Autovisie
Autovisie Nieuws 3 mrt 2020

350 km/h snelle Bugatti Chiron Pur Sport is extreem

Mocht je de Bugatti Chiron Sport niet ‘Sport’ genoeg vinden, dan heeft Bugatti vanaf nu een alternatief in de aanbieding. De Franse hypercarbouwer komt met de Chiron Pur Sport. Slechts 60 worden er gebouwd!

En de naam zegt het al, ‘puur sport’. De techneuten van Bugatti hebben voor de Pur Sport alle registers opengetrokken. Waar bij de Sport de focus werd gelegd op een dynamischer rijkarakter met de toevoeging van een torque vectoring-functie, een sportief afgesteld onderstel en een gewichtsbesparing van 18 kg, daar doet Bugatti er met de Pur Sport een schepje bovenop. Geen 18 kg aan overtollig gewicht eruit, maar liefst 50 kg. Liefst 16 kg alleen al komt op conto van de wielen. Door gebruik te maken van magnesium daalde de wielen in 10 spaaksdesign al bijna net zoveel als de Sport in gewicht (18 kg). En de 50 kg gewichtsreductie voor de Chiron Pur Sport betekent dat de sportcoupé dan nog altijd 1949 kg weegt. Enfin, gewicht is gewicht.

Pur Sport is lichter

De ingenieurs hadden bijvoorbeeld voor carbon wielen kunnen kiezen, maar het lichtgewicht en supersterke materiaal is wel gebruikt als deksels op het 10-spaaks wieldesign. “We ontdekten toevallig het effect van de ‘aero discs’ en zagen grote resultaten. De aanwezigheid ervan zorgt ervoor dat de lucht sneller de wielkasten verlaat, terwijl de ‘carbon aero devices’ voor extra downforce zorgt”, legt Frank Heyl, ontwerper van Bugatti, aan Autovisie uit. Hij nam de Chiron mee terug naar de tekentafel en voorziet de fraaie carrosserie van verschillende modificaties, die het optische aspect veranderen en het technische aspect verbeteren. Bugatti Chiron Pur Sang

Kieuwen

De ‘kieuwen’ in de bovenzijde van de voorste wielschermen zijn er niet alleen om het aanzicht van de Chiron stoerder te maken, wat de aangepaste lay-out van de lichtunits doen, het zorgt er eveneens voor dat de druk rond het wiel afneemt. Vanuit het front wordt er meer koellucht naar de remmen gestuurd. De verschillen aan de voorzijde zijn klein als je denkt aan een Divo versus Chiron, maar de aanpassingen maken het verschil. Dat is aan de achterzijde wel anders. De sportcoupé is ingrijpend onder handen genomen. De beweegbare achterspoiler heeft plaatsgemaakt voor een carbon fibre vleugel die vanwege het gebruikte materiaal en het ontbreken van het bewegingsmechanisme stukken lichter is dan de standaard achterspoiler. De bevestigingspoten vormen tezamen met de hertekende achterzijde voor een kruis, die stopt boven de hoger opgetrokken diffusor met twee uitlaateindstukken. De diffusor zorgt voor een snellere flow onder de auto. Bugatti Chiron Pur Sang

Driftmodus

Bugatti claimt het meest dynamische onderstel voor een van zijn modellen te hebben ontwikkeld. De vier aangedreven wielen (nu met driftmodus in Sport+) kennen een camber van -2,5 graden. Het vergroot de bochtsnelheden, maar reduceert de topsnelheid. De Fransen begrenzen de coupé op 350 km/h, aangezien de Pur Sport op hoofdzakelijk de binnenzijde van de zachte Michelin Pilot Cup 2R-banden rolt de druk door de toegenomen downforce (nog geen precieze opgave) hogen is. De 1500 pk sterke W16-motor zelf heeft geen modificaties ondergaan, maar de transmissie is voor 80% nieuw. Hij kent 18% kortere overbrengingsverhoudingen, wat bijdraagt aan een 0,1 tel rappere acceleratietijd 0-100 km/h.

Kleurcombinatie

Speciaal voor de Chiron Pur Sport heeft Bugatti een aangepast kleurenschema bedacht. De scheidslijn volgt niet de C-ronding, waardoor de auto aan de voorzijde en andere kleur heeft dan achter, maar de lijn loopt net boven de dorpel van de 1500 pk sterke hypercar. Voor het dak heeft de fabrikant een afwijkend design bedacht. De duo-tone kleurstelling is optioneel verkrijgbaar.

Drie miljoen euro

Bugatti bouwt 60 exemplaren van de Chiron Pur Sport. De auto kost 3 miljoen euro, exclusief belastingen.