Dit is de Peugeot 205 GTI van je dromen
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2021%2F11%2FTolmanGTI-WB-3.jpeg)
Voor veel liefhebbers van hete hatchbacks is de Peugeot 205 GTI de absolute holy grail. Het Britse Tolman Engineering heeft de ultieme versie gebouwd.
Dit is namelijk de Peugeot 205 GTI van je dromen. Bijna volledig origineel, zoals de Fransen ‘m in de jaren 80 van de band lieten rollen. Maar wel met een aantal belangrijke verbeterpunten om ‘m mee te laten doen in de moderne tijd.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2021%2F11%2FTolmanGTI-WB-5751.jpeg)
Sorrento Green
Als basis dient uiteraard een originele Peugeot 205 GTI, die door oprichter Christopher Tolman is gekocht. Hij is al sinds z’n jeugd gefascineerd door sportieve Talbots en Peugeots. In 2014 kocht hij een in het iconische Sorrento Green gespoten exemplaar via Ebay. Het plan was om die auto in volledig originele staat te brengen, maar dat zou voor Tolman uiteindelijk niet bijzonder genoeg zijn.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2021%2F11%2FTolmanGTI-WB-6622.jpeg)
“Als je herinneringen ophaalt van een oude auto, heb je altijd een roze bril op. Als we de 205 zouden herstellen naar zijn oorspronkelijke specificaties zou-ie niet heel indrukwekkend zijn, vooral niet in de huidige markt waarin moderne auto’s van zoveel nieuwe gemakken voorzien zijn.”
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2021%2F11%2FTolmanGTI-WB-5900.jpeg)
Bluetooth
Tolman besloot de 205 GTI op specifieke punten te moderniseren. Wees echter niet bang dat er te veel aan het Franse icoon is gedaan. Zo heeft de Peugeot nu Bluetooth en smartphone-connectiviteit, maar niet in de vorm van een groot en modern infotainmentscherm. In plaats daarvan zit er een retro-audiosysteem van Blaupunkt in de 205, die past bij het voor de rest originele eighties interieur.
De Britten hebben de 205 verder vooral onderhuids aangepakt. Zo is de complete wielophanging gereviseerd en waar nodig gemoderniseerd, zodat de Peugeot een nóg betere wegligging heeft, zonder iets van het gooi-en-smijt-karakter van de 205 te verliezen. Een nieuwe cilinderkop en een verbeterde afstelling van de nokkenas én een moderne ECU zorgen er bovendien voor dat de originele 1,6-liter viercilinder meer dan 130 pk (in plaats van 105 pk) levert. Kenners weten dat dát de aandrijflijn is die je in een 205 GTI wilt hebben door onder andere z’n kortere overbrengingen. Niet de grotere en iets sterkere 1,9-liter. Maar het mooie is: door die vermogensupgrade van Tolman heeft de 1,6-liter net zoveel vermogen en koppel als de originele 1.9.
Ideale Peugeot 205 GTI
Een enorm fraaie restomod dus, deze 205 GTI van Tolman Engineering. Het smaakt bovendien naar meer voor het bedrijf, want er is al een volgende Peugeot onder handen genomen. Bovendien meldt het dat het een ‘intrigerende mogelijkheid’ is om 205’jes te bouwen die speciaal voor elke klant is gemaakt. Dat komt er dus op neer dat je in de nabije toekomst voor jouw persoonlijke en ideale 205 GTI aan kunt kloppen bij Tolman. Daar moet je dan wel diep voor in de buidel tasten, want prijzen liggen zo rond de 40.000 pond.
Deze occasion wil je: Peugeot 309 GTI 16 – ondergesneeuwd door de 205
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2021%2F11%2FTolmanGTI-WB-11.jpeg)
Lees ook:
Ook interessant
-
Ferrari bezig met Tesla Roadster-achtige ‘raketten’
-
Nederlandse overheid verkoopt Volkswagen Polo GTI
-
Dit zijn de 10 meest teleurstellende auto’s volgens Amerikaans onderzoek
-
BMW is bezig met geursproeiers onder het logo
-
Duik in de prijslijst: Peugeot 408, wat kost de bijzondere Fransoos?
-
F1-simulator in privéjet Verstappen: zoveel uren extra kan hij trainen
-
Lamborghini zwaait de V12 uit met de Invencible en Auténtica
-
Wordt dit de nieuwe Tesla Model 3 hatchback?
-
De zevenzits SUV van Porsche is nog groter dan de Cayenne
-
Dit is hoe Nederlands bedrijf TomTom nog meer dan een half miljard omzet draait
-
Deze Bugatti Chiron Profilée is de duurste nieuwe auto ooit geveild
-
Zo had de BMW M4 er af fabriek uit moeten zien