Ramon Mens
Ramon Mens Koopwijzer 23 feb 2020
Leestijd: 5 minuten

Koopwijzer: Occasion Lexus GS (2005-2012)

Met zijn voorbeeldige bouwkwaliteit en vooruitstrevende (hybride)techniek bewijst de Lexus GS occasionkopers goede diensten.

Ondanks indrukwekkende verkoopcijfers op de thuismarkt en in de Verenigde Staten krijgt Lexus op het Oude Continent lastig grip op het door Duitsers gedomineerde premiumsegment. Met de derde generatie Grand Sedan doet het merk in 2005 een nieuwe poging. Een bijzondere troefkaart is de introductie van de hybride GS 450h – een uniek aanbod bij zijn introductie in 2006.

Carrosserie

De derde Lexus GS wordt ontworpen volgens de principes van Lexus’ eigen ‘L-finesse’ vormtaal. De vierdeurs sedan heeft de lage daklijn van een coupé en prominente schuin aflopende C-stijlen. Vier koplampen flankeren de waaiergrille terwijl kloeke led-achterlichten de achterpartij een herkenbare uitstraling geven. De Hybrid is herkenbaar aan een subtiele blauwe gloed in de koplampen. Een minpunt ten opzichte van de concurrentie is de beperkte bagageruimte van 430 liter. Door de montage van het accupakket moet de hybride het met slechts 280 liter (330 liter vanaf eind 2008) doen. Een kleine facelift eind 2008 omvat licht gewijzigde koplampen en bumpers en een nieuwe grille. Modeljaar 2010 is herkenbaar aan een grille met horizontale lamellen, strakgetrokken bumpers en nieuwe lakkleuren. Af-fabriek heeft het GS-koetswerk opvallend smalle en gelijkmatige carrosserienaden. Afwijkingen in de pasvorm zijn meestal een teken van kwalitatief matig schadeherstel.

Lexus GS
2009 Lexus GS 350.

Interieur

Net als de buitenkant moet het interieur sportiviteit en luxe uitstralen. Een instrumentarium met diepliggende tellers en een driespaaks stuur nemen het eerste deel van de belofte voor hun rekening, voor een gevoel van luxe zorgen het standaard 8-inch hoge-resolutie-touchscreen (bijzonder in 2005!), goede geluiddemping, elektrische verstelbare stoelen en stuurkolom en automatische airconditioning. De meeste occasions hebben leren bekleding, dvd-navigatie en een parkeercamera en voor audiofielen is het Mark Levinson Premium Surround audiosysteem een aanrader. Tegenvallende hoofdruimte achterin is de prijs die lange mensen betalen voor de lage daklijn. Tijdens de levenscyclus wordt de GS doorlopend geperfectioneerd en verfijnd. Het aanbod actieve veiligheidssystemen omvat onder meer Vehicle Dynamics Integrated Management (VDIM), adaptive cruise control en het daarmee verbonden Pre-Crash Safety System. De aircopomp van de 450h is kostbaar. Regelmatig onderhoud is goedkoper dan een nieuwe pomp.

Motor

In het introductiejaar is er keuze uit een nieuwe direct ingespoten 3,0 liter V6 (249 pk) en de vertrouwde indirect ingespoten 4,3 liter V8 (283 pk) uit de LS. In plaats van een dieselmotor verschijnt in 2006 de hybride 450h met een direct ingespoten 3,5 liter V6 (296 pk) benzinemotor en een elektromotor (200 pk) die samen maximaal 345 pk/368 Nm leveren. De elektroaandrijving biedt keuze uit maximale spaarzaamheid en maximale snelheid met een standaardacceleratie en tussenacceleraties op sportautoniveau. In 2008 verdwijnt de 430 ten gunste van de 460 met een direct ingespoten 4,6 liter V8 (347 pk). Structurele zwakheden zijn het model vreemd. Buiten incidenteel optredende mankementen, zoals zwetende of lekkende waterpompen en haperende bobines, zijn de aandrijflijnen probleemloos mits het onderhoud vakkundig en regelmatig is uitgevoerd.

Transmissie

De zes- en achtcilinder benzinemotoren zijn verbonden met een sequentiële zestrapsautomaat met koppelomvormer. De hybrideversie heeft een continu variabele E-CVT automatische transmissie met een planetair tandwielstelsel. De schakelkarakteristiek – of eigenlijk het ontbreken daarvan – vraagt bij de cvt-uitvoering om gewenning. De een vindt het zeer comfortabel rijden, de ander stoort zich aan het ogenschijnlijk willekeurig variërende motorgeluid. Zelf rijden blijft de beste manier om een oordeel te vellen. De GS 460 heeft een wereldprimeur aan boord: het is de eerste productieauto met een sequentiële achttrapsautomaat.

Wielophanging

De GS heeft rondom onafhankelijke wielophanging met dubbele draagarmen voor, multilink draagarmen achter en achterwielaandrijving. Elektrische stuurbekrachtiging is standaard en snelheidsafhankelijk op de 450h en de achtcilinders. Ondanks de marketingbelofte van rijdynamiek is de middelgrote Lexus in de eerste plaats een comfortauto. Optionele Active Variable Suspension (AVS) biedt de keuze tussen de schokdemperinstellingen ‘normal’ en ‘sport’. De 450h en de achtcilinders zijn tegen meerprijs verkocht met actieve stabilisatorstangen. Voor het onderstel geldt opnieuw dat er geen grote aandachtspunten zijn. Bij de hybrid moeten de remmen weleens gangbaar worden gemaakt en sommige modellen lichtmetalen wielen zijn gevoelig voor afbladderende lak, wat in de categorie ‘overzichtelijke kleinigheden’ valt.

Welke moet ik hebben?

De 3,0 liter V6-benzinemotor is alleen op papier een basismotor. Met zijn soepele trillingvrije loop, goede prestaties (0-100 in 7,6s) en acceptabele praktijkverbruik is de ‘instapper’ een uitstekende keuze. In Nederland zijn de achtcilinders weinig verkocht. Niet zo vreemd, want de 3,5 liter V6-benzinehybride presteert gelijkwaardig en is verrassend zuinig als de elektromotor met beleid wordt ingezet. De 450h onderschrijft de vooruitziende blik van het merk en is de ultieme aandrijflijn voor de GS – mits je overweg kunt met de bijbehorende cvt-transmissie. Uitvoeringen heten Business (17-inch wielen, stof, touchscreen, climate control, cruise control, keyless, bluetooth), Executive (18-inch wielen, parkeersensoren, leer, dvd-navigatie) en President (open dak, adaptive cruise control, Mark Levinson).

Moet dit hem worden?

Kapotte versnellingsbakken, ratelende distributiekettingen, een olieverbruik dat het brandstofverbruik benadert en een maandsalaris overstijgende revisiekosten: met een zorgvuldig onderhouden Lexus GS hoef je er niet bang voor te zijn. In vergelijking met sommige zelfbenoemde ‘premium’ occasions die duur stuk kunnen gaan, is de Lexus GS een bijna risicoloze aankoop. Ondanks de hoogstaande betrouwbaarheid laat het Japanse topmodel op andere vlakken wel wat steken vallen. De kleine bagageruimte, de beperkt verstelbare voorstoelen, het ontbreken van een stationwagonversie en het kleine motoraanbod kunnen redenen zijn om naar andere merken uit te wijken. De voorbeeldige bouwkwaliteit, de genereuze standaarduitrusting, de visionaire hybrideversie en de perfectionistische merkfilosofie vormen een uitstekende motivatie om wel voor deze grote sedan te gaan.

Tijdlijn

2005 – introductie Lexus GS (S190)
2006 – GS 450h
2007 – facelift
2008 – GS 460, achttrapsautomaat
2009 – facelift, bagageruimte GS 450h naar 320 liter
2011 – introductie nieuwe Lexus GS

Kopen

+ Voorbeeldige bouwkwaliteit
+ Voorbeeldige betrouwbaarheid
+ Rijke uitrusting
+ Vooruitstrevende technologie

Niet kopen

– Klein motoraanbod
– Krappe bagageruimte
– Beperkt verstelbare voorstoelen

Onderdeelprijzen

Remblokken voor, per set vanaf € 78,43
Remschijven voor, per set € 180,82
Waterpomp, € 99,74
Bobine, per stuk € 101,55
Aircopomp (Denso), € 1681,33

Prijzen gelden voor een Lexus GS 450h van 2008 en zijn inclusief btw en exclusief montage.

Onderhoudskosten

Kleine onderhoudsbeurt vanaf € 300,–
Grote onderhoudsbeurt vanaf € 500,–

Het onderhoudsinterval is 15.000 kilometer of 1 jaar. Voor de transmissieolie geldt 60.000 kilometer of 4 jaar.

BESCHIKBAARHEID OP DE MARKT matig
VALUE FOR MONEY uitstekend
BETROUWBAARHEID EN DEGELIJKHEID uitstekend
BESCHIKBAARHEID ONDERDELEN goed

Denk ook eens aan een…

Jaguar XF/XF Sportbrake (2007-2015)
De Jaguar XF trakteert op uitdagende vormgeving, uitgebalanceerde rijeigenschappen, een charismatisch imago en keuze uit vier-, zes- en achtcilinder motoren. De Sportbrake is ruim en beeldschoon. 15.000-70.000 euro.

Cadillac CTS (2008-2014)
Zelfverzekerde styling, potige zes- en achtcilinders en een genereuze uitrusting kenmerken de Cadillac CTS. Ondanks zijn imperfecties is het een vermakelijke auto; de CTS-V is een vijfpersoons muscle car. 17.000-35.000 euro.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het interessantste autonieuws rechtstreeks in je inbox

Meld je aan voor de Autovisie nieuwsbrief, dan praten wij je ieder weekend bij over het interessantste autonieuws.