de productie-uitvoering komt tot 350 pk. Het zou voldoende zijn voor een sprint 0-100 km/h in slechts 4,5 tellen en een acceleratie van 80 naar 120 km/h in slechts 2,5 seconden. De topsnelheid bedraagt 250 km/h. Wat het definitief wordt, weten we over een jaar.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.