Autovisie
Autovisie Koopwijzer 15 nov 2020
Leestijd: 6 minuten

Koopwijzer: occasion Audi A3 (8P) 2003-2013

De Audi A3 is mooi afgewerkt, stevig geprijsd en technisch niet onfeilbaar. Waar moet je op letten als je voor een tweedehands exemplaar gaat?

Met de tweede generatie A3 geeft Audi het premium C-segment een nieuwe impuls. Nog meer dan zijn voorganger geeft de 8P-reeks het gevoel dat je in een auto uit een hogere klasse rijdt. De vooruitstrevende techniek heeft ook een keerzijde: gebruikt is het oppassen voor potentieel prijzige mankementen.

Carrosserie van de A3

De tweede generatie A3 groeit in de lengte en de breedte. Van de vormgeving slaat niemand stijl achterover: het ontwerp is een volwassen evolutie van het vorige model. Een jaar na de driedeurs hatchback verschijnt de ruimere vijfdeurs Sportback. De singleframe grille doet zijn intrede in 2005. De sportieve S3 staat een jaar later in de showroom. Op ‘normale’ uitvoeringen is een S line-exterieurpakket leverbaar. De tweedeurs A3 Cabrio, met stoffen kap, verschijnt in 2008. Kort daarna ondergaat de reguliere A3 een grote facelift met een nieuwe neus met andere koplampen, buitenspiegels met led-knipperlichten en led-achterlichten. De laatste aanscherping, met extra alu-accenten, vindt plaats in 2010. In datzelfde jaar komt de RS 3 op de markt die zich onderscheidt met een honingraatgrille, grote koelopeningen en extra visueel geweld.

Interieur

Aantrekkelijke materialen, een op de millimeter nauwkeurige afwerking, goede geluiddemping en stylinginvloeden van de A4 en TT: het zit allemaal in deze A3. De ergonomie is top en dankzij de uitgebreid verstelbare stuurkolom en bestuurdersstoel kan iedereen een fijne zitpositie vinden. De optielijst is, zoals altijd, lang en duur. Een open dak, een dubbel panoramadak, verschillende soorten leer, audio-installaties en navigatiesystemen, Audi exclusive-opties, het aanbod is enorm. De facelift van 2008 brengt een opgefrist dashboard, nieuw MMI-infotainment en nieuwe veiligheidsopties. Het optionele S line-interieurpakket (onderkant afgeplat sportstuur, S line-sportstoelen, etc.) is standaard op de S3. De RS 3 heeft sportstoelen met geïntegreerde hoofdsteunen en nappaleer met rode stiksels. Bouwkwalitatieve tegenvallers zijn afbrekende middelste armsteunen en dashboardkastkleppen en vastlopende aircocompressoren.

Audi A3 Sportback, Generation 2, Year of manufacture 2004

Motor

Het motoraanbod omvat een 1.6 (102 pk), 1.6/2.0 FSI (115-150 pk), 2.0 TFSI (200 pk) en 3.2 VR6 (250 pk). Later volgen de 1.2/1.4/1.8 TFSI (105-160 pk). De S3 heeft een 2.0 TFSI (265 pk); de RS 3 heeft een vijfcilinder 2.5 TFSI (340 pk). Diesels zijn de 1.9/2.0 TDI PD (105-140 pk) en de 1.6/2.0 TDI CR (90-170 pk). Aandachtspunten variëren van gevoelige nokkenasverstellers, wervelkleppen en bobines bij de 1.6/2.0 FSI tot duurdere kwalen als ketting(spanner)problemen bij de 1.2/1.4 TFSI, de 2.0 TFSI (EA888) en de 3.2 VR6. Overmatig olieverbruik raakt voornamelijk de 1.8/2.0 TFSI. De 2.0 TDI PD had in de beginfase last van een aantal kinderziektes. Controlepunten bij de commonrail dieselmotoren zijn EGR-vervuiling (1.6), de balansasmodule (2.0) en sjoemelsoftware.

Audi A3

Transmissie

De A3 heeft een handgeschakelde vijf- of zesversnellingsbak en voorwielaandrijving. De 2.0 FSI is geleverd met een zestraps Tiptronic-automaatmet koppelomvormer. Daarnaast staan een S tronic (DSG) transmissie met zes versnellingen (natteplaatkoppeling) en zeven versnellingen (drogeplaatkoppeling) in de optielijst. De RS 3 heeft een zeventraps S tronic met natteplaatkoppeling. Quattro-vierwielaandrijving met Haldex-koppeling is een optie op de krachtigste motoren en standaard op de S3/RS 3. Door een productiefout waren er in de beginjaren weleens schakelproblemen bij de handgeschakelde zesbakken. Trillen tijdens (ont)koppelen kan liggen aan een versleten tweemassavliegwiel. Haken, kraken of trillen is bij de S tronic meestal een voorbode van aanstaande reparaties. Pas bij de ‘droge’ zeventraps S tronic op voor slijtage aan de koppelingsplaten en de mechatronic. Bij een gezonde S tronic-transmissie verkleint aftermarket software de slijtagekans, in combinatie met tijdige oliewissels.

Wielophanging

Het nieuwe PQ35-platform doet, zeker in 2003, recht aan de ‘Voorsprong door techniek’-belofte. De bodemsectie is voorzien van een onafhankelijke drievoudig geleide voorwielophanging en viervoudig geleide achterwielophanging. Elektromechanische besturing en stabiliteitssysteem (esp) zijn standaard. Audi levert een 15 mm verlaagd sportonderstel; dit is standaard op de Ambition. De S3 heeft een 25 mm verlaagd sportonderstel, grotere remmen en 18-inch wielen. Dit S line-sportonderstel is ook leverbaar op andere uitvoeringen. De RS 3 is 25 mm verlaagd, heeft nog grotere remmen en 19-inch wielen. Vanaf de facelift zijn uitvoeringen vanaf 140 pk leverbaar met Audi magnetic ride. De rijeigenschappen van de A3 zijn minder dynamisch dan Audi belooft en houden de bestuurder altijd op enige afstand; zelfs de snelste varianten zijn meer effectief dan affectief.

Welke moet ik hebben?

Voor de Audi A3 geldt hetzelfde als voor andere VAG-modellen uit dezelfde  bouwperiode: kies je voor moderne aandrijftechniek – TFSI en S Tronic – dan kies je voor meer rijplezier en een grotere reparatiekans. De oudere aandrijftechniek is minder dynamisch en minder reparatiegevoelig. Leuker dan instapmodel Attraction (wieldoppen, stof) is de sportieve Ambition (17-inch lmv, sportonderstel, mistlampen, leren sportstuur) of de elegante Ambiente (16-inch lmv, leren stuur, opberg- en lichtpakket). De  uitstraling en het rijplezier knappen ernstig op van xenonverlichting, 17- of 18-inch lichtmetaal, het Pro Line-pakket (cruise control, Radio Concert, etc.), bluetooth en parkeerhulp achter. Met S line-exterieur/-interieur en leer is de A3 ook als occasion op zijn mooist. Door de forse aanschafbelasting zijn in Nederland vooral kale uitvoeringen verkocht. In het buitenland is de keuze groter als je een ‘dikke’ uitvoering zoekt.

Moet dit hem worden?

Voor een auto die in de basis uit 2003 komt, maakt de voorlaatste Audi A3 allerminst een ouderwetse indruk. Het blijft een stijlvolle C-segmenter die door de tijdloze vormgeving en overwegend goede afwerking jonger lijkt dan hij is. Helaas bewijst het model ook dat aantrekkelijke materialen en smalle carrosserienaden geen magisch schild vormen tegen mechanische malheur. Zoals bij alle VAG-producten uit deze tijd sluimert bij een occasion altijd de kans op hoge garagerekeningen. Kies je voor een aandrijflijn met potentiële gevoeligheden, laat dan altijd een uitgebreide aankoopkeuring uitvoeren of koop een auto die aantoonbaar is gemodificeerd. Een zo jong mogelijk bouwjaar kopen helpt ook: dat vergroot de kans dat je een technisch gezond exemplaar op de kop tikt.

Tijdlijn

2003 – introductie Audi A3 (8P)
2004 – Audi A3 Sportback (8PA)
2005 – singleframe, standaard roetfilter
2006 – Audi S3
2008 – Audi A3 Cabrio (8P7), grote facelift
2010 – kleine facelift, Audi RS 3
2011 – Audi A3 e-tron
2012 – A3 Pro Line S, introductie nieuwe Audi A3 (8V)

Onderdeelprijzen

Remblokken voor, per set € 37,60
Remschijven voor, per set € 71,75
Wiellagerset achteras, per stuk € 33,48
Aircocompressor, nieuw, vanaf € 234,91
Continental ContiSportContact 5, 225/45 R17 AO, per stuk vanaf € 81,00

Prijzen gelden voor een handgeschakelde Audi A3 1.4 TFSI van 2011 en zijn inclusief btw en exclusief montage.

Onderhoudskosten

Longlife onderhoudsbeurt vanaf € 250,–

Het onderhoudsinterval (Longlife) is 30.000 kilometer of 2 jaar.

KOPEN
+ Tijdloze vormgeving
+ Mooie afwerking
+ Groot motoraanbod
+ Chic alternatief

NIET KOPEN
– Afstandelijke rijeigenschappen
– Karige standaarduitrusting
– Gedeelde VAG-kwalen

Denk ook eens aan een…

BMW 1-Serie (2004-2011)
De BMW 1 Serie stelt rijplezier voorop en vergeet dat je soms passagiers wilt meenemen. Rijdt geweldig, maar is krap en minder mooi (afgewerkt) dan de A3. 2500-25.000 euro

Alfa Romeo Giulietta (2010-2020)
Levendige motoren, stuurplezier en een complete uitrusting: de Giulietta heeft het allemaal en kost aanzienlijk minder dan het Duitse ‘premium’ aanbod. 5500-55.000 euro

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het interessantste autonieuws rechtstreeks in je inbox

Meld je aan voor de Autovisie nieuwsbrief, dan praten wij je ieder weekend bij over het interessantste autonieuws.