Herinner je je de video van de Peugeot 508 van februari 2018 nog? Daarin melden we al dat er een sportief topmodel van de nieuwe grote middenklasser in de pijplijn zat en zie hier waarmee Peugeot komt. De meest potente versie in de recente historie van het merk, de 350 pk sterke 508 by Peugeot Sport.


 


Speciale kuipstoelen

Kenners weten wat de toevoeging ‘by Peugeot Sport’ betekent. Het duidt op de bemoeienis van Peugeots motorsportafdeling. Het is een aanduiding die ook op de reeds verdwenen 208 GTi werd gebruikt, alsmede de 308 GTi. De 508 GTi is echter de volgende stap. Op de Autosalon van Genève toont Peugeot nog een conceptversie, maar het productiemodel is al zo goed als af.

Twee elektromotoren

De 508 by Peugeot Sport is de eerste snelle uitmonstering van de divisie en voor de autobouwer de eerste GTI-achtige met een geëlektrificeerde aandrijflijn. Waar Autovisie, die de komst van de potente versie wereldkundig maakte, een jaar terug nog inzette op een 300 pk sterke motorvariant, daar blijkt het een 350 pk uitmonstering te zijn. Over het systeemvermogen van de nu gepresenteerde conceptversie communiceert de fabrikant overigens nog niet. Voor het studiemodel 508 Peugeot Sport Engineered geeft autobouwer louter de maximum vermogens van de drie aanwezige krachtcentrales op. Zo levert de benzinemotor een vermogen van 200 pk. De elektromotor voorin komt tot 110 pk en de elektromotor achterin perst er 200 pk uit.

De achterspoiler is verdwenen


Aandrijflijn


De 508 Peugeot Sport Engineered heeft een afwijkende grille

Het resultaat is een prestatieniveau dat volgens Peugeot op dat van een auto met een benzinemotor van 400 pk ligt. De plug-in hybrid legt de sprint 0-100 km/h in slechts 4,5 tellen af. De tussenacceleratie van 80 naar 120 km/h duurt bij vol gas slechts 2,5 tellen en wie het gaspedaal naar beneden houdt, tikt na 9,3 tellen de 180 km/h aan. De topsnelheid bedraagt 250 km/h. Het bizarre is dat de autofabrikant door de twijfelachtige meetmethode voor het brandstofverbruik een CO2-uitstoot van 49 g/km mag communiceren. Een emissiewaarde waar de kopers van de snelle sedan uitermate vrolijk van worden, aangezien de wereldvreemde heren in het Binnenhof hun belastingstelsel voor auto’s baseren op de CO2-waarde en de 508 by Peugeot Sport dus minder BPM-straf krijgt dan een echt zuinige Toyota Prius. De aanwezige batterij met een capaciteit van 11,8 kWh zorgt er voor dat er zo’n 50 km van de 100 km tellende meetcyclus volledig elektrisch kan worden afgelegd.

Remsysteem


De goudkleurige detaillering is kenmerkend voor het model

Naast het monteren van een potente aandrijflijn geven de techneuten van Peugeot Sport de sedan ook een aangepast onderstel. De spoorbreedte neemt aan de voorzijde met 2,4 cm toe, achter met nog altijd 1,2 cm. De demperkarakteristiek is mede daardoor anders. Vanwege het hogere prestatieniveau is ook het remsysteem onder handen genomen. Het zet zijn klauwen in tot 380 mm grote schijven vóór. Voor de banden kiest Peugeot voor Michelin Pilot Sport 4S in de maat 245/35ZR20.

Winglets


Op de C-stijl is een winglet aangebracht

Uiteraard heeft de designafdeling van Peugeot een bijdrage mogen leveren en dat resulteert in aerodynamische aanpassingen voor de strakgelijnde 508-koets. De grille is met hulp van 3D-printing versterkt met zogenaamde ribben, die voor meer koellucht naar de radiator moeten zorgen. In het kader van meer koellucht voor de techniek is de voorste bumper opnieuw van de tekentafel gekomen. Een opvallend detail is de winglet op beide C-stijlen. De achterspoiler is daarentegen verdwenen, maar dat is puur uit stilistisch oogpunt. De designafdeling vormt de windgeleider niet mooi op het aangescherpte design met diffusor achter.

Productie

Peugeot laat zich nog niet uit over de productiestart van de 508 by Peugeot Sport. Onder welke naam de auto gaat komen, is evenmin bekend. De aanduiding GTi wordt het niet. Mogelijk kiest de fabrikant voor R Hybrid, aangezien de term al eerder op een soortgelijk prototype van de 308 werd toegepast.

 

peugeot 508 by peugeot sport eng74ineered
peugeot 508 by peugeot sport engineered
peugeot 508 by peugeot sport eng73ineered
peugeot 508 by peugeot sport engineered
peugeot 508 by peugeot sport eng72ineered
peugeot 508 by peugeot sport engineered
peugeot 508 by peugeot sport eng68ineered
peugeot 508 by peugeot sport engineered
peugeot 508 by peugeot sport eng58ineered
peugeot 508 by peugeot sport engineered
peugeot 508 by peugeot sport eng55ineered
peugeot 508 by peugeot sport engineered
peugeot 508 by peugeot sport eng50ineered
peugeot 508 by peugeot sport engineered
peugeot 508 by peugeot sport eng49ineered
peugeot 508 by peugeot sport engineered
peugeot 508 by peugeot sport eng43ineered
peugeot 508 by peugeot sport engineered
peugeot 508 by peugeot sport eng42ineered
peugeot 508 by peugeot sport engineered
peugeot 508 by peugeot sport eng41ineered
peugeot 508 by peugeot sport eng40ineered
peugeot 508 by peugeot sport eng35ineered
peugeot 508 by peugeot sport eng34ineered
peugeot 508 by peugeot sport engineered
peugeot 508 by peugeot sport eng33ineered