Koopwijzer: occassion BMW 1-Serie F20/F21 (2011 – 2019)
Erg praktisch is de tweede generatie BMW 1 Serie niet, maar het rijplezier maakt (bijna) alles goed.
Met de tweede generatie van de BMW 1 Serie doet BMW een aantal concessies aan de nieuwe tijd. De vormgeving is minder uitgesproken dan voorheen, het zescilinderaanbod wordt teruggebracht tot één uitvoering en alle overige varianten krijgen gedownsizede turbomotoren. Wat gelukkig wel blijft, is de eigenzinnige keuze voor achterwielaandrijving, want mede daardoor blijft de 1 Serie een van de leukst rijdende auto’s in zijn klasse.
Carrosserie
Met de tweede generatie verdwijnt de hangbuikzwijntjesvormgeving van het eerste model. Het nieuwe ontwerp, met driehoekige koplampen, uitgeklopte spatborden en kleine achterlichten, oogt agressiever en sportiever, maar blijft smaakgevoelig. Extra optische steroïden biedt het M-sportpakket met dikkere bumpers en dorpellijsten. De nieuwe generatie komt in 2011 als vijfdeurs hatchback (F20) op de markt. Een klein jaar volgt de driedeurs (F21). Dankzij de toegenomen lengte en breedte groeit de binnenruimte. De extra centimeters komen vooral ten goede aan het bagagecompartiment (360-1200 liter), want de beenruimte achterin blijft krap. Het faceliftmodel van 2015 heeft een nieuwe voorbumper, rechthoekige koplampen met led-dagrijverlichting en grotere led-achterlichten.
Wielophanging
De BMW 1 Serie heeft een voorwielophanging met dubbele aluminium draagarmen en een vijfvoudig geleide achterwielophanging van lichtgewicht staal. De onderstelafstemming blijft sportief, maar er is meer aandacht voor comfort. Wie meer stugheid wenst, kan af-fabriek kiezen uit verschillende sportonderstellen. De standaard elektrische stuurbekrachtiging is prettig direct; tegen meerprijs is snelheidsafhankelijke bekrachtiging leverbaar. De wielmaten variëren van 16 tot en met 19 inch. Runflatbanden zijn standaard, uitgezonderd de M-versies die op reguliere banden staan.
Motor
Alle motoren hebben een turbocompressor. De 114i, 116i, 118i en 120i hebben een 1.6 TwinPower viercilinder benzinemotor met directe inspuiting, dubbele Vanos nokkenasverstelling en Valvetronic klepbediening (102-177 pk). De 125i heeft een 2.0-viercilinder met 218 pk. Topmodel M135i heeft een zes-in-lijn met turbo (320-325 pk). Vanaf 2015 verschijnt een nieuwe 1.5-driecilinder benzinemotor (109-136 pk), in 2016 gevolgd door een nieuwe 2.0-viercilinder (184-224 pk). In hetzelfde jaar debuteert de nieuwe M140i (340 pk). De diesels hebben een 1.6-viercilinder (95-150 pk) of een 2.0-viercilinder (184-224 pk). Vanaf 2015 worden deze vervangen door een 1.5-driecilinder (116 pk) en een nieuwe 2.0-viercilinder (150-224 pk). Bij de viercilinder benzinemotoren komt inwendige vervuiling voor, waardoor de motor onregelmatig kan lopen. Nokkenaskettingslijtage is een controlepunt bij de N47-dieselmotoren. Voor de zescilinders is een wereldwijde terugroepactie geweest vanwege de kans op loslatende bouten van de Vanos-aansturing. Alle motoren zijn gevoelig voor tijdige oliewissels met olie die aan de fabrieksspecificaties voldoet.
Transmissie
Ondanks extra gewicht en ruimtebeslag houdt BMW vast aan achterwielaandrijving. Dat zorgt voor een neutrale wegligging en overstuurneigingen worden keurig in de hand gehouden met elektronische hulpsystemen. Er is keuze tussen een handgeschakelde zesversnellingsbak en een Steptronic-achttrapsautomaat met optionele sportstand en schakelbediening aan het stuur. xDrive vierwielaandrijving is verkrijgbaar op de M-topmodellen en op de 118d en 120d.
Interieur
Het dashboard is overzichtelijk en ergonomisch verantwoord. De kwaliteitsbeleving is sterk verbeterd, met aantrekkelijke materialen en een strakke afwerking. Vanaf Radio Professional prijkt bovenop het dashboard een 6,5-inch of 8,8-inch display. Opties zijn onder meer sportstoelen, leren bekleding, een M-sportstuur en zwarte hemelbekleding, aangevuld met een actieve parkeerassistent, achteruitrijcamera en Harman Kardon-audio. BMW zet ook nadrukkelijk in op connectiviteit met ConnectedDrive online-diensten en apps. De facelift van 2015 brengt een nieuwe middenconsole en standaard iDrive met 6,5-inch display. Ook zaken als een WiFi-hotspot en draadloos laden voor smartphones zijn beschikbaar.
Welke moet ik hebben
Een motor en transmissie uitzoeken is nooit lastig, want buiten de wat trage instap-114i stelt geen enkele uitvoering teleur en met een 118i of 118d zijn rijplezier en prestaties goed in balans. De geknepen instapviercilinders zijn overigens eenvoudig naar een hoger prestatieniveau te tillen met andere software. Topmodel M is zeldzaam en kostbaar, maar daar krijg je wel een briljante überhatchback voor terug. Standaard heeft de 1 Serie wieldoppen, airco en een multifunctioneel stuur. De Urban heeft een zilverkleurige grille en een interieur met comfortstoelen; de Sport heeft een hoogglans zwarte grille en sportstoelen. Het Businesspakket voegt cruise control, een sportstuur en navigatie toe. Ook fijn om te hebben zijn mistlampen voor, xenonverlichting en parkeersensoren voor en achter.
Moet dit hem worden?
Over de toegevoegde waarde van achterwielaandrijving in dit marktsegment lopen de meningen uiteen. Feit is dat de BMW 1 Serie zelfs in standaardvorm een fijne rijdersauto is en wie dat belangrijk vindt, heeft weinig redenen om ergens anders te winkelen. Als naast rijplezier ook binnenruimte, uitrusting en betaalbaarheid een rol spelen, zijn er concurrenten die als totaalpakket hoger scoren. Of de BMW 1 Serie zijn meerprijs waard is, blijft dus een persoonlijke afweging, maar als je voor het model valt, krijg je daar niet snel spijt van. Koop wel een exemplaar dat zorgvuldig en correct is onderhouden, want de aandrijftechniek kan slecht tegen verwaarlozing en reparaties die niet onder (fabrieks)garantie vallen, kunnen stevig in de papieren lopen.
Tijdlijn
2011 – introductie vijfdeurs BMW 1 Serie (F20)
2012 – introductie driedeurs BMW 1 Serie (F21), 114i, 125i, M135i, 114d
2013 – xDrive (M135i, 118d, 120d)
2015 – facelift, nieuwe driecilindermotoren
2016 – nieuwe viercilindermotoren, M140i
Onderdeelprijzen
Remblokken voor, per set vanaf € 128,20
Remschijven voor, per set vanaf € 177,75
Bobine, per stuk vanaf € 32,04
Luchtmassameter, vanaf € 183,94
Koppeling inclusief drukgroep, vanaf € 271,13
Goodyear EfficientGrip ROF, 205/55 R16, vanaf € 84,60
Prijzen gelden voor een BMW 118i van 2012 en zijn inclusief btw en exclusief montage.
Onderhoudskosten
Kleine onderhoudsbeurt vanaf € 250,-
Grote onderhoudsbeurt vanaf € 375,-
Het onderhoudsinterval is variabel (maximaal 2 jaar).
Dit kosten ze
Zoals gezegd is de 1 Serie ook als occasion geen voordeelpakker. Prijzen beginnen bij ongeveer 12.000 euro voor een driedeurs 116d Business (2011/180.000 km) en 14.000 euro voor een vijfdeurs 116i Business (2012/165.000 km). Een 120d Automaat Business (2012/155.000 km) kost 16.500 euro, terwijl een 125i met M-Sportpakket (2013/80.000 km) vanaf 27.000 euro wordt aangeboden. De M135i begint bij 35 mille (2013/80.000 km). Het faceliftmodel komt vanaf 20.000 euro in beeld (116d/2015/30.000 km). Een 116i Sport (2015/24.000 km) kost 22.500 euro, een 118i Executive 27.000 euro (2016/14.000 km). Voor een M140i (2016/5 km) wordt 62.500 euro gevraagd.
Beschikbaarheid op de markt: goed
Waar voor geld: redelijk-goed
Betrouwbaarheid en degelijkheid: goed
Beschikbaarheid onderdelen: uitstekend
Kopen
+ Uitgebalanceerd onderstel
+ Soepele en sterke motoren
+ Uitgebreide optielijst
+ Moderne infotainmentsystemen
Niet kopen
– Weinig beenruimte achterin
– Ook als occasion prijzig
Punten van aandacht voor aankoop
– Onregelmatig lopende viercilinders. Oorzaak is vaak inwendige vervuiling.
– Nokkenaskettingslijtage is een controlepunt bij de N47-dieselmotoren.
– Check bij zescilinders of de terugroepactie is uitgevoerd. Wanneer dit niet gedaan is bestaat er kans op loslatende bouten van de Vanos-aansturing.
– Controleer of de auto tijdige oliewissels heeft gehad met de correcte olie. Alle motoren zijn hier erg gevoelig voor.
– Bekijk de onderhoudshistorie uitvoerig. De aandrijftechniek kan slecht tegen verwaarlozing
Denk ook eens aan een:
Alfa Romeo Giulietta (2009 – heden)
De Alfa Romeo Giulietta is een smaakmaker in het C-segment en met zijn scherpe design, directe besturing en sterke turbomotoren is het een echte Alfa. Afwerking en bouwkwaliteit zijn beter dan ooit; de vraagprijzen zijn gunstig. 9000-40.000 euro
Ford Focus (2011 – heden)
De Ford Focus is een allemansvriend met een uitgelezen mix van rijplezier en gebruiksvriendelijkheid en krachtige EcoBoost- en TDCi-motoren. Het occasionaanbod is ruim en vriendelijk geprijsd en voor extra spanning zijn er de ST en de RS. 7000-58.000 euro
Lees ook:
Ook interessant
-
Met een standkachel in de auto hoef je nooit meer te krabben
-
Is videobellen tijdens het rijden toegestaan?
-
Koopwijzer: Tesla Model 3 – prijzen, problemen en uitvoeringen
-
Mag je zomaar je auto wrappen of spuiten in een andere kleur?
-
Wie is schuld bij aanrijding op gecombineerde in- en uitvoegstrook?
-
Wat is de meldcode van jouw auto en waar kun je hem vinden?
-
Oordopjes of koptelefoon dragen in de auto: mag dat eigenlijk wel?
-
Mag je doorrijden bij groen verkeerslicht en een vol kruispunt?
-
Auto stationair laten draaien: in deze buurlanden krijg je een flinke boete
-
Kruising met onverharde weg: dit is wie er voorrang moet verlenen
-
7 cadeaus waar Sinterklaas autoliefhebbers een plezier mee doet
-
Is linksplakker rechts passeren zonder wisselen van rijstrook fout?