Sjors ten Tije
Sjors ten Tije Nieuws 3 mrt 2020
Leestijd: 3 minuten

Koenigsegg Gemera is een 17-jaar oude en bloedsnelle vierzits GT

Koenigsegg maakte faam door de productie van extreme tweezits hypercars, maar presenteert vandaag een uniek model in zijn gamma. Hij heet de Gemera, heeft vier stoelen en wordt in een oplage van 300 stuks gebouwd.

“Ultieme prestaties zijn voorbehouden tot de wereld van tweezitters met een gelimiteerde bagageruimte, tot dit moment”, zo luidde het statement van CEO en oprichter Christian von Koenigsegg. Daar moeten we ‘m gelijk in geven. De Gemera biedt namelijk plaats voor vier volwassenen terwijl ‘ie in 1,9 seconden van 0 naar 100 km/h en pas stopt bij accelereren bij 400 km/h. Toch ligt de focus bij de Gemera op volgens de Zweedse autobouwer op het rijden van lange afstanden op de openbare weg.

Bekerhouders

De Gemera heeft dan ook een zeer uitgebreide uitrusting. Zo zijn er voor elke passagier twee bekerhouders (acht in totaal), een verwarmd en gekoeld exemplaar. Ook heeft iedere reiziger in de hypercar een eigen leeslampje en is er voor beide zitrijen climate control, een infotainmentscherm en wifi.

Koenigsegg maakt duidelijk dat het hier niet gaat om een 2+2, maar om een volwaardige vierzitter. Dat betekent dat er ook daadwerkelijk plek is voor vier volwassenen, mede door de wielbasis van drie meter. Zo is ook de instap makkelijk door de bekende Koenigsegg-deuren die omhoog schuiven, waardoor een B-stijl tussen de twee zitrijen ontbreekt. De vier stoelen zijn identiek, hebben geïntegreerde riemen, kunnen verwarmd en gekoeld worden en zijn op vier manieren elektrisch te verstellen. De exemplaren wegen maar 17 kilogram, waardoor er volgens het merk zo’n 100 kilogram wordt bespaard ten opzichte van reguliere sportstoelen in een vierdeurs coupé. Het totale wagengewicht van de Gemera bedraagt 1850 kilogram.

Aandrijflijn

De Gemera heeft verschillende krachtbronnen: een verbrandingsmotor en drie elektromotoren. Twee daarvan sturen elk een wiel aan en leveren 373 kW. Op de krukas zit nog een elektromotor, goed voor 298 kW. De andere krachtbron is een driepitter, de ‘Tiny Friendly Giant’. Die is goed voor nog eens 440 kW (608 pk) en 600 Nm. Samen zijn ze goed voor een systeemvermogen van 1268 kW (1724 pk) en 3500 Nm. Bovendien worden ze gekoppeld aan de gepatenteerde eentraps KDD-versnellingsbak (Koenigsegg Direct Drive). In de volledig elektrische modus komt de Gemera 50 kilometer ver. Wanneer de krachtbronnen samenwerken komt de GT volgens Koenigsegg 1000 kilometer ver met een volle batterij (15 kWh) en tank. Het opladen van de batterij kan met een maximaal vermogen van 200 kW, dankzij het 800-Voltsysteem.

De Tiny Friendly Giant levert enorme prestaties voor een driecilinder. Niet alleen als het gaat om vermogen en koppel, ook als het gaat om brandstofverbruik en efficiëntie. Het Freevalve-systeem (het bedrijf waarmee de Zweden de motor hebben ontwikkeld) maakt een volledige controle over de verbrandingscyclus mogelijk. Een nokkenas schittert dan ook in afwezigheid. De in- en uitlaatkleppen openen en sluiten individueel bij elke positie van de krukas. Daardoor is een zeer laag verbruik mogelijk, ook bij hoge prestaties. De volledige unit weegt maar 70 kilogram! Bovendien levert de Gemera de enorme prestaties als zijn baas hem voedt met milieuvriendelijke E85.

Dubbele turbo

Zoals gezegd levert die driepitter 608 pk en 600 Nm, door de hulp van twee enorme turbo’s. Koenigsegg gebruikt daarvoor een gepatenteerde techniek. Elke turbo’s is gekoppeld aan drie uitlaatkleppen, één per cilinder. Die worden zoals hierboven beschreven elektronisch en individueel geopend en gesloten. Bij een laag toerental worden alle uitlaatgassen via de drie geopende uitlaatkleppen naar één turbo gestuurd om de druk snel te verhogen. Is de turbodruk in de ene turbine maximaal, dan worden ook de andere drie kleppen geopend om de tweede turbo op te starten. Om de kleine krachtbron goed te laten klinken, krijgt de Gemera een Akrapovič-uitlaat mee.

Oud idee

Het idee van deze Gemera is overigens al dik 17 jaar oud. Al in 2003 had Christian von Koenigsegg een droom om een auto te bouwen met de prestaties van een tweezits hypercar, en de praktische eigenschappen van een vierzitter met bagageruimte. In totaal bouwt Koenigsegg 300 exemplaren van de Gamera. Koenigsegg presenteerde de Gemera vandaag overigens gewoon op de stand in Genève, ondanks de afgelasting wegens het coronavirus.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het interessantste autonieuws rechtstreeks in je inbox

Meld je aan voor de Autovisie nieuwsbrief, dan praten wij je ieder weekend bij over het interessantste autonieuws.